طرز پخت آش گوجه فرنگی؛ بهترین درمان سرماخوردگی

طرز پخت آش گوجه فرنگی؛ بهترین درمان سرماخوردگی

المیرا افشاری، کارشناس آشپزی با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی، طرز تهیه آش گوجه فرنگی را آموزش داده است.

کد خبر : ۱۰۱۶۹۵
بازدید : ۸۴۶۲

آش گوجه فرنگی یکی از آش‌های خوشمزه ایرانی است که اصالت آن به شهر تبریز باز می‌گردد. آش گوجه فرنگی در تبریز به نام آبغورا آشی یا بامادور آشی معروف است.

آش گوجه فرنگی به شیوه‌های مختلفی پخته می‌شود و در هر شهری یک نام متفاوت دارد. مواد اصلی تشکیل دهنده آش گوجه فرنگی؛ گوجه فرنگی، برنج و آبغوره است؛ که به آن انواع حبوبات مختلف اضافه می‌شود. آش گوجه فرنگی به آش آبغوره بسیار شبیه است، اما تفاوت آن‌ها در این است که در آش گوجه فرنگی از میزان گوجه بیشتری استفاده می‌شود. در ادامه شما را با دو روش تهیه آش گوجه فرنگی آشنا خواهیم کرد.

روش اول

مواد لازم برای تهیه آش گوجه فرنگی
گوجه فرنگی ۱ کیلوگرم
برنج ۱ پیمانه
تره ۲۰۰ گرم
جعفری ۲۰۰ گرم
غوره نصف پیمانه
آبغوره ۱ پیمانه
پیاز ۲ عدد
لوبیا چشم بلبلی ۱ پیمانه
آب گوشت ۳ پیمانه
نعناع خشک ۲ قاشق غذا خوری
نمک، زردچوبه و فلفل به مقدار لازم

دستور تهیه آش گوجه فرنگی

پیش از شروع به آشپزی کردن بهتر است که لوبیا‌ها را از شب قبل در یک کاسه آب بریزید و چند بار آب آن را عوض کنید تا خیس بخورد. این کار باعث می‌شود هم سریعتر پخته شوند و هم نفخ آن‌ها گرفته شود.

در ابتدا پیاز‌ها را پوست بگیرید و بشویید، سپس به صورت نگینی خرد کنید. یک قابلمه را که در آن مقداری روغن ریخته اید و بر روی اجاق گاز با شعله ملایم قرار دهید. بعد از اینکه روغن داغ شد، پیاز‌ها را به قابلمه اضافه کنید و تفت دهید تا سبک شوند.

بعد از اینکه کمی پیاز‌ها طلایی شدند، به آن‌ها زردچوبه اضافه کنید و هم بزنید و با یکدیگر تفت دهید. می‌توانید مقداری از پیاز داغ را برای تزیین آش بردارید.

لوبیا‌ها را از کاسه خارج کنید و آبکشی کنید. سپس به پیاز‌ها اضافه کنید و تفت دهید. سپس ۵ پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید و حدود یک ساعت به آن اجازه دهید تا پخته شود.

برنج را بشویید و آبکش کنید و بعد از پخته شدن لوبیا‌ها به همراه آب گوشت به قابلمه اضافه کنید. در ادامه مواد را با یک ملاقه هم بزنید.

در ادامه تره و جعفری را پاک کنید و بشویید. سپس بر روی تخته آشپزخانه خرد کنید و به همراه غوره به مواد اضافه کنید. دقت داشته باشید که آب آش در این مرحله باید خیلی تبخیر شده باشد؛ و فقط مقدار کمی که روی سبزی‌ها را بگیرد کافی است. سپس در قابلمه را بگذارید و به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید تا سبزی‌ها پخته شوند.

در ادامه گوجه‌ها را بشویید و سپس آن‌ها را رنده کنید و یا اگر میکسر دارید، آن‌ها را میکس کنید؛ و بعد از پخته شدن سبزی‌ها آن را به قابلمه اضافه کنید.

در ادامه یک قاشق غذا خوری نعناع خشک را به قابلمه اضافه کنید و سپس فلفل و ادویه‌های دلخواه را به قابلمه اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید.

شعله اجاق گاز را ملایم کنید و به آش گوجه فرنگی به مدت ۳۰ دقیقه وقت دهید تا پخته شود و جا بیفتد. باید در این مدت آش را هم بزنید تا ته نگیرد.

بعد از اینکه آش پخته شد آن را از اجاق گاز پایین بیاورید. سپس به آن آبغوره اضافه کنید و هم بزنید تا آش طعم آبغوره را به خود بگیرد.

در نهایت آش گوجه فرنگی را با پیاز داغ و نعناع داغ تزیین کنید و برای ناهار میل نمایید.

 آش گوجه فرنگی

روش دوم

مواد لازم برای تهیه آش گوجه فرنگی
گوجه فرنگی ۱ کیلوگرم
تره ۲۰۰ گرم
جعفری ۲۰۰ گرم
بلغور ۱ پیمانه
آبغوره ۳ قاشق غذا خوری
پیاز ۲ عدد
لوبیا چشم بلبلی ۱ پیمانه
آب گوشت ۳ پیمانه
نعناع خشک ۲ قاشق غذا خوری
نمک، زردچوبه و فلفل به مقدار لازم

دستور تهیه آش گوجه فرنگی

بهتر است که لوبیا‌ها را از شب قبل در یک کاسه آب بریزید و چند بار آب آن را عوض کنید تا خیس بخورد. این کار باعث می‌شود که نفخ آن‌ها گرفته شود و هم سریعتر پخته شوند.

سپس در مرحله اول پیاز‌ها را پوست بگیرید و بشویید و بر روی تخته آشپزخانه به صورت خلالی خرد کنید. یک قابلمه مناسب را تهیه کنید و در آن مقداری روغن مایع بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا داغ شود. سپس پیاز‌های خرد شده را به آن اضافه کنید و تفت دهید.

بلغور‌ها را که از قبل شسته بودید را به پیاز‌های طلایی شده اضافه کنید و حرارت اجاق گاز را کم کنید تا به آرامی پخته شوند.

در مرحله بعدی گوجه فرنگی‌ها را بشویید و سپس با استفاده از رنده، آن‌ها را درشت رنده کنید؛ و به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا با یکدیگر مخلوط شوند.

لوبیا‌ها را آبکشی کنید و در یک قابلمه دیگر به همراه مقداری آب بریزید و بر روی اجاق گاز قرار دهید تا پخته شوند.

بعد از اینکه لوبیا‌ها پخته شدند، آن‌ها را به قابلمه بلغور اضافه کنید.

در ادامه سبزیجات را پاک کنید و بشویید و سپس بر روی تخته آشپزخانه خرد کنید؛ و هنگامی که آش کاملا پخته شده و جا افتاده آن را به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید مقداری با آش پخته شود. سعی کنید که سبزی‌ها خیلی پخته نشوند تا رنگ آن‌ها کدر نشود.

در انتها قابلمه را از روی اجاق گاز پایین بیاورید و به آن آبغوره اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا طعم آبغوره به خورد آن‌ها برود.

در نهایت آش گوجه فرنگی را در یک کاسه زیبا بکشید و به همراه پیاز داغ و نعناع داغ تزیین کنید.

نکاتی در تهیه آش گوجه فرنگی

همانطور که گفته شد در مناطق مختلف از حبوبات مختلف در آش گوجه فرنگی استفاده می‌کنند. شما می‌توانید علاوه بر حبوبات گفته شده، عدس، لپه، گندم و… را به آش اضافه کنید.

در دستور تهیه اصلی آش گوجه فرنگی گوشت وجود ندارد، اما در صورت تمایل می‌توانید از گوشت چرخ کرده قلقلی شده در آش استفاده کنید.

در صورتی که آب گوشت را در اختیار نداشتید می‌توانید از عصاره مرغ یا گوشت استفاده کنید.

اگر آش گوجه فرنگی شما با اضافه کردن گوجه فرنگی بازم بی رنگ بود، می‌توانید از یک قاشق غذا خوری رب در آش استفاده کنید.

دستور تهیه آش گوجه فرنگی که به آموزش آن پرداختیم برای چهار نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید