علت صدور حکم اعدام برای محیط بان کرمانشاهی

علت صدور حکم اعدام برای محیط بان کرمانشاهی

در پی درگیری که مرداد سال ۱۳۹۹، میان محیط‌بان کرمانشاهی و شکارچیان غیرمجاز در منطقه حفاظت شده بیستون رخ داد، یک شکارچی کشته و برومند نجفی، محیط‌بان کرمانشاهی هم به قصاص نفس محکوم شد.

کد خبر : ۱۰۰۷۹۶
بازدید : ۱۱۹۶۸

فرادید | اخیرا حکم اعدام یک محیط بان کرمانشاهی به نام برومند نجفی صادر شده است. او سال گذشته در مواجهه با تعدادی افراد در منطقه حفاظت شده بیستون و درگیری بین آن‌ها باعث مرگ یک جوان شده بود.

شامگاه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹، حدود ساعت ۲۱:۳۰، در منطقه حفاظت شده بیستون نرسیده به پادگان حاجی آباد کرمانشاه بود که بین محیط بان با چند نفر از اهالی سنقرآباد بیستون که مظنون به حضور در منطقه حفاظت شده بیستون بودند، درگیری به وجود آمد.

به گزارش فرادید؛ هنگامی که نیرو‌های اجرایی یگان حفاظت محیط زیست به سرنشینان یک دستگاه خودرو پراید هشدار می‌دهند که ماشین را نگه دارند، سرنشینان به راه خود ادامه می‌دهند.

در همین حین محیط بان که قصد نگه داشتن ماشین را دارد به سمت چرخ‌های ماشین تیراندازی می‌کند. یکی از این تیر‌ها به یکی از سرنشینان خودرو که جوانی ۲۳ ساله به نام «یوسف فلاحی داروندی» بوده، اصابت می‌کند و او به علت خونریزی زیاد فوت می‌کند.

ازآن روز تا الان متهم پرونده در زندان دیزل آباد به سر می‌برد.

علت صدور حکم اعدام برای محیط بان کرمانشاهی
محیط بان چگونه قاتل شد؟

داستان از آن جایی آغاز می‌شود که مسئول منطقه از حضور تعدادی شکارچی غیرمجاز در منطقه، مطلع می‌شود. به همین خاطر این محیط بان به همراه سه محیط‌بان و مدیر حراست اداره کل، برای بررسی شرایط به منطقه می‌روند.

در آن جا با یک دستگاه خودروی پراید حامل ۶ مظنون به شکار غیرمجاز در حال خروج از منطقه روبرو می‌شوند. در آن هنگام راننده خودرو به فرمان ایست مأموران توجه نمی‌کند و تلاش در زیر گرفتن یکی از ماموران دارد که درنهایت به درگیری بین آن‌ها منجر می‌شود.

طبق گفته وکیل محیط بان متهم، تیر اسلحه برومند نجفی سهواً به جای برخورد با لاستیک، به یکی از سرنشینان برخورد می‌کند که در اثر خونریزی زیاد، منجر به فوت او می‌شود.

پس از این اتفاق، اولیاء دم فرد متوفی از متهم شکایت می‌کنند که در نهایت امر، پرونده به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای کرمانشاه ارجاع و پس از حدود ۷ ماه کیفرخواست با عنوان اتهامی قتل عمد صادر می‌شود.

علت صدور حکم اعدام برای محیط بان کرمانشاهی
پرونده به نفع محیط بان بسته می‌شود؟

میر جعفری، وکیل این محیط بان می‌گوید: «پس از تشکیل دو جلسه دادرسی و ارائه لایحه دفاعیه و استماع شهادت شهود، نظر قضات شعبه همچنان بر قتل عمد استوار و رأی به قصاص نفس محیط‌بان برومند نجفی صادر شد که از تاریخ ابلاغ ۲۰ روز قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است».

البته گفته شده که تعدادی از قوانین فعلی برای حمایت قانونی از محیط‌بانان نسبتاً ناکافی، اما اثرگذار هستند.

به گفته میرجعفری، در خردادماه ۹۹ قانون حمایت قضایی و بیمه‌ای از محیط‌بانان و جنگلبانان در مجلس تصویب و ابلاغ شد و به موجب آن محیط‌بانان با رعایت مقررات قانون به کارگیری سلاح توسط مأموران نیرو‌های مسلح در ۳ مورد اجازه استفاده از سلاح را به دست آوردند.

این قانون شامل مواردی، چون دفاع از خود در برابر کسی که با سلاح سرد یا گرم به آن‌ها حمله کند، برای دفاع از خود در برابر کسانی که بدون سلاح حمله می‌آورند، اما اوضاع و احوال طوری باشد که بدون به کارگیری سلاح مدافعه شخصی امکان نداشته باشد، می‌شود.

همچنین در صورتی‌که مأمورین مذکور مشاهده کنند یک یا چند نفر مورد حمله واقع شده و جان آنان در خطر باشد هم می‌تواند از سلاح استفاده کند؛ بنابراین طبق اظهارات محیط‌بان برومند نجفی و همکاران وی که درصحنه حضور داشته‌اند، فعل انجام گرفته قانونی و برای حفظ جان همکار بوده است.

همچنین طبق گفته‌های جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور، مهم‌ترین استناد قاضی این است که درگیری در خارج از منطقه حفاظت‌شده بیستون رخ داده که اگر بتوانند در دیوان عالی کشور ثابت کنند که درگیری بین محیط‌بان‌ها و شکارچیان در داخل منطقه حفاظت‌شده رخ داده است، احتمال تغییر رای به نفع محیط‌بان نجفی وجود دارد.

محبت خانی گفته بر اساس ادله، مستندات و نقشه‌ای که در اختیار داریم، با قاطعیت می‌گوییم که قطعا این درگیری در داخل منطقه حفاظت‌شده بیستون اتفاق افتاده است.

او می‌گوید: «قانون حمایت‌های قضایی و بیمه‌ای از محیط‌بان‌ها در بهمن سال ۹۹ تصویب شد، اما این اتفاق در مرداد ۹۹ رخ داد. با این وجود، قاضی پرونده در حکم صادره به این قانون استناد کرده و در واقع، قانون را عطف به ماسبق کرده است، اما، چون از نظر قاضی درگیری در خارج از منطقه حفاظت‌شده رخ داده، برای محیط‌بان نجفی حکم قصاص صادر شده است».

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید