جنجال بر سر افزایش رسمی قیمت خودروهای ایران خودرو و سایپا

جنجال بر سر افزایش رسمی قیمت خودروهای ایران خودرو و سایپا

با افزایش قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در کارخانه و در بازار، انتقاد‌ها از این روند بالا گرفته است. اما شورای رقابت در اطلاعیه‌ای نسبت به این انتقاد واکنش نشان داده است. این شورا معتقد است که اظهارنظر برخی اشخاص حقیقی و حقوقی، موجب ایجاد تلاطم در بازار و بعضا افزایش قیمت انواع خودرو در کشور شده است.

کد خبر : ۱۰۰۶۱۱
بازدید : ۳۳۹۷۲

فرادید | برخلاف وعده ۱۹ روز قبل وزیر صمت، قیمت درب کارخانه محصولات سایپا و ایران خودرو رسما افزایش یافت. این افزایش قیمت با واکنش فعالان بازار خودرو و کاربران مواجه شده است. اما شورای رقابت مقصر گرانی در بازار خودرو را اظهارنظر برخی اشخاص حقیقی و حقوقی می‌داند.

به گزارش فرادید؛ طی ۲۴ ساعت اخیر، سایپا و ایران خودرو قیمت‌های جدید محصولات خود را در فروش‌های تازه اعمال کردند. طبق این اطلاعیه ها، قیمت محصولات سایپا بین ۱۴ تا ۱۷ درصد افزایش یافته‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بالاترین افزایش قیمت مربوط به شاهین جی با ۱۷ درصد بوده است. کمترین افزایش قیمت نیز برای کوییک پلاس اتوماتیک با ۱۴.۲ درصد به ثبت رسید.

در میان محصولات ایران خودرو نیز، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو با افزایش ۴۵ درصدی مواجه شد. پایین‌ترین افزایش قیمت نیز مربوط دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک بود که یک درصد رشد قیمت را تجربه کرد.

همچنین پژو ۲۰۷دستی سقف شیشه‌ای و رانا پلاس نیز به ترتیب ۱۵.۱۸ و ۱۵.۴ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساندند.

این افزایش‌ها در حالی است که فاطمی امین، سه هفته قبل در توئیترش اعلام کرده بود که با سیاست‌های وزارت صمت، قیمت خودرو‌ها کاهش خواهد یافت.
جنجال بر سر افزایش رسمی قیمت خودروهای ایران خودرو و سایپا
چرا خودرو دوباره گران شد؟

با افزایش قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در کارخانه و در بازار، انتقاد‌ها از این روند بالا گرفته است. اما شورای رقابت در اطلاعیه‌ای نسبت به این انتقاد واکنش نشان داده است. این شورا معتقد است که اظهارنظر برخی اشخاص حقیقی و حقوقی، موجب ایجاد تلاطم در بازار و بعضا افزایش قیمت انواع خودرو در کشور شده است.

اما در این میان، کاربران و برخی فعالان حوزه خودرو مقصر گرانی در بازار را وزارت صمت معرفی می‌کنند.

آن‌ها معتقدند که وزارت صمت نظارت بر خودروسازان را کاهش داده و همین موضوع باعث افزایش قیمت خودرو در کارخانه و بازار شده است.

البته برخی فعالان صنفی بازار خودرو، قرعه‌کشی‌های خودروساز را علت اصلی افزایش قیمت‌ها عنوان می‌کنند.

حسین نجف آبادی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل اراک می‌گوید که در صورتی که این قرعه کشی‌ها از سوی دولت حذف شود و مردم مستقیم بتوانند با قیمت دولتی خودرو را از نمایندگی دریافت کنند بازار به تعادل و بهبود خواهد رسید و در این شرایط افراد سودجو نیز نمی‌توانند سودجویی کنند.

او بر این عقیده است که مقصر افزایش قیمت در اصل نمایندگی‌های فروش ایران خودرو و سایپا هستند که مستقیم خودرو را به دست مصرف کننده نمی‌رسانند.

جنجال بر سر افزایش رسمی قیمت خودروهای ایران خودرو و سایپا
حذف قیمت گذاری دستوری خودرو؛ قیمت‌ها باز هم افزایش می‌یابد؟

پس از افزایش قیمت کارخانه‌ای برخی خودرو‌های دو خودروساز جاده مخصوص و قیمت محصولات آن‌ها در بازار، شورای هماهنگی سران قوا، روز گذشته طی مصوبه‌ای قیمت‌گذاری دستوری از صنعت خودرو را حذف کرد.

مصوبه‌ای که به عقیده کارشناسان، هر چند خودروسازان را از زیان دهی دور می‌کند، اما یک باره قیمت خودرو‌ها در کارخانه را با افزایش چشمگیر مواجه خواهد کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر میان قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران خودرو و سایپا و بازار، بین ۱۵ تا ۴۵ درصد تفاوت قیمت وجود دارد.

اما در مقابل برخی فعالان بازار می‌گویند که با حذف قیمت گذاری دستوری، فروش خودرو به صورت قرعه کشی از بین می‌رود. به اعتقاد آن ها، در چنین شرایطی فرمول عرضه و تقاضا در بازار به تعادل می‌رسد و سیر قیمتی خودرو به سمت نزولی شدن پیش می‌رود.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید