سردرگمی دلار در بازار

سردرگمی دلار در بازار

تا ساعت ۳ بعدازظهر روز چهارشنبه اسکناس آمریکایی توانست تا محدوده ۲۹ هزار و ۲۳۰ تومان پیشروی کند. این قیمت ۲۶۰ تومان بیشتر از روز سه‌شنبه بود.

کد خبر : ۱۰۱۳۲۸
بازدید : ۷۸۱۹

روند قیمت دلار رفت و برگشتی شده است. اسکناس آمریکایی که روز دوشنبه دچار افزایش قیمت شده بود، روز سه‌شنبه کاهش معناداری را ثبت کرد و پس از این، روز چهارشنبه بار دیگر در مسیر افزایشی قرار گرفت.

با توجه به چنین روندی می‌توان گفت که معامله‌گران احساس مشخصی نسبت به آینده مذاکرات هسته‌ای ندارند و همزمان با شروع مذاکرات هسته‌ای، رفتار‌های متفاوتی را از خود بروز داده‌اند. در واقع بازیگران ارزی خود را با اخبار هماهنگ کرده‌اند و همزمان با خبر‌های مثبت، فروش ارز را در پیش گرفته‌اند و با برجسته شدن خبر‌های منفی، راه خرید را دنبال کرده‌اند.

سردرگمی بازیگران ارزی و تاثیرگذاری اخبار، حتی از روند قیمت دلار در دو روز گذشته نیز به‌طور کامل مشخص بود. دلار در روز سه‌شنبه با بیش از ۴۰۰ تومان افت به زیر مرز ۲۹ هزار تومانی رفت. عده زیادی از فعالان انتظار داشتند که با شکست مرز ۲۹ هزار تومانی، انتظارات کاهشی در بازار فعال‌تر شوند.

با این حال، چنین اتفاقی رخ نداد و تا ساعت ۳ بعدازظهر روز چهارشنبه اسکناس آمریکایی توانست تا محدوده ۲۹ هزار و ۲۳۰ تومان پیشروی کند. این قیمت ۲۶۰ تومان بیشتر از روز سه‌شنبه بود.

دلیل افت مقطعی دلار

صحبت‌های فعالان نشان می‌دهد که معامله‌گران در ابتدای روز سه‌شنبه نسبت به اظهارات هسته‌ای برخی از حاضران در مذاکرات وین امیدوار شده بودند که توافقی در انتهای مذاکرات شکل بگیرد.

یکی از مقام‌های حاضر در وین که اظهاراتش بسیار مورد توجه بازار قرار گرفت، نماینده روسیه بود. اولیانف پس از دور اول مذاکرات امیدواری زیادی نشان داد که توافق هسته‌ای به دست بیاید و فضای مذاکره را به‌طور کلی مثبت ارزیابی کرد.

اثر این اظهارات روز سه‌شنبه در بازار آشکار شد. با این حال، پس از روز دوم، نماینده روسیه خبر داد که هنوز مشکلات اساسی که سد راه توافق هسته‌ای هستند، برداشته نشده‌اند. اثرات این خبر در معاملات پشت خطی سه‌شنبه آشکار شد و به ابتدای روز چهارشنبه نیز سرایت کرد.

تا ساعت ۴ بعدازظهر روز چهارشنبه اظهارنظر خاصی از مذاکرات هسته‌ای بیرون نیامده بود. بازار در روز‌های اخیر نشان داده است که نسبت به اخبار مذاکراتی حساس است و معامله‌گران موقعیت خود را بر اساس این اظهارات تنظیم می‌کنند.

در صورتی که خبر خاص مثبت یا منفی منتشر شود، می‌تواند رفتار معامله‌گران را به شکل ملموسی در ابتدای روز پنج‌شنبه یا معاملات پشت‌خطی روز چهارشنبه تحت تاثیر قرار دهد.

سکه افزایشی شد

سکه امامی در پنجمین روز هفته توانست در مسیر صعودی قرار بگیرد. فلز گران‌بهای داخلی روز چهارشنبه ۵۰ هزار تومان رشد را به ثبت رساند و در محدوده ۱۲ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان قرار گرفت. سکه در روز‌های اخیر بیشتر بین دو محدوده ۱۲ میلیون و ۵۰۰ و ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان نوسان کرده است و تمایل خاصی برای حرکت به سوی حمایت و مقاومت‌های مهم نشان نداده است.

حمایت بزرگ بازار سکه در شرایط فعلی محدوده ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی است و مقاومت مهم بازار نیز محدوده ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود. سکه در سال جاری هرگز بالای محدوده ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تثبیت نشده است.

افزایش بهای سکه در شرایطی صورت گرفت که طلا در بازار‌های جهانی تا ساعت ۴ بعدازظهر شانس خاصی برای شکست مرز هزار و ۸۰۰ دلاری از خود نشان نداده بود و از سوی این متغیر نشانه‌ای وجود داشت که سکه را تحریک کند.

سکه در شرایط کنونی بیشتر از روند اونس طلا به تحرکات قیمت دلار تکیه دارد. در صورتی که دلار بتواند بالای خط ۲۹ هزار و ۲۰۰ تومان تثبیت شود، سکه‌بازان نیز با قدرت بیشتری خریدار خواهند شد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید