افزایش خطر سکته با تغییر ساعت رسمی کشورها؟!

افزایش خطر سکته با تغییر ساعت رسمی کشورها؟!

بیش از ۸۰ درصد از پاسخ‌دهندگان خواهان لغو تغییر ساعت بودند و دلیل خوبی هم برای آن داشتند، گرچه این موضوع به طور قطع اثبات نشده است، بسیاری از دانشمندان معتقدند که تغییر ساعت ها، ریتم بیولوژیک بدن را مختل می‌کند.

کد خبر : ۱۰۰۶۴۵
بازدید : ۶۰۳۹

مطالعات نشان می‌دهد که تغییر در ساعات رسمی کشور می‌تواند بهره‌وری افراد را کاهش دهد. از سوی دیگر، تغییر ساعت می‌تواند احتمال تصادفات رانندگی را افزایش دهد و سلامت افراد جامعه را در معرض خطر قرار دهد. اتحادیه اروپا با ترتیب دادن نظرسنجی در میان شهروندان خود پی برد که بیش از ۸۰درصد از پاسخ‌دهندگان خواهان لغو تغییر ساعت بودند.

برخی اوقات تصمیم گیری درباره تغییر ساعات در کشور‌ها می‌تواند مساله‌ای سیاسی باشد. تمامی نقاط چین با وجود وسعت زیاد آن، بر اساس ساعت پکن کار می‌کنند؛ تصمیمی که توسط مائو در سال ۱۹۴۹ با هدف القای وحدت در کشور گرفته شد. این در حالی ا ست که برای ساکنان منطقه شین جیانگ، در غربی‌ترین نقطه چین، گاهی خورشید تا ساعت ۱۰ صبح طلوع نمی‌کند.

نزدیک به ۳سال، تا سال ۲۰۱۸، کره‌شمالی منطقه زمانی خاص خود را داشت، که نیم ساعت عقب‌تر از همسایه جنوبی اش بود و تمایلات انزواطلبانه اش را حفظ می‌کرد.

ولی اغلب کشور‌ها برای دستکاری زمان دلایل عملی دارند. حدود ۷۰ کشور جهان که بیشترشان در آمریکا و اروپا قرار دارند، از تغییر ساعت در ماه‌های تابستان استفاده می‌کنند. ساعات بیشتر آمریکایی‌ها (به غیر از آریزونا و هاوایی که از تغییر ساعت‌ها انصراف داده اند) این هفته مجددا به عقب کشیده می‌شود. ولی این کار واقعا لازم است؟

بنجامین فرانکلین در قرن هجدهم ایده جلو کشیدن ساعت‌ها در تابستان را مطرح کرد، ولی این کار در طول جنگ جهانی اول عملی شد. انگلستان، فرانسه و آلمان حساب کردند که اضافه شدن یک ساعت به ساعات روز در بعدازظهر، می‌تواند در مصرف زغال‌سنگ صرفه جویی ایجاد کند که به نوبه خود می‌تواند به جنگ کمک کند. مزایای دیگر هم بعد‌ها مشخص شدند.

افزایش ساعات روشنایی روز می‌تواند با تشویق خریداران به بیرون ماندن برای مدت طولانی‌تر، هزینه مصرف‌کنندگان را افزایش دهد.

با وجود همه اینها، تغییر ساعت محبوب نیست. پارلمان اروپا در سال ۲۰۱۹ به متوقف کردن تغییر ساعت از سال ۲۰۲۱ رای داد (گرچه مشکل همه‌گیری کرونا اجرای آن را به تعویق انداخته است). اتحادیه اروپا با ترتیب دادن نظرسنجی در میان شهروندان خود نزدیک به ۵ میلیون پاسخ دریافت کرد.

بیش از ۸۰ درصد از پاسخ‌دهندگان خواهان لغو تغییر ساعت بودند و دلیل خوبی هم برای آن داشتند، گرچه این موضوع به طور قطع اثبات نشده است، بسیاری از دانشمندان معتقدند که تغییر ساعت ها، ریتم بیولوژیک بدن را مختل می‌کند.

این موضوع می‌تواند خطر حمله قلبی و سکته را افزایش دهد. از سوی دیگر، تغییر ساعت می‌تواند احتمال تصادفات رانندگی را نیز افزایش دهد، چراکه افرادی که به رانندگی در روز عادت کرده اند ناگهان مجبور می‌شوند در شب رانندگی کنند (یا برعکس).

تغییر ساعت می‌تواند بهره وری را نیز کاهش دهد. شاید ناخوشایندترین چیز برای کسب‌وکار‌ها این باشد که کشور‌ها ساعات خود را در زمان‌های متفاوت تغییر دهند.

بیشتر نقاط اروپا، در سی‌ویکم اکتبر ساعات خود را عقب می‌کشند. هر شرکت اروپایی که با محدودیت زمانی آمریکایی کار می‌کند باید برنامه کاری کارمندان خود را یک ساعت جلو بکشد، و از روز دوشنبه این روند را کنار گذاشته و به همان روتین قبلی خود بازگردد.

آیا تغییرات ساعت تابستانی باقی خواهد ماند؟ هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا به زودی تغییر ساعت را لغو خواهد کرد وجود ندارد.

در آمریکا، گروهی دو حزبی از سناتور‌ها لایحه‌ای به نام «قانون حفاظت از نورآفتاب ۲۰۲۱» را ارائه کرده اند که طبق آن ساعات تابستانی در تمام طول سال حفظ می‌شوند؛ ولی به موفقیت چندانی دست پیدا نکرد. ۱۹مجلس قانونگذار ایالتی قوانینی را با همین مضمون به تصویب رساندند که ایالت‌های کالیفرنیا، فلوریدا و واشنگتن در میان آن‌ها هستند.

ولی عدم موافقت کنگره به این معنی است که ساکنان این ایالت‌ها هم باید ساعت‌های خود را عقب بکشند؛ بنابراین تغییر ساعات تابستانی هنوز تمام نشده است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید