حرکت دلار در مسیر صعودی

حرکت دلار در مسیر صعودی

البته به نظر می‌رسد بازارساز ارزی به راحتی حاضر به پذیرش قیمت دلار بالای محدوده ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان نباشد. حداقل در سال ۱۴۰۰ بازارساز در برابر نوسان دلار به بالای محدوده یاد شده مقاومت کرده است.

کد خبر : ۱۰۰۴۵۱
بازدید : ۴۳۳۹

روند کاهشی دلار ادامه نیافت. اسکناس آمریکایی که با انتشار خبر زمان شروع مذاکرات هسته‌ای تا محدوده ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان عقب‌نشینی کرده بود، در نخستین روز هفته، توانست به بالای محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومانی نفوذ کند.
روز شنبه دلار ۱۸۰ تومان رشد را به ثبت رساند و در محدوده ۲۷ هزار و ۸۵۰ تومان قرار گرفت.

به گفته فعالان، یک عامل مهم در تغییر انتظارات معامله‌گران ارزی اثر داشت. از ساعات انتهایی روز پنج‌شنبه برخی معامله‌گران سعی کردند چنین باوری را در بازار برجسته کنند که احتمال رسیدن به یک توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها بسیار دشوار خواهد بود.

آن‌ها برای تایید باور خود، از اخبار متفاوتی استفاده می‌کردند. برخی به شکست اخیر دموکرات‌ها در انتخابات یک ایالت در آمریکا اشاره داشتند و گروهی عنوان می‌کردند که آمریکا درخواست ایران برای ارائه تضمین جهت عدم خروج از برجام را نخواهد پذیرفت.

برخی از فعالان نیز عنوان می‌کردند که بر اساس نامه‌ای که روز پنج‌شنبه به کاخ سفید ارسال شده، جمهوری‌خواهان کنگره در حال از سرگیری فشار‌ها بر دولت بایدن برای ترک دیپلماسی با ایران در پی حملات پهپادی اخیر به پایگاه نظامیان آمریکایی در سوریه شده‌اند. البته این ادعای آمریکایی‌ها به اثبات نرسیده است.

کارشناسان داخلی نیز اخیرا نگرانی‌هایی را برای بازگشت به برجام مطرح کرده‌اند. به عنوان مثال، یک کارشناس مسائل بین‌الملل درباره محتوای مذاکرات برای احیای برجام خاطرنشان کرد: تیم مذاکره‌کننده باید به این مساله توجه داشته باشند که اگر طرف آمریکایی برای استفاده از مکانیسم ماشه به برجام برگردد، خطرناک است.

با توجه به چنین موضوعاتی برخی از معامله‌گران تصور می‌کنند که به سرانجام رساندن مذاکرات کار راحتی نخواهد بود و به همین دلیل، ترجیح دادند که در نخستین روز هفته در موقعیت فروش قرار نگیرند. در کنار این برخی از معامله‌گران عنوان می‌کنند که ممکن است پیش از شروع مذاکرات قطع‌نامه‌ای در نشست شورای حکام علیه ایران صادر شود و این موضوع گفتگو‌های هسته‌ای را تحت تاثیر قرار دهد.

اخیرا فرانسه عنوان کرده است که به همراه شرکای خود می‌تواند در نشست بعدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقداماتی علیه ایران صورت دهد.

در حالی که شماری از فعالان، تغییر انتظارات حاصل از برجسته کردن برخی از تحلیل‌های سیاسی را در افزایش قیمت دلار موثر دانسته بودند، گروه دیگری باور داشتند که نوسان‌گیران تلاش می‌کنند پیش از شروع مذاکرات، دلار‌های خود را در قیمت‌های بالاتری به فروش برسانند.

این دسته باور دارند که با شروع مذاکرات هسته‌ای قیمت دلار در مسیر نزولی قرار خواهد گرفت، پس بهتر است در شرایط فعلی و پیش از شروع مذاکرات، قیمت دلار را تا جایی که می‌شود، بالا ببرند و خود را برای فروش از نقاط بالا آماده کنند.

البته به نظر می‌رسد بازارساز ارزی به راحتی حاضر به پذیرش قیمت دلار بالای محدوده ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان نباشد. حداقل در سال ۱۴۰۰ بازارساز در برابر نوسان دلار به بالای محدوده یاد شده مقاومت کرده است.

افزایش قیمت دلار در روز شنبه موجب شد تمایل به خرید در بازار سکه نیز افزایش پیدا کند. در نخستین روز هفته، سکه امامی ۱۶۰ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۱۱ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان رسید. به گفته فعالان، رشد دلار در افزایش قیمت سکه نقش تحریک‌کننده داشت، ولی عامل اصلی افزایش فلز گران‌بهای داخلی، بالا رفتن بهای اونس طلا در بازار‌های جهانی بود.

طلای جهانی در انتهای هفته توانست نزدیک به ۶۰ دلار رشد قیمت را تجربه کند و نزدیک به محدوده هزار و ۸۲۰ دلار قرار بگیرد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید