فرمول رسیدن به زندگی رضایت‌بخش

فرمول رسیدن به زندگی رضایت‌بخش

برای داشتن یک زندگی رضایت‌بخش، اشتیاق و هدف را باید یکی کرد اما چالش بسیاری از افراد اینست که اشتیاق و هدف‌شان از هم جداست. درصورتی که اگر اشتیاق با هدف یکی شده باشد، نتایج فوق‌العاده‌ای به بارمی‌آورد.

کد خبر : ۱۰۱۷۵۸
بازدید : ۱۶۲۹۴

فرادید | اگر می‌خواهید شادی واقعی و حس رضایت‌مندی را تجربه کنید به سمت و سویِ اشتیاق و هدف‌تان در زندگی نگاه کنید. متاسفانه برای بسیاری از افراد اشتیاق و هدف به‌واسطه‌ی ارجحیت نیاز به بقاء و کار شبانه‌روزی برای پرداخت قبوض و داشتن یک زندگی عادی، به کنار رانده شده‌اند.

به گزارش فرادید، بااین‌حال اگر عمیقاً به این موضوع بیاندیشید به این نتیجه می‌رسید که هیچ چیز در زندگی به اندازه‌ی اهمیت دادن به هدف و اشتیاق، حس رضایت‌مندی عمیق در ما ایجاد نمی‌کند. در این مقاله با نحوه‌ی پیوند اشتیاق و هدف برای رسیدن به حس رضایت‌مندی آشنا خواهید شد.


فهرست مطالب:

اشتیاق در مقایسه با هدف
- اشتیاق چیست؟
- هدف چیست؟
- تفاوت‌ها
نحوه‌ی پیوند اشتیاق و هدف
- کشف اشتیاق
- کشف هدف
- پیوند اشتیاق و هدف
کلام آخر

اشتیاق در مقایسه با هدف

درحالی‌که اشتیاق و هدف به‌طور جدایی‌ناپذیری با هم مرتبط هستند، اما دو ماهیت مجزا هستند که باید آن‌ها را جدا از هم و در پیوند با هم شناخت.

اشتیاق چیست؟

«اشتیاق» چیزیست که احساسات ما را رها می‌کند و به ما انگیزه و احساس خوب می‌دهد. اشتیاق معمولاً با توانایی‌ها، استعداد‌ها و تمایلات ذاتی ما مرتبط است. این اشتیاق است که سبب می‌شود کاری را که دوست داریم به بهترین شکل انجام دهیم بدون اینکه احساس اجبار یا استرس کنیم.

اشتیاق جزء ضروری موفقیت است. بیشتر افراد موفق افرادی با اشتیاق زیاد هستند. وقتی برای انجام کاری اشتیاق دارید، تلاش می‌کنید در آن کار به تسلط دست یابید، درنتیجه‌ی دست‌یابی به تسلط بهره‌وری شما افزایش می‌یابد، در نتیجه‌ی افزایش بهره‌روی اعتمادبه‌نفس‌تان بالا می‌رود و درنهایت به موفقیت می‌رسید. با داشتن اشتیاق، قدرت لازم برای غلبه بر چالش‌ها و موانع زندگی را به دست می‌آورید.

هدف چیست؟

«هدف» دلیلِ کاریست که انجام می‌دهید. هدف انگیزه‌ی اعمال و جستجو‌های زندگی شماست. «هدف» درک کردن دلیل منحصربه‌فرد زندگی خودتان و گذشته و آینده‌ایست که پیش روی شماست. هدف داشتن در زندگی اهمیت زیادی دارد و درواقع معیار واقعی سنجش موفقیت است. هدف به زندگی شما جهت بخشیده و شما را متمرکز نگه می‌دارد. وقتی بدانید دلیل اینکه چرا امروز اینجا هستید و قرار است در آینده به کجا برسید، زندگی برای شما دیگر آزمایش نیست بلکه با اعتقاد و ایمانی که دارید به زندگیتان معنا می‌بخشید.

تفاوت‌ها

اشتیاق و هدف تفاوت‌های مهمی دارند، گرچه برای داشتن یک زندگی رضایت‌بخش باید آن‌ها را با هم یکی کنید. هدف مبتنی بر اعتقاد است، درحالی‌که اشتیاق مبتنی بر انرژی، احساس و علاقه است. اشتیاق به‌مرور زمان می‌تواند از بین برود، اما هدف مادام‌العمر است. اشتیاق درباره‌ی «چه؟» و هدف درباره‌ی «چرا؟» است. هدف معمولاً منفرد و متمرکز است، اما شما می‌توانید به چیز‌های زیادی اشتیاق داشته باشید.

نحوه‌ی پیوند اشتیاق و هدف برای تحقق رضایت‌مندی در زندگی

نحوه‌ی پیوند اشتیاق و هدف

چالش بسیاری از افراد اینست که اشتیاق و هدف‌شان از هم جداست. برخی از افراد برای زندگی هیچ اعتقاد راسخی ندارند و فقط در لحظه زندگی را تجربه می‌کنند. برخی دیگر اشتیاق‌شان را در کار‌های اشتباه به کار می‌گیرند و درنهایت خستگی مفرط به سراغشان می‌آید، چون اشتیاق و هدف‌شان را همسو نکرده‌اند. به همین دلیل این افراد در مواجه با یک بحران مهم در زندگی، اشتیاق‌شان را از دست می‌دهند. اما زمانی که اشتیاق با هدف یکی شده باشد، نتایج فوق‌العاده‌ای به بارمی‌آورد.

به روشن کردن آتش فکر کنید، «اشتیاق» سوخت موردنیاز برای درست کردن آتش است و «هدف» دلیل روشن کردن آتش یا چیزیست که می‌خواهید به واسطه‌ی روشن کردن آتش به آن برسید. وقتی برای روشن کردن آتش اعتقاد داشته باشید، اشتیاق شما شعله‌ور می‌شود و تمام انرژی شما آزاد می‌شود. به همین دلیل، یکی شدن اشتیاق و هدف ضروریست.

قبل از یکی کردن اشتیاق و هدف، نخست باید اشتیاق‌ها و هدف‌تان را مشخص کنید. در ادامه راه‌های شناسایی اشتیاق و هدف را معرفی می‌کنیم.

کشف اشتیاق

برای کشف اشتیاق، باید به خودتان توجه کنید، چون اشتیاق از حالات خودتان نشات می‌گیرد. می‌توانید از پرسش‌های زیر برای یافتن اشتیاق حقیقی‌تان کمک بگیرید:

- انجام چه کار‌هایی من را خوشحال می‌کند؟
- چه موضوعاتی به من انگیزه‌ی یادگیری بیشتر می‌دهند؟
- من چه کاری را می‌توانم برای مدت‌زمان طولانی داوطلبانه انجام بدهم بدون اینکه انتظار پاداش مالی داشته باشم؟
- اگر می‌توانستم کاری را که خودم دوست دارم انجام بدهم و باز هم حقوق دریافت کنم، چگونه از زمانم استفاده می‌کردم؟
- چه چیزی به من احساس رضایت می‌دهد؟ چه کاری را با مهارت بسیار، به‌راحتی و با لذت انجام می‌دهم؟

پس از کشف اشتیاق، باید هدف را کشف کنید تا بتوانید اشتیاق‌تان را در مسیر هدف متمرکز کنید.

کشف هدف

هدف بر اشتیاق مقدم است، اما ازآنجاکه اشتیاق گویاست اول به سراغ کشف آن می‌رویم. اشتیاق می‌تواند سرنخی برای یافتن هدف باشد. برای یافتن هدف از این پرسش‌ها کمک بگیرید:

- من چرا این استعداد را دارم؟
- چرا انجام این کار این‌قدر برای من آسان است، اما انجام کار‌های دیگر این‌قدر دشوار؟
- چرا مسائلی از این دست من را آزار می‌دهند، اما برخی از مسائل برای من اهمیتی ندارند؟
- چرا این موضوع را در زندگی تجربه می‌کنم؟
- تجربیات گذشته و حال من چه چیزی درباره‌ی آینده‌ام می‌گویند؟

شاید یافتن هدف مستلزم اندکی جستجوی عمیق روحی و احتمالاً الهام الهی باشد. یکی از شواهد یافتن هدف، اعتقاد راسخ است که شما را برای متعهد شدن در قبال خودتان برای یک تکلیف مادام‌العمر، مصمم، آماده و مایل می‌کند.

پیوند اشتیاق و هدف

نحوه‌ی پیوند اشتیاق و هدف برای تحقق رضایت‌مندی در زندگی

زندگی‌تان را بازبینی کنید

در هر مرحله از زندگی‌تان که هستید، از بازبینی آن غافل نشوید. به اشتیاق و هدفی که در زندگی دارید فکر کنید. شاید برای انجام این کار لازم باشد زمانی از برنامه ریزی کنونی‌تان را به این کار اختصاص بدهید، با خودتان خلوت کنید و فقط روی خودتان تمرکز کنید، تعطیلات آخر هفته زمان خوبی برای این بازبینی است.

راه دیگر اینست که درباره‌ی موضوع اشتیاق و هدف‌تان مطالعه کنید تا ذهن برای ارزیابی شخصی آماده شود.

با اعتقاد زندگی کنید

وقتی اشتیاق و هدف‌تان را در زندگی شناسایی کردید، اجازه دهید در زندگی‌تان منعکس شوند، در نحوه‌ی سپری کردن زمان، در موضوعاتی که برای خواندن انتخاب می‌کنید، در چیز‌هایی که درباره‌شان صحبت می‌کنید و در کاری که خودتان را وقف آن می‌کنید. به زندگی از دریچه‌ی اعتقاد نگاه کنید تا بتوانید از تعاملات روزمره در جهت ماندن در مسیر اعتقادیتان استفاده کنید.

مسیر اشتیاق‌تان را تغییر بدهید

برای پیوند دادن اشتیاق و هدف شاید ناچار به تعویض مسیر اشتیاق شوید. به این دلیل که شاید تاکنون از انرژی و توانایی‌هایتان در انجام کار‌های اشتباه استفاده کرده‌اید. وقتی چرایی داشتن آن انرژی‌ها، تمایلات و علایقی که پیشتر گفتیم یافتید، باید اشتیاق خود را به سمت اعتقادتان هدایت کنید.

از فرصت‌های جدید استقبال کنید

شاید کاری که هم‌اکنون مشغول انجام آن هستید یا چیز‌هایی که بخش زیادی از عمرتان را صرف جستجو و توسعه‌ی آن‌ها کرده‌اید مظهر اشتیاق و هدف واقعی شما نباشند. شاید نیازی به کنار گذاشتن تمام آن‌ها نباشد، اما می‌توانید برای واقعیت بخشیدن به اشتیاق و هدف واقعی‌تان از فرصت‌های جدید استقبال کنید.

اصلاحات اساسی انجام دهید

برای تجربه‌ی واقعی حس رضایتمندی در زندگی شاید به اصلاحات اساسی نیاز داشته باشید. این اصلاحات ممکن است بر مسیر فعلی کار شما یا هرکاری که درگیر آن هستید اثر بگذارد. دست یافتن به آن نوع از زندگی که واقعا لیاقتش را دارید ارزش هرگونه اصلاحی را دارد و بسیار گران‌بهاست. وقتی می‌دانید ماندن در یک «سیستم» شما را به سرمنزل مقصود نمی‌رساند اجباری به ادامه‌ی آن مسیر ندارید و باید دست به اصلاح بزنید.

کلام آخر

وقتی اشتیاق و هدف واقعی زندگیتان را شناسایی کنید طبیعیست که شاهد تغییرات زیادی در زندگیتان باشید. وقتی بتوانید اشتیاق و هدف را یکی کنید زندگی زیباتر و رضایت‌بخش‌تری را تجربه خواهید کرد و از دانستن اینکه انرژی‌هایتان را در مسیر درست بکار می‌برید، برای زنده بودن به خودتان افتخار می‌کنید.

منبع: lifehack

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید