غذاهایی که مغز را پیر می‌کنند

غذاهایی که مغز را پیر می‌کنند

محققان در پژوهشی دریافتند که رژیم غذایی فراوری شده بر مغز افراد سالمند اثر منفی گذاشته و موجب افت حافظه آنها میشود. در این راستا، به تفصیل این رژیم را با رژیم غذایی سرشار از امگا 3 مقایسه کردند.

کد خبر : ۱۰۰۷۹۴
بازدید : ۶۰۵۸

فرادید | طبق یافته‌های یک پژوهش جدید، سپری کردن چهار هفته با غذا‌های فراوری شده منجر به یک واکنش التهابی قوی در مغز موش‌های پیر می‌شود. این واکنش با علایم رفتاری مرتبط با از دست دادن حافظه نیز همراه است.

به گزارش فرادید، افزون بر این، محققان دریافتند که افزودن اسید چرب امگا ۳ (DHA) به رژیم غذایی فراوری شده از مشکلات حافظه جلوگیری کرده و اثرات التهابی را در موش‌های پیر تقریبا به طور کامل کاهش میدهد.

التهاب اعصاب و مشکلات شناختی در موش‌های جوان با رژیم غذایی فراوری شده، شناسایی نشد.

در این پژوهش، رژیم غذایی به تقلید از غذا‌های حاضری انسان َبود، غذا‌هایی نظیر چیپس و اسنک‌های دیگر، غذا‌های اصلی مانند پاستا و پیتزا و وعده‌های گوشتی حاوی نگهدارنده که معمولا با هدف دوام بیشتر در فروشگاه‌ها بسته بندی میشوند.

رژیم غذایی فرآوری شده با چاقی و دیابت نوع ۲ نیز مرتبط است و براساس تحقیقات انجام شده، مصرف کنندگان مسن ممکن است برای کاهش وزن به مصرف غذا‌های پخته شده و غنی از DHA نظیر سالمون تمایل بیشتری نشان دهند، به ویژه با در نظر گرفتن آسیب‌های وارده به مغز افراد سالخورده در این پژوهش که تنها در چهار هفته آشکار شد.

به گفته روث بارینتوس، نویسنده ارشد این پژوهش و مآمور تحقیق دانشگاه ایالتی آهایو، موسسه مطالعات علوم رفتاری و دانشیار بخش سلامت روان و رفتار، این حقیقت که ما ظرف چنین مدت کوتاهی شاهد این نتایج بوده ایم اندکی نگران کننده است.

نحوه آسیب غذاهای فراوری شده به حافظه در فرایند پیرشدن مغز

«این یافته‌ها نشان دهنده این است که داشتن یک رژیم غذایی بشدت فراوری شده میتواند کاهش قابل توجه و ناگهانی حافظه را در پی داشته باشد و در جمعیت سالخورده، افول سریع حافظه به احتمال زیاد منجر به بیماری‌های تخریب کننده سیستم عصبی نظیر آلزایمر میشود.

با آگاهی از این حقیقت، شاید بتوانیم میزان مصرف غذا‌های فراوری شده را کاهش داده و مصرف غذا‌های غنی از اسید‌های چرب امگا ۳ DHA را برای کاهش یا جلوگیری از این پیشرفت نگران کننده افزایش دهیم».

این پژوهش در روزنامه مغز، رفتار و ایمنی منتشر شد.

آزمایشگاه بارینتوس در حال بررسی این است که آیا وقایع روزمره از قبیل جراحی، عفونت یا در این مورد، رژیم غذایی ناسالم با تمرکز خاص روی نواحی هیپوکامپوس و آمیگدال، ممکن است موجب پیرشدن مغز شوند. این پژوهش متکی بر پژوهش پیشین وی است با این نظر که رژیم غذایی کوتاه مدتِ پرچرب میتواند موجب از دست دادن حافظه و التهاب مغزی در حیوانات مسن شود و نکته دیگر اینکه سطوح DHA در نواحی هیپوکامپوس و آمیگدال در مغز موش‌های پیر پایین‌تر است.

DHA یا اسید دوکوساهگزائنوئیک، یک اسید چرب امگا ۳ است که بهمراه اسید ایکوساپنتانوییک EPA در ماهی و غذا‌های دریایی دیگر موجود است. میان عملکرد‌های چندگانه DHA در مغز، نقشی وجود دارد به نام دفع واکنش التهابی. نخستین مطالعه در مورد توانایی مقابله با التهاب مغزیِ حاصل از رژیم غذایی فراوری شده در این حوزه انجام شد.

تیم پژوهش به صورت تصادفی موش‌های نر ۳ و ۲۴ ماهه را در معرض غذای عادی قرار داد (۳۲ درصد کالری از پروتین، ۵۴ درصد کربوهیدرات‌های پیچیده بر پایه گندم و ۱۴ درصد چربی)، یک رژیم غذایی بسیار فراوری شده (۱۹.۶ درصد کالری از پروتین، ۶۳.۳ درصد از کربوهیدرات‌های تصفیه شده - نشاسته ذرت، مالتودکسترین و قند و ۱۷.۱ درصد چربی) یا رژیم غذایی مشابه که با DHA کامل شده است.

فعال سازی ژن‌های مرتبط با یک پروتین قدرتمند پیش-التهابی و دیگر نشانه‌های التهاب بطور چشمگیری هیپوکامپوس و آمیگدال را در موش‌های پیری که فقط رژیم غذایی فراوری شده داشتند بالا برد، در مقایسه با موش‌های جوانی که هرگونه رژیمی داشتند و موش‌هایی که غذا‌های فراوری شده با مکمل DHA داشتند.

موش‌های پیر با رژیم غذایی فراوری شده، نشانه‌هایی از افت حافظه را در آزمایشات رفتاری نیز از خود نشان دادند که در موش‌های جوان مشاهده نشد. آن‌ها ظرف چند روز صرف زمان در یک مکان ناآشنا را از یاد بردند، نشانه‌ای از مشکلات مرتبط با حافظه زمینه‌ای در هیپوکامپوس و عدم بروز ترس پیشاپیش در بابر نشانه خطر که نشان دهنده وجود بی قاعدگی در آمیگدال است.

منبع: technology

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید