هشدار؛ انتشار موبایل بانک جعلی ۸ بانک در گوگل پلی

هشدار؛ انتشار موبایل بانک جعلی ۸ بانک در گوگل پلی

به تازگی خبر‌هایی مبنی بر فعالیت مجرمان سایبری در زمینه ساخت اپلیکیشن‌های جعلی بانک‌های عامل داخل کشور از سوی پلیس فتا مطرح شده است.

کد خبر : ۱۰۰۷۴۷
بازدید : ۶۰۵۶

چند روزی است از اعلام وجود برخی برنامه‌های بانکی ویژه نصب بر روی تلفن‌های همراه در گوگل پلی و ... می‌گذرد با این عنوان که این برنامه‌ها جعلی و تقلبی است و با نصب و استفاده از آن برای انجام تراکنش‌های بانکی امکان دارد که کاربران مورد حمله مجرمان سایبری قرار بگیرند و طی چند ثانیه حساب بانکیشان تخلیه شود.

سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا در اینباره اظهار کرد: طراحی و پیاده سازی اپلیکیشن‌های جعلی با اهداف مقرضانه نظیر دستیابی به اطلاعات شخصی، خصوصی و بانک کاربران یکی از ترفند‌های مجرمان سایبری است.

در اهدافی جدید مجرمان سایبری با طراحی و ارسال اپلیکیشن‌های جعلی بانک‌های صادرات، کشاورزی و سپه به گوگل پلی و تشویق کاربران مبنی بر بروزرسانی یا نصب اپلیکیشن‌های جعلی و مخرب زمینه دسترسی غیرمجاز با مقاصد شوم کلاهبرداری، اخاذی و آلوده سازی گوشی تلفن همراه کاربران، هدایت آنان به صفحات جعلی مرسوم به فیشینگ و برداشت غیرمجاز از حساب بانکی آنان را فراهم می‌سازند.

سرهنگ پاشایی تصریح کرد: بر اساس رصد‌های صورت گرفته در فضای مجازی، گزارشات متعدد دریافتی از هموطنان و بررسی‌های فنی، ضمن تاکید بر این فرآیند مجرمانه و اخذ دستور قضائی مبنی بر شناسایی، برخورد با مرتکبان و سایر اقدامات بین المللی در خصوص حذف این اپلیکیشن‌های جعلی از اپ استور‌های خارجی در جریان است.

این روز‌ها با توجه به مشغله‌های موجود در زندگی مردم و اینکه از وقت خود به بهترین نحو استفاده کنند، دیگر صف‌های عریض و طویلی که در گذشته در بانک‌ها برای انجام امورات بانکی تشکیل می‌شد، خبری نیست و اکثر هموطنان با تلفن همراه خود اقدام به انجام کار‌های مربوط به بانک می‌کنند.

همواره مجرمان برای رسیدن به مقاصد شوم خود از تمام ظرفیت‌های موجود و زمینه‌ها استفاده می‌کنند و این بار اپلیکیشن‌های بانکی، مورد هدف سودجویان چه از داخل و چه از خارج کشور قرار گرفته است و با طراحی برنامه‌های جعلی منتسب به بانک‌های کشور در صدد اجرای نقشه‌های مجرمانه خود هستند.

با توجه به اهمیت موضوع و گستردگی آن که اکثر هموطنان از اپلیکیشن‌های بانکی برای انجام امور خود استفاده می‌کنند، برای بررسی بیشتر به سراغ رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا رفتیم.

عدم نصب اپلیکیشن‌هایی که لینک آن‌ها پیامک می‌شوند

سرهنگ علی محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: طی روز‌های اخیر نسخه موبایل جعلی ۸ بانک بزرگ کشور در گوگل پلی قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به شیوه‌های گوناگون و نوین کلاهبرداران و سارقان اینترنتی در انجام اعمال مجرمانه و خرابکارانه خود، هموطنان به این موضوع توجه داشته باشند که نرم افزار همراه بانک را تنها از مارکت‌های معتبر داخلی یا سایت اصلی بانک دریافت کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا تاکید کرد: به هیچ‌وجه برای دانلود نرم‌افزار بانکی یا هرگونه تراکنش مالی از جست‌وجو در سایت گوگل یا سایر موتور‌های جست‌وجوگر استفاده نکنند.

به گفته سرهنگ رجبی، هموطنان از دریافت و نصب اپلیکیشن‌های آلوده که لینک آن‌ها توسط مجرمان سایبری از طریق ارسال پیام و یا پیامک‌ها به وسیله پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای آن‌ها ارسال می‌شود، خودداری کنند.

نقش بانک‌ها برای جلوگیری از وقوع این جرم در کشور چیست؟

اینکه هر جرمی توسط مجرمان رخ می‌دهد، صحیح است، اما انجام برخی اقدامات پیشگیرانه توسط هموطنان باعث می‌شود تا شاهد عدم وقوع جرایمی مانند سرقت، کیف قاپی و ... در جامعه باشیم. اما در اینباره و در بحث اپلیکیشن‌های بانکی نقش بانک‌های عامل به خصوص بانک مرکزی در کاهش وقوع این جرم و عدم ضربه اقتصادی به هموطنان می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

بانک‌ها موظف به اطلاع رسانی دقیق از نحوه عملکرد خود در حوزه فضای مجازی به مردم هستند و اگر اپلیکیشنی دارند که از آن طریق به مشتریانشان خدمات ارائه می‌دهند، باید آن برنامه در رسانه‌ها اطلاع رسانی شود و از طرفی بانک مرکزی نیز باید بر این روند نظارت دقیقی داشته باشد چرا که امروز اکثر سرمایه مردم نزد بانک قرار دارد و باید در این باره اقدام جهادی و مناسبی صورت بگیرد تا افراد با خیال راحت بتوانند امورات بانکی خود را از بستر‌های مختلف انجام دهند.

در صورت کوتاهی از سوی هر نهادی، آن‌ها نیز باید پاسخگوی کم کاری خود باشند و در این باره نیز بانک مرکزی قبل از اینکه فاجعه عمیقی شکل بگیرد باید به موضوع اشتراک گذاری اپلیکیشن‌های جعلی ورود و نسبت به حل و فصل آن اقدام کند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید