کشف بقایای یک کشتی در گیلان

کشف بقایای یک کشتی در گیلان

در بررسی‌های اولیه کارشناسان از این کشتی، شواهد حاکی از حرکت آن از مبدأ روسیه به سمت استان گیلان و پهلوگیری آن در این منطقه است که به علت نامشخصی، این کشتی دیگر مورد استفاده قرار نگرفته است.

کد خبر : ۱۰۰۶۳۷
بازدید : ۷۲۰۵

معاون میراث فرهنگی و گردشگری گیلان با اشاره به بقایای کشتی کشف شده در روستای انبارسر آستانه‌اشرفیه گفت: با احصای مشخصات کشتی کشف شده و مقایسه این اطلاعات با سایر کشتی‌های مکشوفه در ساحل دریای خزر، می‌توان قدمت آن را مرتبط با اواخر دوره صفوی دانست.

ولی جهانی، معاون معاون میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به گزارش ارسال شده از اداره میراث فرهنگی شهرستان آستانه اشرفیه در خصوص کشف بقایای یک کشتی در این شهر اظهار کرد: براساس گزارش دهیاری روستای انبارسر به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان آستانه‌اشرفیه و پس از انجام بازدید و بررسی‌های کارشناسی، بقایای یک فروند کشتی به طول ۴۸ متر در فاصله ۳۰۰ متری از ساحل دریا کشف شد.

وی با بیان اینکه کشتی کشف شده کشور روسیه در حال حرکت بوده است، گفت: در بررسی‌های اولیه کارشناسان از این کشتی، شواهد حاکی از حرکت آن از مبدأ روسیه به سمت استان گیلان و پهلوگیری آن در این منطقه است که به علت نامشخصی، این کشتی دیگر مورد استفاده قرار نگرفته است.

به گفته معاون میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان بخش عمده‌ای از این کشتی در حال حاضر در زیر ماسه مدفون شده و برای دستیابی به اطلاعات دقیق‌تر نیاز به انجام بررسی‌های کارشناسی بیشتر در این مورد است.

جهانی با تأکید بر لزوم توجه به اسناد و ممنون تاریخی در خصوص بقایای کشتی کشف شده در روستای انبارسر آستانه‌اشرفیه بیان کرد: مراجعه به اسناد، متون تاریخی و همچنین انجام کاوش‌های باستان‌شناسی می‌تواند اطلاعات بیشتری در این خصوص قدمت و کاربری کشتی مذکور را مشخص کند.

وی با بیان اینکه کشتی کشف شده مربوط به دوره صفویه بوده است، تصریح کرد: با احصاء مشخصات این کشتی و مقایسه‌ی این اطلاعات با سایر کشتی‌های کشف شده در ساحل دریای خزر، می‌توان قدمت آن را مرتبط با اواخر دوره صفوی و اوایل دوره قاجار در نظر گرفت هرچند که صحت و دقت نظریه فوق تا حدود زیادی به مطالعات آزمایشگاهی و انجام کاوش‌های دقیق باستان‌شناسی منوط است.

معاون میراث فرهنگی و گردشگری از کشف چهار فروند کشتی در سواحل دریای خزر در چند وقت گذشته خبر داد و بیان کرد: تاکنون چهار فروند کشتی در سواحل شهرستان‌های رودسر تا آستارا مورد شناسایی قرار گرفته که در خصوص نحوه نگهداری و حفاظت از این کشتی‌ها، برابر تفاهم‌نامه منعقد شده بین اداره‌کل بنادر و کشتی‌رانی با پژوهشکده باستان‌شناسی کشور، رایزنی‌هایی انجام شده است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید