افزایش قیمت خودرو؛ تکلیف خرید‌های قبلی چه می‌شود؟

افزایش قیمت خودرو؛ تکلیف خرید‌های قبلی چه می‌شود؟

به دنبال افزایش قیمت کارخانه خودروها، وزیر صمت به مجلس دعوت شد. آیا احتمال لغو افزایش قیمت خودرو برای بار دوم وجود دارد؟

کد خبر : ۱۰۱۵۷۹
بازدید : ۵۴۱۴

هفته گذشته قیمت کارخانه خودرو‌ها افزایش یافت. به دنبال آن، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس از احضار و دعوت وزیر صمت و مدیران ایران خودرو و سایپا به این کمیسیون خبر داد.

سیداحمد رسولی‌نژاد، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در تماس تلفنی برنامه "تهران ۲۰" گفت: مجلس دخالتی در شرکت‌های خودروساز داخلی ندارد، اما بر اساس وظیفه نظارت می‌کند. روزی که وزیر صمت در مجلس برای رای اعتماد در صحن علنی مجلس حاضر شد، نمایندگان موافق هم نظر بودند که ایشان از بدنه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت است و به تمام امور آشنایی دارند.

او در ادامه توضیح داد: اکنون شاهد آن هستیم که نظر‌های شتاب‌زده‌ای را در حوزه خودرو اظهار داشتند، که به نظر می‌رسد مطالعه ناکافی و یا مشاوره‌های اشتباه باعث این آشفتگی بازار خودرو شده است. در این راستا برای روز یکشنبه (۲۱ آذر) وزیر صمت به همراه مدیران عامل ایران خودرو و سایپا را به مجلس دعوت کردیم تا پاسخگوی سوالات باشند.

رسولی‌نژاد، نایب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن درباره افزایش قیمت خودرو‌ها توضیح داد: حدودا یک ماه پیش دو خودروساز بزرگ کشور بدون هماهنگی با مراجع قانونی مرتبط و با دستور وزیر صمت افزایش قیمت دادند که در نهایت با دستور رئیس‌جمهور لغو شد.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در ادامه درباره اظهار نظر‌های وزیر صمت توضیح داد که در چند وقت گذشته سیدرضا فاطمی‌امین تصمیماتی گرفته است که شتاب‌زده و غیرکارشناسانه است. رسولی‌نژاد افزایش قیمت خودرو‌ها را با چراغ سبز وزیر دانست و توضیح داد که خودروسازان در چند سال گذشته به بهانه کاهش زیان انباشته افزایش قیمت داند.

او افزود: با این وجود، شاهد این مساله بودیم که در چند سال اخیر با وجود افزایش قیمت چندین برابر، زیان انباشته خودروسازان افزایش داشته است.

خودرو ارزان می‌شود؟

این نماینده مجلس، به تشکیل جلسه با مدیران عامل خودروساز و وزیر صمت اشاره کرد و توضیح داد: در جلسه‌ای که امروز (یکشنبه ۲۱ آذر) برگزار می‌شود، کمیسیون صنعت و معدن مجلس منتظر شنیدن پاسخ‌های خودروسازان و فاطمی امین، وزیر صمت است.

رسولی‌نژاد گفت که اعضای کمیسیون صنعت و معدن مجلس به عنوان نمایندگان مردم به دنبال اخذ تصمیم‌هایی هستند که به نفع مردم باشد. او در پاسخ به این سوال که «آیا خودرو ارزان می‌شود» گفت: اگر این اتفاق رخ بدهد کوتاه‌مدت است و با توجه به شرایط موجود افزایش قیمت خودرو‌ها در نهایت اتفاق می‌افتد.

روح‌اله جانی عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنعت و معدن مجلس نیز درباره کاهش احتمالی قیمت خودرو توضیح داد: مشخص شدن مسیر قیمت‌ها به جلسه فردا بستگی دارد. او گفت: باید منتظر جلسه یکشنبه با وزیر و خودروسازان باشیم تا نتیجه مشخص شود.

تاثیر گرانی خودرو در بازار

همچنین، سعید موتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو توضیح داد که افزایش قیمت کارخانه خودرو‌ها در بازار اثری ندارد. به گفته او، تنها اثرگذاری این افزایش قیمت کاهش درصد رانت موجود در بازار است. این فعال صنفی، از وجود رکود در بازار خودرو گفت و توضیح داد که در بازار فروشندگان خودرو افزایش پیدا کرده، اما حجم تقاضا و خریدار کم است.

موتمنی در ادامه از نابسامانی‌های موجود در بازار خودرو گفت و توضیح داد که با افزایش قیمت کارخانه خودرو‌ها در بازار اتفاق خاصی رخ نداده است و همچنان رکود در بازار خودرو وجود دارد.

علت افزایش قیمت خودرو چه بود؟

موتمنی درباره افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان بر این عقیده است که احتمالا خودروسازان با این افزایش قیمت قصد افزایش عرضه در بازار را دارند. رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت‌ها را نوسانات ارزی در هفته گذشته می‌داند.

تکلیف خرید‌های قبلی چی می‌شود؟

برخی از خریداران خودرو که قبل از افزایش قیمت‌ها اقدام به خرید خودرو کرده بودند این سوال برای آن‌ها مطرح شده است که آیا باید با این افزایش قیمت خودرو را تحویل بگیرند؟

«در خصوص افزایش قیمت خودرو فقط من یه سوال دارم، من که چندماه هست نصف پول خودرو رو دادم با چه منطقی باید این افزایش رو کامل بپردازم؟ فقط یه جواب منطقی به ما بدهند»

در بخشی از بخشنامه‌های فروش خودروسازان، آمده است: «در این بخشنامه از زمان واریز وجه تا تحویل خودرو سود مشارکت و انصراف پرداخت نخواهد شد.» در این صورت ذکر شده است که مشتری باید با قیمت جدید خودرو تسویه حساب کند و خودرو را تحویل بگیرد.

اقدام غیرقانونی؟

نایب رئیس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس بگفت: در چند وقت گذشته شاهد بودیم که خریداران خودرو که قبلا ثبت نام کرده بودند خودرو را با قیمت‌های جدید خریداری کردند. رسولی‌نژاد بیان کرد: با توجه به برخی از قرارداد‌ها این موضوع خلاف موارد قرارداد بوده است.

با توجه به این موضوع که افزایش قیمت خودرو‌ها در آبان به دستور رئیس جمهور لغو شد و بعد از گذشت یک ماه از آن خودروسازان مجدد افزایش قیمت دادند، احتمال دارد این افزایش قیمت بار دیگر لغو نشود.

از طرفی بعضی از مسئولان و کارشناسان بازار خودرو بر این عقیده هستند که خودروسازان به دنبال کاهش قیمت کارخانه و قیمت بازار هستند تا رانتی که از این طریق به وجود آمده است کاهش پیدا کند. بر همین اساس باید دید در جلسه یکشنبه وزیر صمت با کمیسیون صنعت مجلس چه تصمیمی برای قیمت خودرو گرفته می‌شود.

منبع: تجارت نیوز

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید