چالش بازگشایی مدارس، تصمیم درست یا غلط؟

چالش بازگشایی مدارس، تصمیم درست یا غلط؟

بازگشایی مدارس در شرایطی صورت گرفته که طبق جدیدترین نقشه رنگ‌بندی کرونایی کشور، ۳۳ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند. این موضوع با انتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت و رسانه‌ها روبرو شده است؛ تاجایی که برخی کارشناسان نسبت به احتمال بروز موج ششم کرونا با تدوام عادی انگاری و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی هشدار داده اند.

کد خبر : ۱۰۰۴۸۳
بازدید : ۴۳۱۶

فرادید | بااین که روز به روز به شهر‌های قرمز افزوده می‌شود، اما این موضوع نتوانسته مانع از حضور دانش آموزان در مدارس شود و روز گذشته علاوه بر حضور تعداد قابل توجهی از دانش آموزان، مجوز حضور دانش‌آموزان ابتدایی و متوسطه اول از اول آذر در مدارس هم قطعی شد.

به گزارش فرادید؛ همانطور که مقامات کشور وعده داده بودند، روز گذشته بازگشایی مدارس صورت گرفت و دانش آموزان مقاطع دهم، یادهم و دوازدهم، پس از دو سال تحصیل مجازی روانه مدارس شدند. البته این بازگشایی همزمان با افزایش شهر‌های قرمز در کشور بوده و قرار است مابقی دانش آموزان هم از اول آذر در کلاس حضور یابند.

البته علیرضا کمرئی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفته در صورتی که جمعیت دانش‌آموزی در یک مدرسه به گونه‌ای باشد که نیاز به گروه‌بندی داشته باشد تا فاصله رعایت شود، قطعا آموزش ترکیبی خواهد بود. اما اگر تراکم در مدرسه‌ای بالا نبود، می‌توانند همه پنج روز هفته را فعالیت حضوری داشته باشند.

علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش هم گفته اینکه دانش‌آموزان چگونه و در چه روز‌هایی در مدارس حضور پیدا کنند در اختیار شورای مدرسه و تایید منطقه است. به این ترتیب مدارس مقاطع ابتدایی و متوسطه دوم از ابتدای آذر پذیرای دانش‌آموزان هستند.

چالش بازگشایی مدارس، تصمیم درست یا غلط؟
تصمیم درست؟

بازگشایی مدارس در شرایطی صورت گرفته که طبق جدیدترین نقشه رنگ‌بندی کرونایی کشور، ۳۳ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند. البته در اوایل آبان ماه این نقشه فرق زیادی با الان داشت و ۱۶شهر در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشتند.

اما این وضعیت از روز هشتم آبان تغییری افزایشی داشت و ناگهان به ۳۲ شهر رسید، یعنی طی ۱۵ روز، ۱۷ شهر به تعداد شهر‌های قرمز اضافه شد.

البته علاوه بر شهر‌های قرمز، شهر‌های نارنجی و زرد هم افزایش یافته و ۹۵ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۰ شهرستان زرد و ۱۰۰ شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارند.

موضوعی که بازگشایی مدارس را با چالش بزرگی روبرو ساخته و کارشناسان نسبت به احتمال بروز موج ششم کرونا از اواخر آبان ماه هشدار داده اند؛ تاجایی بسیاری از مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به حالت آماده باش درآمده اند.

از طرفی رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی اطفال بیمارستان مفید، هم گفته که در ۴۰ درصد موارد، کلاس‌ها تهویه مناسب ندارند.

همچنین به اعتقاد برخی از متخصصان، در حالی که هنوز تعداد قابل توجهی از نوجوانان بالای ۱۲ سال واکسینه نشده‌اند، خطر بازگشایی حضوری مدارس زیاد است و این احتمال منتفی نیست که دانش آموزان مبتلا شوند و ویروس را به اطرافیانشان منتقل کنند.

از همین رو برخی از کارشناسان حوزه سلامت بازگشایی مدارس را در حالی که دانش آموزان به طور کامل واکسینه نشده و دو دوز واکسن را دریافت نکرده‌اند، یک ریسک بزرگ می‌دانند.

از طرفی، برخی از رسانه‌ها گزارش‌هایی انتقادی در این باره منتشر کرده و معضل هایی، چون برودت هوا و پنجره‌های باز برای مدارس، به خصوص آنکه برخی شهر‌ها مانند مشهد، همدان، شهرکرد و سنندج با دمای زیر صفر مواجه می‌شوند، منتشر کرده اند.

این رسانه‌ها همچنین از مشکل تهیه مواد شستشو و ضدعفونی‌کننده، تهیه ماسک برای دانش‌آموزان به‌ویژه در مناطق محروم، که منجر به عدم استفاده از ماسک و یا استفاده از ماسک‌های غیراستاندارد و مستعمل می‌شود را اعلام کرده و گفته اند که در این خصوص وزارت آموزش و پرورش هیچ برنامه‌ای برای مدیریت این مشکلات اعلام نکرده است.

البته در میان نظرات انتقادی، عده‌ای هم بازگشایی مدارس را با به یک شرط مناسب می‌دانند. اینکه آموزش و پرورش به سراغ بازگشایی کلاس‌های حضوری به صورت پایه به پایه و با اولویت دانش آموزانی که نتوانسته‌اند با آموزش مجازی خود را تطبیق دهند، برود و بازگشایی همگانی را بگذارند برای یک وقتی که وضعیت مناسب بود.

علت هم این است که شاید کرونا تاثیر زیادی بر کودکان نگذارد، اما کودکان به عنوان ناقل این ویروس خانواده هایشان را بیمار می‌کنند.

در همین رابطه سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفته که اصلا نمی‌توانم تصور کنم که در شهر‌های قرمز مدارس باز شوند و باید با هوشیاری مانع بروز پیک ششم کرونا در سطح کشور شد، چون شاید خطری دانش‌آموز را تهدید نکند، اما خانواده او در معرض خطر قرار می‌گیرند.

چالش بازگشایی مدارس، تصمیم درست یا غلط؟
افزایش مجدد مبتلایان

بازگشایی مدارس درحالی صورت گرفته که شهر‌های قرمز روندی افزایشی داشته و مقامات آموزشی می‌گویند که حضور دانش آموزان فقط در شهرهای زرد و آبی الزامی است.

این درحالی است که برخی از متخصصان نگران افزایش بیماران در شهر‌های زرد و آبی هم هستند.

در همین رابطه مسعود یونسیان، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته که در رنگ‌بندی‌های جدید تعداد شهر‌های نارنجی افزایشی بوده که حکایت از افزایش بیماران بستری در آن شهر‌ها دارد.

یونسیان می‌گوید بیشتر از آنکه از ثابت بودن روند بیماری در شهر نارنجی یا قرمز نگران باشیم، نگران تغییر روند بیماری در شهر‌های زرد و آبی هستیم.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید