بازار پر رونق اهدای تخمک و جنین

بازار پر رونق اهدای تخمک و جنین

افزایش فقر در میان زنان جوان ۱۸ تا ۳۵ ساله باعث شده تا وارد این چرخه شده و در معامله‌ای پنهانی امکان مادری را در ازای چهار تا هشت میلیون و بعضا ارقامی بیشتر به اشتراک بگذارند.

کد خبر : ۱۰۰۷۴۸
بازدید : ۴۳۷۵

فرادید | چند سالی است بازار اجاره رحم و اهدای تخمک به دست تعدادی از دلالان افتاده و کماکان شاهد فروش تخمک توسط مراکزی هستیم که اعتبار چندانی ندارند. این افراد سودجو با پیشنهاد قیمت‌های باورنکردنی، زنان کم درآمد و فقیر را تشویق می‌کنند تا به زوج‌هایی که فرزند ندارند، زندگی تازه‌ای ببخشند.

به گزارش فرادید؛ دلالان با تبلیغ این مسئله در فضای مجازی و انظار عمومی، به دنبال زنان متاهل یا مطلقه‌ای که کمتر از ۳۰ سال سن دارند، هستند تا در برابر دریافت ۴ میلیون تومان تخمک اهدا کنند.

از آنجا که برای اهدای تخمک قانون معینی وضع نشده است، هر مرکزی با قوانین نانوشته‌ای آزادانه این کار را انجام می‌دهد!.

البته این مورد یکی از نرخ‌های ارزان دلالان است و اگر در فضای جست و جو کنیم مبلغی فراتر از این می‌یابیم. اما همین مورد هم بسیاری از زنانی که کمرشان زیر بار‌های اقتصادی خم شده را به فکر فرو می‌برد و می‌توانند به آن به عنوان یک شغل نگاه کنند.

از طرفی این موضوع باعث شده تا به قول بسیاری از کارشناسان، در سایه خلاء قوانین و سکوت مراکز درمانی که واقف به این امر هستند، پای سودجویان و دلالان به این عرصه باز شده و با تبلیغاتی که برای آن انجام می‌دهند، زنان را برای انجام این کار ترغیب کنند.

گویا افزایش فقر در میان زنان جوان ۱۸ تا ۳۵ ساله باعث شده تا وارد این چرخه شده و در معامله‌ای پنهانی امکان مادری را در ازای چهار تا هشت میلیون و بعضا ارقامی بیشتر به اشتراک بگذارند.

البته این فرآیند دلالی تنها به «اهدای تخمک» معطوف نشده و در اهدای «جنین» و «رحم اجاره‌ای» نیز رد پایش دیده می‌شود.

بازار پر رونق اهدای تخمک و جنین
فقر، دلیلی برای گذشتن از جسم و روح

چند تن از زنانی که اهدای تخمک و رحم اجاره‌ای داشته اند، دلایلی، چون فقر، تامین مخارج فرزندان و ثواب را برای قانع کردن خودشان داشته اند.

یکی از این زنان جوان که سابقه رحم اجاره‌ای دارد، می‌گوید که در تماس‌ها پیشنهاد ۱۰۰ میلیون تومانی هم داشته که حتی حاضر بودند ۵۰ میلیون را اول به حسابش واریز کنند، اما او دیگر توانایی انجام دادنش را نداشته است.

او البته سابقه اهدا تخمک هم داشته که نتیجه‌اش دختران دوقلویی هستند که مادرشان ماهانه با ارسال عکسی از آن‌ها چراغ این ارتباط را روشن نگاه داشته است.

در این میان حتی عده‌ای پیشنهاد صیغه بارداری هم دارند که یکی از همین زنان، خانم مطلقه ۲۸ ساله‌ایست که فرزندی ندارد. او علاوه بر اهدای تخمک به صیغه بارداری هم تن داده و از آسیب‌های روحی و جسمی آن گفته است.

او در این باره می‌گوید: «به این معاشرت ۹ ماهه دلبسته‌بودم برای چندماه احساس کردم انسانم و حق زندگی کردن دارم، اما این تجربه جز عوارض روحی و جسمی هیچ چیزی دیگری برایم نداشت. از همه چیز دردناک‌تر تحمل تغییرات فیزیکی پس از زایمان در شرایطی بود که فرزندم را از من گرفته بودند و کسی را هم نداشتم که با من همدردی کند.»

صیغه بارداری تعرفه‌های متفاوتی دارد. قیمت این کار بین ۴۰ تا ۷۰ میلیون و همراه با ماهی یک میلیون نفقه است.

بازار پر رونق اهدای تخمک و جنین
هزینه‌های سنگین رحم اجاره‌ای

یکی از افرادی که سال‌ها کارش آشنا کردن مادران میانجی با آن‌هایی است که نابارور هستند، می‌گوید: «در این ۲۰سال قرارداد یک صفحه‌ای روز اول به ۵صفحه پر از ماده و تبصره رسیده است. در قرارداد همه‌چیز لحاظ شده، از مدل زایمان تا مرگ مادر حین زایمان؛ قراردادی که همسران مادران میانجی هم باید امضایش کنند تا فردا روزی مدعی نباشند.»

به گفته او هر رحم اجاره‌ای معمولا بین ۵۰تا ۷۰میلیون تومان برای زوج نابارور آب می‌خورد. البته این عدد گاهی در افرادی بالاتر هم می‌رود. مثلا آن‌هایی که در مطالبات‌شان حتی قد و وزن و سن و قیافه مادر جایگزین را شرط می‌کنند.

البته این هزینه جدای هزینه IVf است. چراکه به گفته این فرد، چند میلیون نیز هزینه کشت تخمک و اسپرم مرد در آزمایشگاه و انتقال آمبریو تشکیل شده از دهانه رحم به داخل حفره رحم مادر میانجی است. ماهانه یک تا یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان هم باید کمک‌هزینه‌ای به مادر داده شود، تا بتواند خوب تغذیه کند و مشکلی نداشته باشد.

هزینه آزمایش و دکتر هم با زوج خواستار رحم است.

بازار پر رونق اهدای تخمک و جنین
تجاری شدن اهدای تخمک

به گفته دکتر سیمین کاظمی، جامعه شناس حوزه زنان و پزشک، در حال حاضر تبلیغات پیرامون اهدای تخمک زیاد است و حتی ازسوی برخی سودجویان به عنوان «فرصت شغلی» نیز یاد می‌شود.

او می‌گوید که گسترش فقر و بیکاری گسترده زنان و بدتر شدن وضعیت اقتصادی موجب افزایش تعداد این زنان شده؛ تا جایی که اهدای تخمک تحت مناسبات تجاری و بازار انجام می‌شود و بدن انسان و اعضا و اجزایش به کالا تبدیل شده است.

کاظمی در پایان خواسته تا برای این بازار سیاه قوانینی در نظر گرفته شود.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید