شانس «قهرمان» برای دریافت جایزه‌های اصلی اسکار

شانس «قهرمان» برای دریافت جایزه‌های اصلی اسکار

فیلم «قهرمان» که در شاخه بهترین فیلم بین‌الملی از شانس‌های اصلی کسب نامزدی و جایزه است از سوی نشریات سینمایی در شاخه‌های بهترین فیلم و فیلمنامه اصلی نیز شانس بالایی برای حضور در میان نامزد‌ها دارد.

کد خبر : ۱۰۰۵۹۹
بازدید : ۵۸۵۰

در فهرست جدید هالیوود ریپورتر، از ۳۰ فیلم اصلی رقیبِ شاخه بهترین فیلم بلند اسکار ۲۰۲۲، نام فیلم «قهرمان» هم دیده می‌شود. در صورتی که فیلم تازه اصغر فرهادی بتواند به جمع ۱۰ نامزد نهایی بهترین فیلم اسکار ۲۰۲۲ راه یابد، نخستین حضور سینمای ایران در این شاخه رقم خواهد خورد.

پس از برگزاری کم‌هیاهوی اسکار ۲۰۲۱ که با جذب کم‌ترین مخاطب تلویزیونی تاریخ این رویداد همراه شد، مسئولان آکادمی قصد دارند امسال هم از طریق معرفی ۱۰ فیلم به عنوان نامزد در شاخه بهترین فیلم بلند، بار دیگر جذابیت از دست‌رفته جوایز اسکار را زنده کنند.

تعداد نامزد‌های شاخه بهترین فیلم در روز‌های آغاز برپایی جوایز اسکار هر سال تغییر می‌کرد، اما از سال ۱۹۴۴ تا ۲۰۰۸ استانداردی در این‌باره تعریف شد و تنها پنج فیلم نامزد دریافت مهم‌ترین شاخه جوایز اسکار می‌شدند؛ اما با انتقاد به نامزد نشدن فیلم‌های مورد توجه منتقدان، چون «شوالیه تاریکی» و انیمیشن علمی-تخیلی «وال-ئی» در سال ۲۰۰۸، آکادمی برای جذب مخاطب ییشتر و جذاب کردن این رویداد تصمیم به افزایش تعداد نامزد‌ها به ۱۰ فیلم از دوره بعد آن گرفت و در نتیجه فیلم‌هایی، چون «آواتار»، «منطقه ۹»، انیمیشن «UP» و آثار سرگرم‌کننده و تماشاگرپسندی، چون «حرام‌زاده‌های لعنتی» توانستند به جمع نامزد‌های شاخه بهترین فیلم راه یابند.

در نهایت نیز جایزه به فیلم «هرت لاکر» رسید و پخش تلویزیونی مراسم اسکار ۲۰۰۹ توانست ۴۱ میلیون بیننده جذب کند.

با این وجود بخش قابل توجهی از مسئولان در آکادمی نسبت به این تغییر ناخشنود بودند و اعتقاد داشتند افزایش تعداد نامزد‌های بهترین فیلم به ۱۰ فیلم، ارزش نامزدی در این شاخه را کاسته و در نتیجه در فرمولی جدید اعلام کردند بین ۵ تا ۱۰ فیلم در هر دوره می‌توانند نامزد این شاخه باشند و با غیرقابل پیش‌بینی کردن تعداد نامزد‌ها خواستند به جذابیت این شاخه کمک کنند.

اما تجربه نشان داد در ۱۰ سالی که این قانون اجرا شد و در هر سال ۸ یا ۹ فیلم نامزد این شاخه می‌شدند، به جای افزایش جذابیت، گمانه‌زنی‌ها درباره فیلم‌های جامانده که می‌توانستند به عنوان فیلم نهم و دهم نامزد اسکار شوند بالا گرفت.

آکادمی بار دیگر در جولای ۲۰۲۰ اعلام کرد از دوره ۲۰۲۱ در مجموع ۱۰ فیلم به صورت قطعی نامزد شاخه بهترین فیلم می‌شوند، گرچه این استراتژی در سال گذشته جواب نداد و مراسم اسکار با کمترین اقبال دوره‌های خود مواجه شد و تنها ۱۰.۴ میلیون نفر به تماشای مراسم اعطای جوایز از شبکه ABC نشستند.

با بازگشایی سینماها، نود و چهارمین دوره جوایز سینمایی اسکار امیدوار است بار دیگر اهمیت فرهنگی و جذابیت از دست‌رفته خود را بازیابد.

امسال نیز قرار است ۱۰ فیلم در شاخه بهترین فیلم نامزد کسب جایزه معرفی شوند و با افزایش تدریجی اعضای آکادمی از شش‌هزار نفر به ۸۹ هزار نفر و همچنین تنوع فرهنگی بیشتر میان رای‌دهندگان، این امیدواری وجود دارد که نگاه این جوایز تنها به آثار معمول هالیوودی محدود نشود و شانس فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان همچون «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی، «مادران موازی» از «پدرو آلمادوار» و فیلم برنده نخل طلای «تیتان» برای کسب نامزدی شاخه بهترین فیلم افزایش یابد.

جدا از تاریخ‌سازی فیلم «اَنگل» در جوایز اسکار ۲۰۲۰، شاخه بهترین فیلم طی دوره‌های گذشته کم‌تر توجهی به فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان داشته، اما حضور این فیلم‌های بین‌المللی در این شاخه که در جشنواره‌های معتبر درخشیدند، می‌تواند به بازگشت جذابیت از دست‌رفته اسکار بیش از پیش کمک کند.

فیلم «قهرمان» که در شاخه بهترین فیلم بین‌الملی از شانس‌های اصلی کسب نامزدی و جایزه است از سوی نشریات سینمایی در شاخه‌های بهترین فیلم و فیلمنامه اصلی نیز شانس بالایی برای حضور در میان نامزد‌ها دارد.

سینمای ایران علاوه بر کسب سه نامزدی («بچه‌های آسمان» مجید مجیدی، و «جدایی» و «فروشنده» اصغر فرهادی) و دو جایزه در شاخه اسکار بین‌المللی («جدایی» و «فروشنده»)، در اسکار ۲۰۱۲ نیز با اصغر فرهادی در شاخه بهترین فیلمنامه اصلی نامزد شده بود. در صورتی که «قهرمان» بتواند به جمع نامزد‌های بهترین فیلم اسکار ۲۰۲۲ راه یابد، نخستین حضور سینمای ایران در این شاخه رقم خواهد خورد.

در فهرست جدید هالیوود ریپورتر از ۳۰ فیلم اصلی رقیب شاخه بهترین فیلم بلند اسکار ۲۰۲۲، نام فیلم «قهرمان» در کنار آثاری، چون «بلفاست»، «کودا»، «به بالا نگاه نکن»، «تل ماسه»، «گزارش فرانسوی»، «دست خدا»، «خانه گوچی»، «پادشاه ریچارد»، «آخرین دوئل»، «دختر گم‌شده»، «کوچه کابوس»، «مادران موازی»، «قدرت سگ»، «موشک سرخ»، «اسپنسر»، «تیتان»، «تراژدی مکبث» و «داستان وست ساید» دیده می‌شود.

نامزد‌های نهایی اسکار ۲۰۲۲ روز ۸ فوریه ۲۰۲۲ (۱۹ بهمن‌ماه) معرفی می‌شوند و مراسم اسکار نیز ۲۷ مارس ۲۰۲۲ (۷ فروردین) برگزار خواهد شد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید