تیپ شخصیتی شما چه تاثیری بر درآمدتان دارد؟

تیپ شخصیتی شما چه تاثیری بر درآمدتان دارد؟

بر اساس چهار بعدی که گفته شد، برونگراها، حسی‌ها، متفکر‌ها و قضاوت‌کننده‌ها، از نظر مالی موفق‌تر هستند. وقتی در برخی ویژگی‌های شخصیتی خاص بیشتر جست‌وجو می‌کنیم، یکسری از آن‌ها رابطه مستقیم نزدیک‌تری با درآمد بالاتر دارد.

کد خبر : ۱۰۰۵۰۵
بازدید : ۴۱۳۷

تست شخصیت‌شناسی مایرز بریگز (Myers-Briggs) چارچوبی قوی برای تجزیه و تحلیل ارتباط بین شخصیت و درآمد ارائه می‌کند، آن هم به شیوه‌ای که درک آن برای خیلی‌ها آسان و آشنا است. مایرز بریگز نوعی ابزار خودگزارشی است که برای تشخیص تیپ شخصیتی، نقاط قوت و ترجیحات شخصی افراد در قالب پرسشنامه طراحی شده و به عنوان یک ابزار روانشناختی استفاده گسترده‌ای در سطح دنیا دارد.

بر اساس پاسخ‌هایی که افراد در پرسشنامه پر می‌کنند، افراد به ۱۶ تیپ شخصیتی تقسیم‌بندی می‌شوند. هدف تست این است که پاسخ‌دهندگان ویژگی‌های شخصیتی خود، از جمله علاقه‌مندی‌ها، چیز‌هایی که دوست ندارند، نقاط ضعف و قوت، اولویت‌های شغلی احتمالی و سازگارپذیری با دیگران را تشخیص دهند.

چهار بعد شخصیتی و نقطه مقابل آن، که مایرز بریگز به طور خلاصه لیست می‌کند، عبارتند از:

برونگرا (E) در برابر درونگرا (I): برونگرا‌ها از طریق تعامل با دیگران انرژی به دست می‌آورند، در حالی که درونگرا‌ها با صرف زمان به تنهایی انرژی می‌گیرند.

حسی (S) در برابر شهودی (N): افراد حسی یا مشاهده‌گر، اطلاعات واقعی و حقیقی را ترجیح می‌دهند، در حالی که تیپ‌های شخصیتی شهودی از تصور خود یا الگو‌های گسترده‌تر برای تفسیر اطلاعات استفاده می‌کنند.

متفکر (T) در برابر احساسی (F): متفکر‌ها تصمیم‌های منطقی بر اساس استدلال و برهان می‌گیرند، در حالی که افراد احساسی با توجه به نیاز‌های دیگران، تصمیم‌های همدلانه و احساسی می‌گیرند.

قضاوت‌کننده (J) در برابر ادراکی (P): تیپ‌های شخصیتی قضاوت‌کننده، زندگی خود را به شیوه‌ای ساختاریافته سازماندهی می‌کنند، در حالی که افراد ادراکی، منعطف‌تر و خودانگیخته‌تر هستند.

به عنوان مثال، کسی که برونگرا، حسی، متفکر و قضاوت‌کننده است، تیپ شخصیتی ESTJ دارد. محققان از ۷۲ هزار نفر نظرسنجی کردند تا اولویت‌های این چهار مدل شخصیت و همچنین ویژگی‌های منحصر به فرد، سطوح درآمد و داده‌های مرتبط با شغل آن‌ها را اندازه بگیرند.

ویژگی‌هایی با بالاترین پتانسیل درآمد

بر اساس چهار بعدی که گفته شد، برونگراها، حسی‌ها، متفکر‌ها و قضاوت‌کننده‌ها، از نظر مالی موفق‌تر هستند. وقتی در برخی ویژگی‌های شخصیتی خاص بیشتر جست‌وجو می‌کنیم، یکسری از آن‌ها رابطه مستقیم نزدیک‌تری با درآمد بالاتر دارد.

به عنوان مثال، برونگرا‌ها به خاطر اینکه سریع‌تر افکار خود را به اشتراک می‌گذارند، انرژی بیشتری دارند و دوست دارند در چشم عموم قرار بگیرند، به احتمال بیشتر درآمد بالاتری دارند. متفکر‌ها هم امتیاز بالایی در پتانسیل درآمدزایی بالا دارند، به‌ویژه آن‌هایی که از بحث کردن لذت می‌برند، تصمیم‌های منطقی می‌گیرند و احساسات خود را تعدیل می‌کنند.

شخصیت و شکاف دستمزد جنسیتی

با در نظر گرفتن همه این فاکتورها، محققان بررسی کرده‌اند که آیا تفاوت‌های شخصیتی بر شکاف دستمزد جنسیتی اثرگذار است یا نه.

وقتی میانگین حقوق زنان و مردان به طور مجزا بررسی شد، نتایج واضح بود: مردان تقریبا درهمه تیپ‌های شخصیتی بیشتر از میانگین درآمد کل نمونه‌گیری صورت گرفته، حقوق می‌گیرند و این در حالی است که به جز دو تیپ شخصیتی، بقیه تیپ‌ها در زنان همگی کمتر از میانگین، درآمد دارند.

در واقع، زنانی که تیپ‌های شخصیتی با امکان درآمدزایی بالا دارند، همچنان از مردانی که تیپ شخصیتی آن‌ها پتانسیل درآمد کم دارد، کمتر درآمد دارند. به عنوان مثال، زنان برونگرا سالانه حدود ۵۵ هزار دلار درآمد دارند، در حالی که میانگین درآمد سالانه مردان درونگرا ۶۴ هزار دلار است.

به حداکثر رساندن پتانسیل

آیا شخصیت‌های درونگرای دنیا، محکوم به دریافت حقوق کمتر هستند؟ نه لزوما. درست است که ویژگی‌های شخصیتی نقش دارند، اما خیلی از شاخص‌های دیگر هم در سطح درآمد اثرگذارند، از جمله:

سطح تحصیلات

تعداد سال‌های تجربه کاری

بازار کار محلی

نوع صنعت

شغل مورد نظر

علاوه بر آن، هر کسی می‌تواند روی دو ویژگی شخصیتی خاص که بیشترین ارتباط را با میزان درآمدزایی دارند کار کند تا به درآمد بیشتر برسد: تعیین اهداف جاه‌طلبانه و مواجه شدن مستقیم با تعارض‌ها برای اطمینان از اینکه صدای شما شنیده می‌شود.

رابطه تیپ شخصیتی با درآمد

مترجم: مریم رضایی
منبع: World Economic Forum

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید