اومیکرون از کدام استان وارد ایران می‌شود؟

اومیکرون از کدام استان وارد ایران می‌شود؟

سویه دلتای آفریقای جنوبی و هندی که چند برابر کرونا‌های قبلی قدرت سرایت داشت، نخستین بار در مرز استان بوشهر و هرمزگان و سویه دلتای انگلیسی در خوزستان شناسایی شد.

کد خبر : ۱۰۱۳۶۰
بازدید : ۶۳۱۴

با انتشار نقشه رسمی شیوع اومیکرون در جهان و شناسایی چند مبتلا در امارات و عربستان یعنی در حاشیه خلیج‌فارس و همسایگی ایران، نگرانی‌ها از ورود این سویه به کشور بیشتر شده است. سویه دلتای آفریقای جنوبی و هندی که چند برابر کرونا‌های قبلی قدرت سرایت داشت، نخستین بار در مرز استان بوشهر و هرمزگان و سویه دلتای انگلیسی در خوزستان شناسایی شد.

رئیس علوم پزشکی بوشهر نگرانی از ورود اومیکرون به کشور را تأیید می‌کند و می‌گوید: تجربه‌های قبلی نشان داده است به‌علت رفت‌وآمد زیاد با کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس و مراوده‌های مرزی قطعا این سویه جدید به بوشهر و کشور خواهد رسید.

سعید کشمیری به نکته مهمی اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: نقشه شیوع اومیکرون در جهان نشان می‌دهد کشور‌هایی آن را شناسایی کرده‌اند که آزمایشگاه‌های قدرتمندی دارند یعنی اگر این سویه در ایران شناسایی نشده لزوما به معنی نبود آن در کشور نیست، بلکه شاید نتیجه در دسترس نبودن تکنولوژی شناسایی باشد.

او با بیان اینکه هر تست اومیکرون حدود ۲۰میلیون تومان هزینه دارد، می‌افزاید: نخستین بار کرونای آفریقای جنوبی و هندی در مرز بوشهر و هرمزگان شناسایی شد، زیرا یکی از کارشناسان آزمایشگاه بندرعباس توانست به کیت شناسایی این‌گونه دسترسی پیدا کند.

پس این احتمال وجود دارد که سویه آفریقای جنوبی و هندی پیش از بوشهر و هرمزگان هم در کشور وجود داشته است؛ همان اتفاقی که در نخستین روز‌های شناسایی کرونای چینی در کشور رخ داد.

رئیس علوم پزشکی بوشهر در ادامه با بیان اینکه میزان رعایت پروتکل‌ها در بوشهر مانند متوسط کشوری زیر ۵۰درصد است، می‌گوید: این موضوع آسیب‌پذیری را نسبت به اومیکرون افزایش داده، زیرا این‌گونه قدرت سرایت بالایی دارد.

در اروپا اعلام کردند تا ۲ماه دیگر اکثر مبتلایان از این‌گونه خواهند بود و احتمالا در ایران هم‌چنین اتفاقی می‌افتد. کشمیری توضیح می‌دهد: مرز‌های ورودی این استان در وهله اول با تست سریع و در موارد مشکوک با پی. سی. آر کنترل می‌شود، اما واکسیناسیون بالای ۸۰درصدی جمعیت بهترین راه مقابله با شیوع اومیکرون خواهد بود.

او ادامه می‌دهد: جمعیت بالای ۱۲سال بوشهر بیش از ۸۰ درصد دوز اول و بیش از ۷۰درصد دوز دوم را تزریق کرده‌اند و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان آذر ایمن‌سازی جمعیت با ۲دوز کرونا به بالای ۸۰درصد برسد، ولی یادمان باشد افرادی که نخستین گروه واکسیناسیون بودند زمان تزریق نوبت سوم‌شان رسیده است.

کشمیری با بیان اینکه از یک‌ماه پیش تاکنون همه شهرستان‌های بوشهر آبی هستند، می‌گوید: معمولا کمتر از ۱۰درصد نمونه‌ها مثبت هستند و این رقم یک نشانه خوب از نچرخیدن بیماری است. او البته تأکید می‌کند: هم‌اکنون و درصورت شناسایی اومیکرون در کشور، بهترین راه تعطیلی مدارس است.

مراقبت از مرز‌های گیلان

یکی از استان‌هایی که در معرض شیوع جدیدترین نسخه کرونا قرار دارد و در روز‌های گذشته نگرانی از این موضوع را اعلام کرده، گیلان است؛ استانی که به‌دلیل داشتن مرز‌های سه‌گانه بیش از بسیاری از استان‌های کشور در معرض سویه اومیکرون قرار دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این‌باره به همشهری می‌گوید: راه ورود اومیکرون به کشور‌ها مرز‌های زمینی، دریایی و هوایی است که گیلان هر ۳نوع این مرز‌ها را داراست.

آبتین حیدرزاده درباره برنامه‌های استان برای اعمال محدودیت در مرز‌های گیلان هم توضیح می‌دهد: همه موارد ورود مورد مراقبت سندرمیک و تست پی. سی. آر قرار می‌گیرند که با این اقدامات خوشبختانه تا امروز هیچ موردی از اومیکرون نداشته‌ایم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حالی از مراقبت‌های لازم در مرز‌ها خبر می‌دهد که این استان مرزی رتبه نخست واکسیناسیون کشور را به‌خود اختصاص داده است. به‌گفته حیدرزاده، تکثیر گونه جهش یافته کرونا در کشور‌هایی که پوشش واکسیناسیون آن‌ها کم است دیده شده و به همین دلیل به‌نظر می‌رسد یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از ابتلا به‌سویه اومیکرون، تزریق واکسن کروناست.

او با اشاره به رتبه نخست گیلان در پوشش واکسیناسیون کشور ادامه می‌دهد: اگر چه در کشور رتبه نخست واکسیناسیون را داریم، اما هنوز تعدادی از گیلانی‌ها نسبت به تزریق واکسن اقدام نکرده‌اند.

هم‌اکنون ۲۰۰هزار نفر در گیلان دوز دوم را دریافت نکرده‌اند که توصیه می‌شود هم این افراد و هم کسانی که تاکنون تحت پوشش واکسیناسیون قرار نگرفته‌اند در اسرع وقت نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند. همچنین سالمندان بالای ۶۰سال هم که ۴ماه از تزریق دوز دوم آن‌ها گذشته، دوز سوم را تزریق کنند.

اعمال محدودیت تردد در هرمزگان

هرمزگان در همسایگی بوشهر هم از هفته گذشته درباره ورود سویه اومیکرون و شیوع آن اظهار نگرانی کرده و رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه این استان با توجه به تردد‌های بندری هرمزگان در معرض شیوع اومیکرون قرار دارد از اعمال محدودیت تردد برای خدمه کشتی‌های خارجی خبر داده بود.

حسین فرشیدی راه مقابله با کرونای جدید را تزریق واکسن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام و تأکید کرده بود که یکی از برنامه‌های مقابله‌ای استان هرمزگان با اومیکرون محدودیت در تردد خدمه کشتی‌های خارجی است تا امکان سرایت ویروس کمتر شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از اتخاذ تدابیر و تمهیدات جدید برای مقابله با سویه جدید کرونا در بنادر استان خبر می‌دهد و می‌گوید: همه دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی کرونا برای شناور‌های مسافری و تجاری به شرکت‌های بندری و کشتیرانی ابلاغ شده است و به‌صورت مستمر بر اجرای آن‌ها نظارت می‌شود.

علیرضا محمدی کرجی ران با اشاره به قرنطینه پرسنل شناور‌های تجاری با مبدا کشور‌های با ریسک بالا توضیح می‌دهد: هماهنگی‌های لازم بین این اداره کل با نهاد‌های نظارتی بهداشتی استان برای تست‌های کرونا، قرنطینه شناور‌ها و رعایت مفاد پروتکل‌ها ایجاد شده است.

وی درباره شناور‌هایی با مبدا بنادر جنوب آفریقا هم توضیح می‌دهد: تمامی شناور‌های تجاری با مبدا کشور‌های با ریسک بالا براساس پروتکل‌ها در لنگرگاه قرنطینه و تا اطمینان از سلامت تمامی کارکنان و تأیید مراجع قانونی مرتبط از پهلودهی شناور‌ها در بنادر استان جلوگیری می‌شود.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید