حرکت آرام دلار در کانال ۳۰ هزار تومان

حرکت آرام دلار در کانال ۳۰ هزار تومان

بالاترین قیمت دلار در روز گذشته در محدوده ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان قرار داشت و کمترین قیمت این ارز حدود ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان بود. در واقع بین سقف و کف قیمت تنها ۲۰۰ تومان فاصله وجود داشت.

کد خبر : ۱۰۱۴۱۰
بازدید : ۵۹۶۴

در دومین روز هفته، فضای بازار ارز آرام‌تر شد و خبری از خرید‌های سنگین روز شنبه نبود. معامله‌گران در این روز ترجیح دادند که محتاطانه‌تر اقدام به خرید کنند و همین موضوع موجب شد سرعت رشد قیمت اسکناس آمریکایی کند شود.

دلار که در نخستین روز هفته حدود ۸۰۰ تومان رشد قیمت را به ثبت رسانده بود، در روز دوم هفته، به افزایش ۲۰۰ تومانی اکتفا کرد. اسکناس آمریکایی عصر روز شنبه ۳۰ هزار و ۱۵۰ تومان قیمت خورد و در روز یکشنبه در محدوده ۳۰ هزار و ۳۵۰ تومان قرار گرفت.

به گفته شماری از فعالان، پس از ورود دلار به کانال ۳۰ هزار تومانی، فضای معاملاتی با کاهش هیجان رو‌به‌رو شده است.

این موضوع از روند قیمت اسکناس آمریکایی نیز مشخص است. به عنوان مثال بالاترین قیمت دلار در روز گذشته در محدوده ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان قرار داشت و کمترین قیمت این ارز حدود ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان بود. در واقع بین سقف و کف قیمت تنها ۲۰۰ تومان فاصله وجود داشت.

دلار پنج‌شنبه هفته گذشته در محدوده ۲۹ هزار و ۳۵۰ تومان قرار داشت، ولی روز شنبه توانست به راحتی سد ۳۰ هزار تومانی را بشکند و حتی محدوده ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومانی را لمس کند.

سودگیری از خرید‌های قبل

به گفته فعالان، یکی از دلایلی که زمینه‌ساز آرامش ارزی روز یکشنبه شد، سودگیری بخشی از معامله‌گران ارزی بود. بخشی از معامله‌گران ارزی در دوران مذاکرات هسته‌ای اقدام به خرید ارز کرده بودند و با ورود دلار به کانال ۳۰ هزار تومانی، شماری از خرید‌های ارزی خود را به فروش رساندند و کسب سود کردند.

این دسته از معامله‌گران انتظار دارند که در هفته جاری بتوانند یک بار دیگر زیر مرز ۳۰ هزار تومانی اقدام به خرید ارز کنند. با این حال، دسته دیگری از معامله‌گران باور دارند که خط ۳۰ هزار تومانی حمایت جدیدی در بازار است که به راحتی شکسته نخواهد شد.

تحلیل‌گران فنی نیز باور دارند تا زمانی که دلار بالای مرز ۳۰ هزار تومان قرار دارد، شانس افزایشی‌های بازار بیشتر خواهد بود. برای فعال شدن بازیگران کاهشی، به نظر می‌رسد نیاز است دلار به زیر مرز ۳۰ هزار تومانی بازگردد.

علامت درهم به بازار دلار

یکی از عواملی که به افزایش قیمت دلار در روز یکشنبه کمک کرد، رشد بهای حواله درهم بود. دیروز نرخ حواله درهم توانست با قدرت از محدوده ۸ هزار و ۳۰۰ تومانی عبور کند و تا دامنه ۸ هزار و ۳۵۰ تومان پیشروی کند. با این سطح از قیمت حواله درهم، ارزش دلار در بازار داخلی حتی می‌توانست به بالای مرز ۳۰ هزار و ۶۰۰ تومان برود.

با توجه به اینکه ارزش اسکناس آمریکایی در بازار داخلی در محدوده ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان بود، می‌توان گفت که میزان عرضه ارز توسط بازارساز دیروز بالا بوده است. در واقع عرضه بازارساز موجب شده است که اسکناس آمریکایی با ارزش دلاری درهم هماهنگ نشود.

نوسان محدود در بازار سکه

در نخستین روز هفته سکه امامی ۳۵۰ هزار تومان رشد قیمت را به ثبت رساند و در مرز ۱۳ میلیون تومانی قرار گرفت. با این حال، در روز یکشنبه، وضعیت بازار سکه آرام شد و این فلز گران‌بها به رشد ۵۰ هزار تومانی اکتفا کرد. سکه ساعت ۳ بعدازظهر در محدوده ۱۳ میلیون و ۵۰ هزار تومان قرار گرفت.

عامل اصلی زمینه‌ساز رشد بهای سکه، افزایش قیمت دلار بود. در صورتی که رشد دلار متوقف شود، سکه‌بازان خریدار نیز به تدریج از بازار خارج خواهند شد. با این حال، بعید است تا زمانی که سکه بالای مرز ۱۳ میلیون تومان قرار داشته باشد، فروشندگان بزرگ وارد بازار شوند.

روند دلار

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید