آلودگی هوا نوزادمان را دختر می‌کند یا پسر؟

آلودگی هوا نوزادمان را دختر می‌کند یا پسر؟

مناطقی که سطوح بالایی «بی فنیل پلی کلر» یا PCB در هوا و آب خود دارند تعداد نوزادان پسر متولد شده بیشتر از مناطقی است که مقادیر کمتری از این آلاینده‌ها در آب و هوای آنجا وجود دارد.

کد خبر : ۱۰۱۴۰۳
بازدید : ۷۰۸۸

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد آلودگی هوا می‌تواند بر جنسیت نوزادان که در یک منطقه خاص متولد می‌شوند، تأثیر بگذارد.

بررسی بیش از ۶ میلیون تولد در آمریکا و سوئد نشان داد مناطقی که سطوح بالایی «بی فنیل پلی کلر» یا PCB در هوا و آب خود دارند تعداد نوزادان پسر متولد شده بیشتر از مناطقی است که مقادیر کمتری از این آلاینده‌ها در آب و هوای آنجا وجود دارد.

مطالعات نشان می‌دهند، پی‌سی‌بی‌ها زمانی به عنوان خنک‌کننده در وسایل الکتریکی استفاده می‌شدند، قبل از این‌که تحقیقات آثار آن‌ها را بر سلامت انسان نشان دهد، با این وجود آن‌ها هنوز اغلب در محیط‌ها یافت می‌شوند.

این محققان گفتند: به طور مشابه، در مناطقی که میزان بالای آلومینیوم در هوا وجود دارد که به طور معمول مناطقی است که این فلز در آنجا پردازش می‌شود، میزان تولد نوزادان پسر در مقایسه با نوزادان دختر افزایش یافت. این موضوع همچنین برای مناطقی با آلودگی بیشتر کروم، آرسنیک و جیوه در آب صدق می‌کرد.

این در حالی است که سطوح بالای سرب و آهن در خاک که در بسیاری از مناطق با سابقه فعالیت صنایع سنگین یافت می‌شود، اثر معکوس داشت و باعث افزایش میزان تولد نوزادان دختر می‌شد. در همین حال، به گفته محققان، روند‌های آب و هوایی هیچ تاثیری بر میزان تولد برای هر دو جنس نداشت.

«آندری رزتسکی»، یکی از نویسندگان این مطالعه و استاد پزشکی و ژنتیک انسانی در دانشگاه شیکاگو، در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: یافته‌های این مطالعه می‌تواند سیاست‌گذاران را تشویق کند تا «گام‌هایی در جهت کاهش آلودگی زیست‌محیطی بردارند».

تحقیقات نشان می‌دهد از نظر تاریخی، نسبت تولد نوزادان پسر به نوزاد دختر، یا نسبت جنسی هنگام تولد، در طول زمان در نوسان بوده است. به گفته رزتسکی و همکارانش، از نظر بیولوژیکی، نسبت موالید دو جنس می‌تواند تحت تأثیر عوامل هورمونی باشد که به طور خاص جنین‌های دختر یا پسر را در دوران بارداری تعیین می‌کند.

مطالعات گذشته نشان داده‌اند که آلاینده‌ها، تغییرات آب‌وهوا و استرس روانی که مادران باردار تجربه می‌کنند، احتمالاً نسبت جنسی را در بدو تولد تغییر می‌دهد، اما این نتایج قطعی نبوده‌اند. این داده‌ها همچنین نشان دادند که فصل‌ها، دمای محیط، میزان جرم و جنایت خشونت‌آمیز و میزان بیکاری والدین هیچ تأثیری بر نسبت جنسیت در بدو تولد نداشتند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید