مربی خارجی‌ در لیگ، یک معامله سراسر باخت؟!

مربی خارجی‌ در لیگ، یک معامله سراسر باخت؟!

ما خیلی زودتر از موعد مربیان را جابه‌جا می‌کنیم. در حالی که تیم‌ها باید با اطلاعات مربی بگیرند و بعد پای او بایستند و حداقل ۱۰ هفته یا یک نیم فصل صبر کنند.

کد خبر : ۱۰۱۰۸۸
بازدید : ۸۸۲۵

حامد جیرودی | لیگ بیست و یکم در حالی ۵ هفته‌اش را پشت سر گذاشته که در وضعیت متفاوتی به سر می‌برد و تغییر زودهنگام مربیان، کم گل بودن بازی‌ها و حضور دوباره بازیکنان و مربیان خارجی از جمله آن است.

مجید جلالی مربی و کارشناس فوتبال کشورمان درباره وضعیت این رقابت‌ها گفت: «بازی‌های این دوره به خاطر وقفه‌هایی که در آن بوده، از نظر کیفی با مشکل مواجه شده. مسابقات دیر شروع شده و فاصله بین دو فصل هم کم بوده و دوره آماده‌سازی تیم‌ها کامل سپری نشده و باعث شده سطح کیفی مسابقات پایین‌تر بیاید. البته بعضی از بازی‌ها مثل استقلال و نساجی با کیفیت بوده، ولی بیشتر بازی‌ها شرایط خوبی نداشته است.»

در هفته پنجم تنها ۱۰ گل به ثمر رسید که از تمام هفته‌های قبلی کمتر بوده. جلالی درباره این موضوع چنین نظر داد: «دلیلش این است که مربیان حاشیه امنیت خوبی ندارند و طبیعی است اقداماتی انجام دهند که نبازند. تیم‌ها اول از همه می‌خواهند گل نخورند و بازی پرفشار و درگیرانه انجام می‌دهند.

روی ضربات ایستگاهی متمرکز می‌شوند و به فکر خراب کردن ظرفیت‌های حریف هستند. انجام بازی روان هم زمان می‌خواهد و هم، دل و جرأت. تیم‌ها در دوره آماده‌سازی باید ۵ تا ۷ بازی تدارکاتی داشته باشند. در حالی که هیچ کدام این کار را نکرده‌اند؛ بنابراین فشار به داخل بازی‌ها می‌آید و تا هفته چهارم ۳ مربی تغییر می‌کند.

حتی تیمی مثل پرسپولیس برای اینکه خودش را از این وضعیت خارج کند، سیستمش را بعد از هفته سوم تغییر می‌دهد و این نشان دهنده اوج نگرانی در تیم‌هاست. ۶، ۷ تیم دیگر هم سیستم‌شان را تغییر داده‌اند. تغییری که زمانبر است، ولی اجتناب ناپذیر است. در این شرایط، کیفیت پایین می‌آید و در ۸ بازی، تنها ۱۰ گل زده می‌شود که بیشترشان هم ایستگاهی است.»

از سوی دیگر، بهترین گلزنان لیگ هم پیمان بابایی مهاجم تراکتور و کوین یامگا بازیکن استقلال هستند که تنها ۳ گل زده‌اند. آیا خط حمله تیم‌ها هم ضعیف نشده؟ جلالی پاسخ داد: «طبیعی است وقتی شما می‌خواهید گل نخورید، تمام عناصرتان را برای دفاع به کار می‌گیرید.

مهاجمان هم عقب می‌آیند و در این شرایط، تیم‌ها روی یک پنالتی یا کرنر به گل می‌رسند و بازی را می‌برند. ملاک ارزش گذاری تیم‌ها و مربیان نیز، همان نتیجه آخر بازی است و به روند بازی توجه نمی‌شود که خوب بازی کرده‌اید یا نه.»

جلالی در حالی به ترس مربیان از برکناری اشاره دارد که تعداد گل‌های زده لیگ ایران از لیگ امارات و قطر هم کمتر است. در شرایطی که قبلاً از لیگ‌های عربی انتقاد می‌شد که مربیان‌شان را زود اخراج می‌کنند. این کارشناس عنوان کرد: «این به خاطر دیدگاه مخربی است که در لیگ ما حاکم است.

در حالی که فکر نمی‌کنم در هیچ کدام از لیگ‌های عربی چنین دیدگاهی داشته باشند. ما خیلی زودتر از موعد مربیان را جابه‌جا می‌کنیم. در حالی که تیم‌ها باید با اطلاعات مربی بگیرند و بعد پای او بایستند و حداقل ۱۰ هفته یا یک نیم فصل صبر کنند.

فجر سپاسی در ۲ هفته اول باخت، ولی از لحاظ مدل بازی، خیلی خوب بودند و بعد دیدیم که بهتر هم شدند. یا مس که مقابل پرسپولیس خیلی خوب بود. در لیگ ۷، ۶ مربی هستند که خیلی خوب کار می‌کنند و هم کیفیت می‌آورند و هم نتیجه.».

اما تیم‌های مدعی نتیجه نگرفته اند. پرسپولیس ۳ هفته است نبرده و استقلال و سپاهان هم ۲ هفته است به پیروزی نرسیده‌اند. جلالی در این باره گفت: «من فکر می‌کنم اگر لیگ ادامه دارد باشد، کیفیت این تیم‌ها به مرور بهتر می‌شود، ولی وقتی لیگ تعطیل می‌شود، بازیکنان این تیم‌ها باید به یک فضای دیگر بروند و در تیم ملی کار کنند و بعد دوباره زمان می‌برد خودشان را با تیم‌شان تطبیق بدهند.»

جلالی درباره حضور دوباره خارجی‌ها در فوتبال ایران چنین واکنشی داشت: «کاش کمی حوصله می‌کردیم. وقتی یک فصل حضور خارجی‌ها ممنوع شد، مربیان جوان آمدند و خودشان را نشان دادند. حتی خیلی از بازیکنان جوان خودشان را مطرح کردند.

البته در این قضیه ذینفعانی وجود دارند که در فوتبال ما صاحب قدرت هستند، ولی کسانی که تصمیم نهایی را می‌گیرند، کاش کارشناسی شده‌تر عمل می‌کردند.

از همین الان تا ۵ سال آینده حضور خارجی‌ها را رصد کنید و ببینید که چقدر هزینه می‌کنید و آن‌ها در مقابل چقدر برای فوتبال ما آورده دارند. می‌بینید که کاملاً یک معامله سراسر باخت است. حالا شاید یکی دو بازیکن هم خوب باشند، ولی در نهایت می‌بینیم که کاملاً بازنده هستیم.

شما ۱۵ سال گذشته را نگاه کنید و می‌بینید که این یک آمار اثبات شده است.» پس چرا کشور‌های عربی از بازیکنان خارجی سود می‌برند. جلالی گفت: «کشور‌های عربی هم با وجود هزینه زیاد هیچ سودی نمی‌برند. امارات را در مقدماتی جام جهانی ببینید که چه عملکرد ضعیفی داشته. ولی ما نیروی انسانی فوق‌العاده‌ای داریم، اما به آن باور نداریم.»

منبع: روزنامه ایران

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید