سوءقصد به جان نخست وزیر عراق؛ ماجرا چه بود؟

سوءقصد به جان نخست وزیر عراق؛ ماجرا چه بود؟

دولت عراق خبر داده که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، از یک سوءقصد جان سالم به در برده و آسیبی ندیده است. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله پهبادی را برعهده نگرفته و مقامات عراقی به دنبال مقصر این اتفاق هستند.

کد خبر : ۱۰۰۴۶۶
بازدید : ۵۴۹۷

فرادید | مقامات عراقی از مورد حمله قرار گرفتن اقامتگاه مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق، در منطقه سبز بغداد توسط یک پهپاد پر از مواد منفجره، خبر داده و آن را تلاشی برای سوءقصد دانسته اند. بااین حال تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله پهپادی را برعهده نگرفته است.

به گزارش فرادید؛ ساعت ۲ و ۱۵ دقیقه بامداد روز یکشنبه، بود که صدای تیراندازی و انفجار در منطقه سبز بغداد، توسط منابع محلی اطلاع رسانی شد. صدا‌هایی که آژیر‌های خطر را به صدا درآورد و باعث شد تا تعداد زیادی نیروی امنیتی در داخل و اطراف دروازه‌های منطقه سبز مستقر گردند.

گفته شده که منطقه سبز محل استقرار سفارتخانه‌های خارجی و سازمان‌های دولتی است.

بااین حال، ارتش عراق این حوادث را به نزدیکی منزل «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق در منطقه سبز مرتبط دانسته و گفته اند این اقدام ناکام مانده و الکاظمی در سلامت کامل است و او در زمان حمله به اقامتگاه‌اش، در منزل نبوده است.

همچنین گزارش‌هایی از انتقال کاظمی به بیمارستان منتشر شده و منابع ادعا دارند که نخست وزیر عراق از ناحیه دست مجروح شده است.

سوءقصد به جان نخست وزیر عراق!، ماجرا چه بود؟

واکنش مقامات عراقی و کشور‌ها به حادثه رخ داده

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران هم در توییتی نوشت: «سوء قصد به جان نخست‌وزیر عراق فتنه جدیدی است که رد آن را باید در اتاق‌های فکر خارجی جستجو کرد که از سال‌ها قبل با ایجاد و پشتیبانی گروه‌های تروریستی و اشغال این کشور، جز ناامنی، ایجاد اختلاف و بی‌ثباتی، ارمغانی برای مردم مظلوم عراق نداشته‌اند».

بااین حال «عمار حکیم»، رئیس ائتلاف نیرو‌های ملی عراق، در توییتی حمله به منزل نخست وزیر را یک اقدام محکوم شده و مذموم دانسته و نوشته که این اقدام موجب بحرانی شدن شرایط، به خطر افتادن حیثیت دولت و بدنامی عراق در افکار عمومی جهان می‌شود.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق هم این اقدام تروریستی که مقام بالای کشور را هدف قرار داده، هدف گیری آشکار عراق، ملت و امنیت آن و بازگرداندن این کشور به دوران آشوب دانسته و از نیرو‌های امنیتی خواسته تا ابتکار عمل را به دست گیرند تا عراق سلامت خود را بازیابد و بار دیگر قدرتمند شود.

به دنبال این گفته‌ها حساب رسمی مصطفی الکاظمی در توییتر از سلامتی نخست وزیر عراق خبر داد و خواستار آرامش و خویشتنداری شهروندان این کشور شده است.

این حساب توئیتری همچنین نوشت: «من همواره پروژه فداکاری برای عراق و مردمش بودم و هستم. موشک‌های نیرنگ مؤمنان را دلسرد نمی‌کند و به اندازه تار مویی در پایداری و پافشاری ما و نیرو‌های امنیتی قهرمان برای حفظ امنیت مردم، دستیابی به حق و اجرای قانون لغزش ایجاد نمی‌کند».
سوءقصد به جان نخست وزیر عراق!، ماجرا چه بود؟
علت سوءقصد به جان نخست وزیر عراق

باتوجه به اینکه امروز آخرین روز بررسی نتایج انتخابات پارلمانی عراق بوده، برخی منابع عراقی، این حمله را در خلال تنش فزاینده بر سر نتیجه انتخابات روز ۱۰ اکتبر خوانده اند.

گفته می‌شود هواداران برخی گروه‌ها، نتیجه انتخابات را به عنوان تقلب رد کرده بودند که در نتیجه باعث ایجاد ناآرامی شده بود.

براساس گزارش منتشر شده توسط یک منبع امنیتی عراقی، یکی از تظاهرکنندگان در اثر جراحات وارده در بیمارستان جان سپرده بود و ۱۲۵ نفر هم زخمی شده بودند.

سوءقصد به جان نخست وزیر عراق!، ماجرا چه بود؟
نخست وزیر عراق کیست؟

مصطفی عبداللطیف مشتت، معروف به مصطفی الکاظمی متولد ۱۹۶۷ در بغداد و نخست‌وزیر عراق است. او از ۷ مه ۲۰۲۰ کار خود را در این جایگاه آغاز کرده و پیش از آن سرپرست پیشین سرویس اطلاعات ملی عراق بوده است.

به دنبال ماه‌ها اعتراضاتی که در اکتبر سال ۲۰۱۹ در سراسر عراق رخ داد و کناره‌گیری نخست‌وزیر عادل عبدالمهدی و کابینه وی را در پی داشت، مصطفی کاظمی به عنوان مدعی اصلی رقابت‌های نامزدی نخست‌وزیری شناخته شد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید