راهکار مشکلات کیفری و کلاهبرداری در جامعه

راهکار مشکلات کیفری و کلاهبرداری در جامعه

در دعاوی حقوقی عرضه دادخواست بایستی حتما بر روی برگه ی مخصوص دادخواست در دادگستری عرضه شود ولی در دعاوی کیفری الزامی در نوشتن شکوائیه بر روی برگه یا فرم مخصوصی نیست .

کد خبر : ۱۰۱۳۵۷
بازدید : ۶۰۸۰

در این دو مقاله قصد داریم راجب دو موضوع کیفری و کلاهبرداری برای شما بگوییم و اینکه برای حل و فصل این پرونده ها چه راهکاری وجود دارد و یه شخص چه کاری قادر است بکند.

برای شروع به مطرح دعاوی در هر پرونده ای ، آغاز بایست بدانیم که پرونده کیفری بایست تشکیل شود و یا حسب مسئله ، دادخواستی در دادسرا حقوقی مطرح شود که اگرچه برخی موضوعاتی میتوانند هم جنبه کیفری و هم جنبه حقوقی داشته باشند .

لازم است این مسئله از یکدیگر تفکیک شوند ، چرا که در نتیجه پرونده موثر و صرفه جویی در وقت و هزینه است . هر رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که در ضابطه برای آن مجازات تعیین شده است جرم است .

نظیر جرایم : ( فروش مال غیر ، کلاهبرداری ، خیانت در امانت ، سرقت ، قاچاق ماده مخدر ، ضرب و شتم ، ترک انفاق و… ) این موضوعات بایست در قالب شکایات کیفری مورد بررسی قضایی قرار گیرند و مرجع بررسی به این پرونده ها متفاوت از دادگاه های حقوقی می باشد.

فرق بین دعوای کیفری و کلاهبرداری

در دعاوی مربوط به حوزه کیفری دادسرا پس از اثبات تهمت متهم ، وی را به تحمل مجازات محکوم می کند اما در دعاوی حقوقی ، دادسرا محکوم را ملزم به جبران حقوق قانونی شخص آسیب دیده می نماید .

معمولا در دعاوی مربوط به پرونده های ابلاغ دعوا به شخصی که از شکایت شده توسط احضاریه است ولی در دعوای حقوقی بیشتر اوقات ابلاغ بصورت اخطاریه است .

در برخی مواقع، در دعاوی کیفری ، تا اینکه پس گرفتن شکوائیه از طرف شاکی و رضایت او بررسی را متوقف نمی کند (مثل شکوائیه راجع به زنا ، رشوه و…) اما در دعاوی حقوقی با استرداد دعوای بررسی به پرونده متوقف خواهد شد .

در محاکم حقوقی لازم نیست حتما دوجانب حضور داشته باشند ، درصورت تشخیص دادسرا مبنی بر صحت ادله ، دادسرا می تواند حکم دادگاه صادر نماید ولی در دعاوی کیفری عمدتا مجرم بایست در جلسات بررسی دادسرا و دادسرا کیفری حضور داشته باشد.

در دعاوی حقوقی کلاهبرداری چه چیزی مهم است

در دعاوی حقوقی اگر خوانده طبق نشست قید شده در اخطاریه به دادسرا مراجعه نکند دادسرا حکم دادگاه را به نفع خواهان صادر می کند ، درصورتیکه در دعاوی کیفری اگر متهم در وقت تعیین شده به دادسرا مراجعه نکند دادسرا می تواند دستور جلب وی را صادر نماید .

در دعاوی حقوقی عرضه دادخواست بایستی حتما بر روی برگه ی مخصوص دادخواست در دادگستری عرضه شود ولی در دعاوی کیفری الزامی در نوشتن شکوائیه بر روی برگه یا فرم مخصوصی نیست .

تعریف پرونده های کیفری

پرونده های کیفری و دعاوی کیفری آن دسته از دعاوی هستند که عموماً در ضابطه مجازات اسلامی معین شده اند.

مطابق ضابطه مجازات اسلامی هر فعل و یا ترک فعلی که در ضابطه مجازات اسلامی برای آن مجازات تعیین شده باشد. جرم بوده و مجازات معینه را در پی دارد.

م جازات پرونده های کیفری

مجازات هایی که در ضابطه اصولاً برای جرایم در عقیده گرفته شده اند. عبارتند از حبس،جزای نقدی و شلاق و دیگر مجازات ها که در اقلیت هستند عبارتند از انفصال از خدمت ، مصادره اموال ، منتشر دستور محکومیت و …

اینگونه برای برخی از جرایم مجازات هایی نظیر تبعید،صلب،قطع عضو و … اینگونه پیش بینی شده است. و برای آن دسته از جرایم کیفری که مسبب مدخل غبن جانی به جسم یک شخص دیگر شده است. مجازات هایی نظیر قصاص عضو و یا قصاص نفس اینگونه در عقیده گرفته شده است.

پرونده های کیفری در آغاز در دادسرا مطرح میشوند و مقام محترم تحقیق که بازپرس نام دارد. و مقام محترم تعقیب که دادستان نام دارد در آغاز و پیش از مدخل پرونده به ماخذها قضایی صالح به بررسی به پرونده بررسی میکنند و قرار مقتضی صادر میکنند.

این قرار های مقتضی میتوانند قرار منع تعقیب ، قرار موقوفی تعقیب و یا قرار جلب به بررسی باشد. که حسب مورد شروط و ویژگی های معین خودش را دارد.

اگرچه برخی از پرونده ها و دعاوی در زمینه کلاهبرداری هستند که مستقیماً به دادسرا میروند و در دادسرا به آن ها بررسی نمیشود. که عبارتند از بررسی به جرایم رئیس جمهور،جرایمی که دادسرا بخض صالح به بررسی است. جرایم اطفال،جرایم منافی عفت و جرایم تعزیری درجه 7 و 8.

وظیفه وکیل متخصص کار کیفری چه هست؟

وکیل کیفری، وکیلی است که مهارت او حل و فصل دعاوی و پرونده های کیفری بوده و مهارت و خبرت در پرونده های کیفری دارد. انواع جرایم و مجازات های مرتبط با آن ها را میشناسد و میداند که برای هر جرمی که فرم گرفته کدام دسته از مستندات و محتویات را جهت عرضه به مقامات قضائی بایست عرضه دهد.

وکیل متخصص کیفری می داند که برای قانع کردن بازپرس و دادستان بایست به چه شکل مستندات را عرضه کند. تا قرار جلب به دادرسی صادر شود و مرجع اعتراض به آرای صادره از دادسرا و دادسرا ها را به خوبی میداند.

وکیل کیفری بایست به حد مجازات هر جرم آگاهی و اشراف کامل داشته باشد. میپرسید چرا؟در ادامه به شما توضیح خواهیم داد.

فایده تقسیم بندی جرایم به این درجات چه هست؟

این درجه بندی ها شایستگی دادسرا های صالح به بررسی به جرایم بر اصل حد مجازات های آنان را تعیین میکند. برای مثال جرایم تعزیری درجه یک تا سه به دادسرا کیفری یک واگذار داده میشوند و جرایم تعزیری درجه چهار تا هشت در دادسرا کیفری دو بررسی میشوند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید