ماجرای آگهی استخدام چوپان ایرانی توسط ارمنستان

ماجرای آگهی استخدام چوپان ایرانی توسط ارمنستان

تصویر آگهی استخدام چوپان ایرانی برای ارمنستان در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته و واکنش‌های بسیاری به دنبال داشته است.

کد خبر : ۱۰۰۹۲۵
بازدید : ۶۸۲۹

فرادید | اخیرا یک آگهی استخدام «چوپان ایرانی برای ارمنستان» در فضای مجازی منتشر شده است. این موضوع با انتقاد شدید اقتصاددانان و کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.

به گزارش فرادید؛ متن آگهی استخدامی که این روز‌ها دست به دست می‌شود، بدین شرح است: «به ۱۰ نفر جهت چوپانی در ارمنستان با حقوق ماهیانه ۴۰۰ دلار، در صورت مسلط بودن به زبان عربی ۵۰۰ دلار»

در همین رابطه یکی از فعالان رسانه در حوزه اقتصادی در صفحه شخصی اش در توئیتر نوشته است: «آگهی استخدام چوپان ایرانی برای #ارمنستان نمی‌دونم چقدر واقعیت داره، اما یادمه شهریور امسال یه گله‌دار به همشهری گفته بود: نسل چوپان #ایران در حال انقراضه و ۹۰ درصد مهاجران #افغانستان در این کار موندن. حقوق چوپان در ایران ۵ میلیونه، اما ارمنستان ۴۰۰ دلار می‌ده. یعنی حدود ۱۱ میلیون».

یکی از حقوقدانان هم در صفحه توئیترش نوشته است: «کاملا درسته؛ هم چوپان میخواهند و هم اینکه با توجه به اهمیت مسئولان ارمنی به دامداری تعداد زیادی کشتارگاه هم توسط ایرانی‌ها اداره میشه و کشتار حلال توسط سلاخ‌های ایرانی برای صادرات در حال انجامه».

بااین حال عده‌ای از کاربران مشکلات اقتصادی را مقصر دانسته و گفته اند که دیگر کشور‌ها به این مسئله واقف بوده و با آگهی‌های استخدام، چوپان‌ها را به ارمنستان و کارگران را هم به سمت عراق و کشور‌های عربی می‌کشانند.

ماجرای آگهی استخدام چوپان ایرانی توسط ارمنستان
علت استخدام چوپان‌ ایرانی

در رابطه با آگهی استخدامی که در فضای مجازی دست به دست می‌شود و اینکه ارمنستانی‌ها خواهان استخدام چوپانان ایرانی مسلط به زبان عربی هستند، رئیس مجمع ملی صادرکنندگان گفته برای تایید یا تکذیب این خبر از دوستانش که در این کشور فعالیت اقتصادی دارند پرس‌وجو کرده است.

آن‌ها بر این باورند که ارمنستان برای تصاحب بازار عراق و حوزه خلیج فارس تولید یک میلیون راس دام را در دستور کار خود قرار داده است.

منصور پوریان می‌گوید که میزان تولید دام سبک در ارمنستان زیاد و قابل توجه است؛ بنابراین آن‌ها از ظرفیت تولید خود برای تصاحب بازار‌های بزرگی، چون بازار‌های بزرگ عراق، کویت، قطر، امارات، عمان و عربستان استفاده می‌کنند.

این فعال اقتصادی همچنین گفته که این کشور‌ها تقاضای قابل توجهی برای خرید بره ماده دارند. بره ماده ایرانی که هنوز زایش نداشته برای اعراب بسیار خوشایند است از این‌رو چوپانان ایرانی را استخدام می‌کنند تا کیفیت خود را به تولید ایرانی نزدیک کنند.

او البته درباره علت مسلط بودن به زبان عربی چوپانان گفته است: «کشور‌های عربی برای خرید دام به ارمنستان زیاد سفر می‌کنند و از آنجایی که مشکل زبانی دارند تمایل دارند با کسانی وارد معامله بشوند که به زبان آن‌ها تسلط دارد».

پوریان معتقد است که ترانزیت دام از ارمنستان به کشور‌های حوزه خلیج‌فارس از ایران صورت می‌گیرد و این مسئله به ما تلنگر می‌زند که زمانی این بازار‌های ما بود که متاسفانه با سیاست‌های غلط صادراتی آن‌ها را از دست دادیم.

به گفته او، ۳ سال است که در بحث صادرات دام با ممنوعیت مواجه هستیم و بازار‌های خارجی از ورود دام ایرانی ممنوع شدند. با کنار کشیدن ما کشور‌های ارمنستان و گرجستان در بازار دام کشور‌های حوزه خلیج فارس خودنمایی و جولان می‌دهند.

ماجرای آگهی استخدام چوپان ایرانی توسط ارمنستان

استخدام کارگران ایرانی

البته این ماجرا تنها مختص به ارمنستان برای استخدام چوپان‌های ایرانی نیست و پیش از این نیز کشورهایی، چون عراق با وعده حقوق بیشتر، ایرانی‌ها را به سمت کشور خود می‌کشانند.

در این رابطه بسیاری از اقتصاددانان و فعالان کارگری معتقدند که «حل مشکلات و معضلات کارگران ساختمانی» کردستان عراق، «افزایش نرخ بیکاری» و «کاهش ارزش پول ملی»، باعث شده تا کارگران ایرانی انگیزه مهاجرت به عراق را داشته باشند.

یکی دیگر از دلایل هم این است که شرایط سیاسی و اقتصادی کردستان عراق در سال‌های اخیر، بهبود یافته و این موضوع ساکنان استان‌های مرزی در غرب ایران هستند را به مهاجرت به کردستان عراق ترغیب می‌کند.

البته به گفته کارشناسان، کارگران ایرانی برای داشتن زندگی بهتر مهاجرت نمی‌کنند، بلکه این کار را برای کسب درآمد و گذران زندگی، انجام می‌دهند.

یک فعال کارگری در این رابطه گفته که بسیاری از مهاجران در مرغداری‌های عراق کار می‌کنند. زنان هم در میان مهاجران حضور دارند.

درواقع آرایشگری یکی از کار‌هایی است که زنان را به عراق می‌کشاند و نه تنها شهروندان استان‌های هم‌مرز با کردستان عراق بلکه کارگرانی از تهران و کرج نیز به آنجا مهاجرت می‌کنند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید