SM سیتروئن؛ کوپه جذاب و زيبای فرانسوی
باتوجه به شباهت پلتفرم اس ام با مازراتی مراک، برخی از مشتریان که پیشرانهای قویتر از ۱۷۴ اسب بخاری سیتروئن اس ام میخواستند اقدام به تعویض آن با پیشرانه ۲۱۵ اسب بخاری مازراتی کردند.
سیتروئن در فاصله سالهای ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۵ میلادی یک کوپه بسیار باکیفیت با نام SM را میان محصولات خود قرار داده بود که توسط رابرت اوپرون طراح صنعتی معروف فرانسوی ارائه شد. این خودرو در مراسم خودروی سال اروپا سال ۱۹۷۱ در رتبه سوم قرار گرفت. در سال ۱۹۷۲ نیز جایزه ویژه خودروی سال نشریه موتور ترند آمریکا را به خود اختصاص داد.
اس ام در کلاس هاچ بک کوپه گرند تورر معرفی شد. جالب آنکه کاملا در چارچوب زبان طراحی مورد علاقه سیتروئن شکل گرفته بود، اما به مراتب از سایر محصولات هم رده خود زیباتر و جذابتر به نظر میرسید.
چراغهای اصلی جلو گرافیک داخلی خاص و متفاوتی داشته اند و شیب خرگوشی سقف و طراحی اختصاصی ستون آخر تا چراغهای اصلی عقب نیز استادانه اجرا شده بود.
خودرو از منظر ابعاد برابر با ۴۸۹۳ میلیمتر در طول، ۱۸۳۶ میلیمتر در عرض و ۱۳۲۴ میلیمتر در ارتفاع توسعه یافته بود. فاصله بین محورها برابر با ۲۹۰۰ میلیمتر و وزون خالص با توجه به تریم از ۱۴۶۰ تا ۱۵۲۰ کیلوگرم گزارش شد.
عدد ارتفاع در این آمار به خوبی بیانگر شرایط کابین این اسپرت فرانسوی است. در بخش پیشرانه نیز از موتورهای ۲.۷ لیتری و ۳ لیتری ۶ سیلندر استفاده شد که با جعبه دنده ۵ سرعته دستی و ۳ سرعته اتوماتیک هماهنگ بودند.
باتوجه به شباهت پلتفرم اس ام با مازراتی مراک، برخی از مشتریان که پیشرانهای قویتر از ۱۷۴ اسب بخاری سیتروئن اس ام میخواستند اقدام به تعویض آن با پیشرانه ۲۱۵ اسب بخاری مازراتی کردند.