صفحه نمایش‌های نشکن LHP، انقلاب بزرگی در دنیای دیجیتال

صفحه نمایش‌های نشکن LHP، انقلاب بزرگی در دنیای دیجیتال

علاوه بر توسعه نمایشگر‌هایی که در وهله اول نمی‌توانند ترک بخورند، دانشمندان همچنین در حال توسعه فناوری صفحه نمایش هستند که می‌تواند در صورت شکسته شدن، خود را بهبود بخشد

کد خبر : ۱۰۰۴۸۴
بازدید : ۲۲۵۱۴

فرادید | فناوری تلفن‌های هوشمند در سال‌های اخیر به سرعت بهبود یافته است و به ما عمر بیشتر باتری، عملکرد بهتر و قابلیت‌های بهتر عکس‌برداری را می‌دهد، اما موبایل‌ها همچنان صفحه‌نمایش‌هایی دارند که پس از ضربه خوردن یا افتادن، تمایل به ترک خوردن دارند.

به گزارش فرادید؛ دانشمندان پیشرفت‌های دلگرم‌کننده‌ای در توسعه صفحه‌نمایش‌های پروسکایت سرب هالید (LHP) داشته‌اند که روشنایی و وضوح با کیفیت بالا و همچنین استحکام عالی را ارائه می‌دهند و می‌توانند در تلفن‌ها، تلویزیون‌ها و لپ‌تاپ‌های آینده مورد استفاده قرار بگیرند.

در حالی که مواد مبتنی بر نانوکریستال مدت‌هاست که به عنوان پایه‌ای برای نمایشگر‌ها نشان داده است، به نور، گرما و آب بسیار حساس است. در حال حاضر، فقط به عنوان یک فناوری صفحه نمایش در فضای نادر یک آزمایشگاه کار می‌کند.

نه تنها این، بلکه تمایل به نشت یون‌های فلزی سمی نیز دارد که برای یک محصول الکترونیکی مصرفی ایده آل نیست. آخرین تحقیقات در مورد نمایشگر‌های LHP بسیاری از این مشکلات را با به دام انداختن مواد LHP در داخل شیشه برطرف می‌کند.

صفحه نمایش‌های نشکن LHP، انقلاب بزرگی دنیای دیجیتال

تیم مهندسین شیمی و دانشمندان مواد، فرآیندی را برای پیچیده کردن یا اتصال نانوبلور‌ها در شیشه متخلخل ایجاد کرده‌اند. این فرآیند برای تثبیت مواد، افزایش کارایی آن و جلوگیری از خروج یون‌های سمی سرب از مواد کلیدی است.

اگر بدانید که مواد پروسکایتی مبتنی بر نانوکریستال نیز به عنوان پایه برتر و نسل بعدی برای پنل‌های خورشیدی مورد توجه قرار می‌گیرند، امتیاز مثبتی وجود دارد. نه تنها می‌تواند به عنوان یک نمایشگر کار کند، بلکه می‌تواند برای تبدیل نور خورشید به برق نیز سازگار باشد.

محققان گزارش مطالعه جدید، نمونه اولیه محصول نهایی "پایداری بالایی" را هنگام قرار گرفتن در معرض گرما، نور، هوا و رطوبت نشان می‌دهد و توانست ۸۰ درصد درخشندگی خود را پس از ۱۰۰۰۰ ساعت غوطه وری در آب حفظ کند.

ما اینجا هنوز در مراحل اولیه هستیم. سال‌ها طول می‌کشد تا این فناوری برای ساخت صفحه‌نمایش تلفن‌های نشکن آماده شود، اما این فناوری، علم را چندین گام مهم جلوتر می‌برد.

در حال حاضر صفحه‌نمایش‌های دیود ساطع نور QLED یا نقطه کوانتومی بهترین عملکرد برای نمایش و عملکرد تصویر هستند. این تحقیق ما را قادر می‌سازد تا با ارائه کیفیت و قدرت تصویر خیره کننده، این فناوری نانو کریستال را بهبود ببخشیم.

دانشمندان مواد همچنان به پیشرفت‌های بزرگ در زمینه فناوری نمایشگر ادامه می‌دهند، حتی اگر فاصله زمانی بین اثبات مفهومی آزمایشگاهی و محصول نهایی قابل توجه باشد.

صفحه نمایش‌های نشکن LHP، انقلاب بزرگی دنیای دیجیتال

علاوه بر توسعه نمایشگر‌هایی که در وهله اول نمی‌توانند ترک بخورند، دانشمندان همچنین در حال توسعه فناوری صفحه نمایش هستند که می‌تواند در صورت شکسته شدن، خود را بهبود بخشد. با این حال، باز هم زمان می‌برد تا مواد بزرگ شوند و به تولید انبوه برسند.

تحقیقاتی که در این مطالعه جدید شرح داده شده است باید از تمام جنبه‌های تحقیقات پروسکایت بهره‌مند شود - نه تنها برای استفاده از آن در نمایشگر‌های الکترونیکی، بلکه برای پایدارتر و کاربردی‌تر کردن آن‌ها برای استقرار به عنوان بخشی از پنل خورشیدی.

به گفته دانشمندان، نه تنها می‌توانیم این نانوکریستال‌ها را قوی‌تر کنیم، بلکه می‌توانیم ویژگی‌های اپتو الکترونیکی آن‌ها را با راندمان انتشار نور فوق‌العاده و LED‌های نور سفید بسیار مطلوب تنظیم کنیم.

این کشف نسل جدیدی از کامپوزیت‌های نانوکریستال-شیشه را برای تبدیل و کاتالیز انرژی باز می‌کند.

منبع: ScienceAlert

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید