قیاس سجاد رزمجو با مرتضی پاشایی درست است؟

قیاس سجاد رزمجو با مرتضی پاشایی درست است؟

برخی از کارشناسان علوم اجتماعی به پدیده سجاد رزمجو اشاره می‌کنند و معتقدند که بخش اعظم شرکت کنندگان در مراسم تشییع این خواننده یاسوجی، تحت تاثیر شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها و واکنش چهره‌های سیاسی در روستای سروک حضور یافته اند.

کد خبر : ۱۰۰۹۷۷
بازدید : ۷۲۹۶

فرادید | حضور چند هزارنفری مردم در مراسم تشییع پیکر سجاد رزم جو، در روستای سروک، استان کهگیلویه و بویراحمد، با واکنش‌هایی روبرو شده است. برخی از جامعه شناسان با قیاس مراسم تشییع خواننده مشهور مناطق لرنشین با مراسم تشییع مرتضی پاشایی، معتقدند که شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منجر به ایجاد این پدیده شده‌اند.

به گزارش فرادید؛ سجاد رزمجو خواننده مطرح استان کهگیلویه و بویراحمد، دو هفته قبل و در پی نشت گاز در منزل مسکونی اش دچار سوختگی ۶۴ درصدی شده بود.

پس از این حادثه رزمجو به بیمارستان امیر المومنین (ع) شیراز منتقل شد، اما تلاش‌ها برای درمان او به جایی نرسید. در نهایت نیز او اواخر هفته گذشته جان سپرد.

با درگذشت سجاد رزمجو، پیکر این خواننده مناطق لرنشین به یاسوج انتقال یافت تا در زادگاه اش روستای سروک به خاک سپرده شود.

اما حضور چندهزار نفری مردم از استان‌های استان‌های فارس، چهارمحال‌وبختیاری و خوزستان با تجعب برخی جامعه شناسان و فعالان رسانه‌ای روبرو شد. تا جایی که برخی از کارشناسان علوم اجتماعی از این تشییع پیکر، به عنوان پدیده «روستای سروک» نام بردند.

قیاس تشییع پیکر سجاد رزمجو با مرتضی پاشایی

آذر ماه سال ۹۳ بود که با درگذشت مرتضی پاشایی، جمعیت چند ده هزاری در مراسم پیکر او شرکت کردند. اما پس از آن گروهی از جامعه شناسان به تحلیل رفتاری این اتفاق پرداختند. گروهی از جامعه شناسان معتقد بودند که پدیده پاشایی در اثر سیاست زدایی شکل گرفته است و نمود آن میدان دادن به افراد غیر نخبه همچون ورزشکاران، بازیگران، خوانندگان و ... در امور سیاسی است.

حالا هم برخی از کارشناسان علوم اجتماعی به پدیده سجاد رزمجو اشاره می‌کنند و معتقدند که بخش اعظم شرکت کنندگان در مراسم تشییع این خواننده یاسوجی، تحت تاثیر شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها و واکنش چهره‌های سیاسی در روستای سروک حضور یافته اند.

به اعتقاد آن ها، انفجار در خانه سجاد رزمجو و طولانی شدن زمان درمان او باعث شده تا رسانه‌های داخلی و فارسی زبان مدام به آخرین وضعیت او بپردازند. در چنین شرایطی افرادی که او را نمی‌شناختند هم جستجو کردن در مورد گذشته و فعالیت او را آغاز کردند. به شکلی که نام سجاد رزمجو به مدت یک هفته واژه پر بازدید گوگل بود.

دسته دیگری از کارشناسان علوم اجتماعی هم از جنبه دیگری تشییع پیکر سجاد رزمجو را بررسی کرده اند.

آن‌ها می‌گویند که فعالیت رزمجو نه تنها در تعارف هنر متعهد، فاخر و هنر نمی‌گنجید بلکه سخیف هم به نظر می‌رسید. از این رو نمی‌توان حضور چند هزار نفری مردم را ناشی از ادای دین به فعالیت سجاد رزمجو درحوزه موسیقی دانست.

قیاس سجاد رزمجو با مرتضی پاشایی درست است؟

سجاد رزمجو پدیده نیست!

در مقابل گروهی از فعالان رسانه‌ای و علوم اجتماعی بر این عقیده اند که سجاد رزمجو به مدت ۲۵ سال در حوزه موسیقی بومی فعالیت داشته است. از این رو بیشتر مناطق لرنشین با او آشنایی داشتند و با چنین پیش زمینه‌ای در مراسم تشییع پیکر او شرکت کردند.

طبق گفته این دسته، فعالیت رزمجو نزدیک به سه دهه بوده است، این در حالی است که مرتضی پاشایی تنها سه سال فعالیت حرفه‌ای داشت؛ بنابراین نمی‌توان حضور چند هزار نفری مردم را به شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها ارتباط داد.

در این میان برخی از روزنامه نگاران حوزه اجتماعی نیز معتقدند که فعالیت سجاد رزمجو سخیف نبوده و نمی‌توان آن‌ها را چارچوب تعاریف کلاسیک قضاوت کرد.

آن‌ها می‌گویند که موسیقی فولکلوریک مناطق لرنشین شکل گرفته از عناصر تاریخی، اجتماعی همچون غیرت، تفنگ، کوه دنا و ... است. سجاد رزمجو نیز در طول ۲۵ سال اخیر، از این عناصر برای تولید آثار محلی بهره برده است. آثاری که باعث شهرت او در مناطق لرنشین کشور شده است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید