تقابل طرح صیانت از مردم در برابر حیوانات با شبکه سگ‌ها؟!

تقابل طرح صیانت از مردم در برابر حیوانات با شبکه سگ‌ها؟!

همزمان با اعلام وصول طرحی با عنوان «صیانت از حقوق عامه مقابل حیوانات خطرناک» در مجلس، یک شبکه تلویزیونی مخصوص برای سگ ها در بریتانیا راه اندازی شده و سبب انتقاد عده زیادی از فعالان حوزه حیات وحش از طرح مجلس شده است.

کد خبر : ۱۰۰۹۸۲
بازدید : ۵۲۷۷

فرادید | هم‌زمان با داغ شدن طرح صیانت از مردم در برابر حیوانات وحشی در ایران، بریتانیا اقدام به راه اندازی یک شبکه تلویزیونی مخصوص برای سگ‌ها کرده است. همین امر باعث شده برخی مخالفان به تقابل این دو طرح و برنامه اشاره کنند.

به گزارش فرادید؛ مجلس مصر است تا طرحی با نام «صیانت حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک و مضر» را به تصویب برساند. طرحی که از اوایل تابستان امسال و بخاطر موضوع سگ‌گردانی در پارک‌ها مورد توجه قرار گرفت، اما هربار با اعتراض کاربران و منتقدان تصویب نمی‌شد.

اما به نظر می‌رسد که این بار مجلسی‌ها مصر‌تر از دفعات قبل هستند، چراکه این بار طرح به امضای ۷۵ نفر از نمایندگان رسیده است.

از طرفی جزئیات این طرح نشان می‌دهد که مجلس برای کنترل وضعیت نگهداری حیوانات خانگی، بنا را بر قانونگذاری با تکیه بر جزای نقدی و توقیف اموال گذاشته است.

گویا این طرح قرار است با تکیه بر الحاق ۴ ماده به قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم تعزیرات) تبدیل به قانون هم بشود.

براساس ماده الحاقی اول (ماده ۶۸۸ مکرر ۱) جریمه نقدی معادل ۱۰ تا ۳۰ برابر حداقل حقوق کارگری برای افرادی که واردات، تولید، تکثیر، پرورش، خرید و فروش، حمل‌ونقل و گرداندن و نگهداری حیوانات وحشی همچون کروکودیل (تمساح)، لاک پشت، مار، سوسمار، گربه، موش، خرگوش، سگ و سایر حیوانات نجس العین و میمون انجام می‌دهند، درنظر گرفته شده است.

به گفته اقتصاددانان، جریمه مورد نظر در این طرح به رقم ۲۶ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان تا ۷۹ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان می‌رسد.

رقمی که با اعتراض دسته‌ای از معترضان به این طرح روبرو شده است.

از طرفی معترضان راه اندازی شبکه داگ تی وی برای حیوانات در بریتانیا را یادآوری کرده و از طرح مجلس ایران انتقاد کرده اند.

تقابل طرح صیانت از مردم در برابر حیوانات وحشی و شبکه داگ تی وی
داگ تی وی، نشانه‌ای از حیوان دوستی؟!

طبق بیانیه تهیه‌کنندگان این شبکه تلویزیونی، «داگ‌تی‌وی» به دنبال مطالعاتی درباره نیاز‌های فیزیولوژیکی و روانی، خلق و خو و پاسخ‌های حیوانات شکل گرفته تا به آن‌ها کمک کند در صورت نیاز، بیشتر هیجان‌زده شوند یا احساس آرامش کنند.

مدیران این شبکه گفته‌اند که این کانال تلویزیونی پس از سه سال تحقیق و آزمایش علمی راه‌اندازی شده است. برنامه‌های این شبکه با هدف کاهش علایم در شرایطی مانند اضطراب پس از جدایی، تنهایی و استرس ساخته می‌شود.

همچنین برنامه‌هایی خواهد داشت تا به صاحبان سگ‌ها کمک کند تا حیوانات خانگی خود را بهتر درک کنند و از آن‌ها مراقبت کنند

گفته‌های مدیران و تهیه کنندگان این شبکه کافی بود تا اعتراض مخالفان به طرح صیانت از مردم در برابر حیوانات بیش از پیش افزایش یابد.

منتقدان به چهارمین ماده الحاقی طرح مجلس اشاره کرده که گفته درصورت حمل و گرداندن حیوانات موضوع این قانون با وسائل نقلیه، علاوه بر مجازات نقدی مالک یا حامل حیوان، راننده خودرو نیز به جزای نقدی تعیین شده در این قانون محکوم و خودروی مربوطه نیز علاوه بر جریمه توسط پلیس به مدت ۳ ماه توقیف می‌شود.
تقابل طرح صیانت از مردم در برابر حیوانات وحشی و شبکه داگ تی وی طرح نام برده تصویب می‌شود؟

علیرضا شهرداری، فعال محیط زیست و حیات وحش در انتقاد به این طرح گفته است: «کلیات این طرح نشان می‌دهد که تدوین کنندگان این طرح از چیزی آگاهی ندارند و به جای اینکه از کارشناسان و متخصصان این امر کمک بگیرند، از آن چیزی که در فکر اشتباه خودشان قرار دارد، استفاده می‌کنند و آن را تبدیل به طرح و سپس هم قانون می‌کنند».

این فعال حوزه حیات وحش گفته اگر از یک کارشناس آگاه حیات وحش کمک می‌گرفتند، هیچ وقت سگ و گربه را با تمساح و میمون در یک ردیف قرار نمی‌دادند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید