در کیش چه خبر است؛ آیا ایران آماده میزبانی جام جهانی است؟

در کیش چه خبر است؛ آیا ایران آماده میزبانی جام جهانی است؟

کسانی که پول چندانی ندارند، ولی می‌خواهند بازی را ببینند به جا‌های ارزان قیمت سرازیر می‌شوند و چه جایی بهتر از ایران برای آنها. در واقع مشتریان دسته سوم و چهارم این گردونه اقتصادی هستند که با یک فاصله کم به ایران می‌آیند تا نیاز اقامتی خود را رفع کنند.

کد خبر : ۱۰۱۶۲۵
بازدید : ۵۲۳۲

جام جهانی فوتبال حلقه اتصال بسیاری از مردم از کشور‌های مختلف است. دوران کرونا و تعطیلی سراسری هم شاید به تشنگی برخی از فوتبال‌دوستان برای گردش و تفریح اضافه کرده باشد. فرصتی که قطر به عنوان میزبان جام جهانی فوتبال برای جذب گردشگر از آن بهره می‌برد.

اما در کنار قطر، کشور‌های همسایه هم روی این رویداد جهانی حساب باز کرده‌اند. حدود یک سال دیگر تا بازی‌های جام جهانی فوتبال در قطر مانده و به نظر می‌رسد ایران هم برای جذب گردشگر از جام جهانی برنامه دارد.

پیش‌تر رئیس جامعه هتلداران کیش به ایسنا گفته بود: «قول می‌دهیم چهارهزار اتاق برای دوران جام جهانی، آماده کنیم. اگر تیم‌های خارجی نیامدند به هر حال ایرانی‌هایی که قصد تماشای این بازی‌ها را دارند با توجه به مسافت نزدیک کیش و قطر و تفاوت هزینه‌ها می‌توانند در این جزیره اقامت داشته باشند.»

ایران آماده میزبانی جام جهانی است؟

اما آیا ایران آماده میزبانی جام جهانی هست؟ فرخ میرشاهزاده، کارشناس توسعه گردشگری و مشاور کیفیت خدمات تاسیسات گردشگری در این مورد می‌گوید: «ما از نظر زیرساختی محدودیت نداریم و به اندازه کافی واحد‌های اقامتی احداث شده است. اما معیار زیرساخت فقط وجود یک ساختار فیزیکی نیست، بلکه بستر ارائه خدمات، فرصت‌های درآمدزا، امکانات رفاهی مناسب و … نیز باید مورد توجه قرار گیرد.»

او می‌گوید: «جام جهانی رخداد بسیار عظیمی است که مخاطبان بسیار زیادی دارد. قطر به عنوان میزبان با توجه محدودیت زیرساخت‌های اقامتی که دارد، ظرفیت مشخصی را می‌تواند سرویس‌دهی کند.»

گردشگران کم‌پول به ایران می‌آیند!

میرشاهزاده ادامه می‌دهد: «برخی از کشور‌ها با توجه به زیرساخت‌هایی دارند از این فرصت بهره‌مند می‌شوند. گردشگران ثروتمندی که مشکل هزینه کردن ندارند، برای فوتبال دیدن و البته گردش و تفریح هیچ زمان به کیش یا قشم سفر نمی‌کنند بلکه کشور‌های همجوار از جمله امارات را انتخاب می‌کنند.»

او می‌گوید «کسانی که پول چندانی ندارند، ولی می‌خواهند بازی را ببینند به جا‌های ارزان قیمت سرازیر می‌شوند و چه جایی بهتر از ایران برای آنها. در واقع مشتریان دسته سوم و چهارم این گردونه اقتصادی هستند که با یک فاصله کم به ایران می‌آیند تا نیاز اقامتی خود را رفع کنند.»

کیش

ایران فقط یک اقامتگاه ارزان است!

آنطور که میرشاهزاده می‌گوید ما در دوران رقابت‌های جام جهانی فوتبال قطر فقط می‌توانیم یک اقامت ارزان را به مخاطبان ارائه دهیم.

البته ممکن است همین اقامت هم برای ما تبلیغ منفی شود! میرشاهزاده می‌گوید: «با توجه به اینکه سطح کیفیت خدمات ما قابل دفاع نیست ممکن است این رخداد برای گردشگری ما تبلیغ منفی هم باشد. گردشگرانی که به ایران بیایند به جای اینکه از ما تعریف کنند تبلیغات منفی را به بازار جهانی داشته باشند.»

در حالی که گردشگری ایران حال و روز خوبی ندارد، امارات گوی گردشگری را از کشور‌های همسایه ربوده است. به گزارش اتاق بازرگانی ایران و امارات موسسات هتلداری و گردشگری امارات در ۹ ماهه اول امسال حدود ۱۳ میلیون مهمان جذب کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴ درصد رشد داشته است.

سود اصلی به جیب قایقرانان

این کارشناس توسعه گردشگری در ادامه می‌گوید: «سود اصلی را قایقرانان تفریحی می‌برند که مسافران را از قطر به ایران می‌آورند و می‌برند. در واقع یک بار سنگین ترافیکی اقامتی به دو جزیره کیش و قشم ایران سرازیر می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «مثلا گردشگری که به امارات برود قطعا امکانات رفاهی بیشتری دارند و باید هزینه بیشتری پرداخت کند، اما در ایران از کدام مرکز تفریحی استفاده کند؟ فقط برای یک واحد اقامتی به ایران می‌آید و دوباره هزینه‌های تفریحی خود را به همان کشور‌ها می‌برند.»

میرشاهزاده در پایان می‌گوید: «از آنجا که زیرساخت تفریحی و رفاهی کار مثبت و موثری انجام نداده‌ایم، حتی گردشگران داخلی ما هم ترجیح می‌دهند کشور‌های همسایه را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کنند. زیرا به دنبال محیط آزاد، رفاه و شادی هستند.»

منبع: تجارت نیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید