قیمت جدید خودروهای MVM و چری؛ سوءاستفاده چینی‌ها از شرایط موجود

قیمت جدید خودروهای MVM و چری؛ سوءاستفاده چینی‌ها از شرایط موجود

همچنین دو خودرو آریزو ۶ و تیگو ۷ هم دو خودرویی هستند که از لحاظ قیمت از دو محصول بهمن موتور گران‌تر اعلام شده‌اند، اما در سطح پایینتری ازآن‌ها محسوب می‌شوند.

کد خبر : ۱۰۱۸۴۴
بازدید : ۵۰۱۷

میلاد فوادیان | شرکت مدیران خودرو لیست قیمت جدید محصولات MVM و چری را از صبح روز شنبه ۲۷ آذرماه بروزرسانی و قیمت‌هایی را اعلام کرد که در ردیف خودرو‌های هم‌سطح گران‌تر و عجیب به نظر می‌رسد.

طبق این اعلام خودرو MVM X۲۲ اتوماتیک جدید با قیمت ۶۲۰ میلیون تومان و خودرو آریزو ۵ توربو (جدید) باقیمت ۷۲۷ میلیون تومان اعلام شد. این قیمت‌ها در حالسیت که قیمت خودرو‌های با کیفیت و سطح بالاتر چینی یعنی فیدلیتی و دیگنیتی در نمایندگی‌های بهمن موتور به ترتیب ۷۳۵ و ۷۹۵ میلیون تومان است.

همچنین دو خودرو آریزو ۶ و تیگو ۷ هم دو خودرویی هستند که از لحاظ قیمت از دو محصول بهمن موتور گران‌تر اعلام شده‌اند، اما در سطح پایینتری ازآن‌ها محسوب می‌شوند.

سوءاستفاده چینی‌ها از شرایط موجود

با توجه به تحریم‌ها و تعرفه واردات خودرو که قیمت خودرو‌ها را چند برابر می‌کند؛ می‌توان گفت خودرو‌های میان رده چینی که قیمت پایین‌تری نسبت به خودرو‌های اروپایی و حتی کره‌ای و ژاپنی دارند، وارد بازار ایران می‌شود تا بتواند با قیمتی پایین‌تر در بازار خودرو ایران رقابت کنند.

با این حال قیمت‌های جدید برخی خودرو‌ها نشان می‌دهد که مزیت ارزانی آن‌ها کم‌کم در حال کمرنگ شدن است.

بی‌توجهی نهاد‌های نظارتی

قیمت محصولات مدیران خودرو پس از افزایش قیمت در آذر ۱۴۰۰ همچنان با قیمت آن‌ها در بازار آزاد تفاوت چندانی ندارد و از خودرو‌های معادل در بهمن حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون بالاتر است و این رعایت مصرف کننده در بهمن باید در دیگر شرکت‌ها بررسی شودچون هر دو از ارز آزاد با قیمت یکسان استفاده می‌کنند و بااین درحالست که قیمت‌گذاری دستوری برای دیگر خودروسازان همچنان چالش است و آن‌ها اجازه ندارند قیمت محصول خود را به تمام شده آن نزدیک کنند.

مثلا فیدلیتی در فروش نقدی بهمن موتور حدود۷۳۵ میلیون تومان قیمت خورده با اینکه باتوجه تفاوت قیمتی در بازار به دلیل استقبال مشتریان تا حدود سیصد میلیون بالاتر در بازار خرید فروش می‌شود، ولی بهمن با سیاست حداقل سود و رضایت خریداران این خودرو را عرضه می‌کند.

اما قیمت تیگو ۷ که گران‌ترین خودرو مدیران خودرو در لیست جدید قیمت‌ها است، توسط شرکت با قیمت حدودی یک میلیارد معامله می‌شود که با قیمت جدید کارخانه اختلاف چندانی ندارد. این قیمت از نگاه برخی کارشناسان ممکن است به افزایش قیمت جدید در بازار هم منجر شود.

همچنین خودرو آریزو ۶ که قبل از افزایش قیمت‌ها ۸۷۳ میلیون تومان قیمت داشت، در بازار آزاد حدود ۹۰۰ میلیون تومان نرخ گذاری شده بود. اما با افزایش قیمت مدیران خودرو در آذر ۱۴۰۰ باید دید واکنش بازار خودرو چگونه است.

مقایسه دیگنیتی و تیگو ۷

شرکت مدیران خودرو تیگو ۷ برای سال جدید یعنی ۱۴۰۰در لیست جدید خود ۹۹۱ میلیون به فروش گذاشته و این خودرو رقیبی در بازار دارد و آن خودرو دیگنیتی با قیمت ۷۹۰ میلیون از گروه بهمن خودرو. دیگنیتی یکی از محصولات مدرن گروه دانگ فنگ به نام IX۵ است که به نام دیگنیتی که برندی متعلق به بهمن خودرو است، در کشور عرضه می‌شود.

از نظر ابعاد و اندازه، تیگو با اختلاف کمی طول و فاصله محوری کم‌تری در مقایسه با دیگنیتی دارد؛ ولی این اختلاف، چندان فاحش نیست. با این حال، به دلیل سبک طراحی خودروها، تیگو ارتفاع بیشتری دارد و قدبلندتر احساس می‌شود. ولی زیبایی و آپشن دیگنیتی بهتر بر دل مصرف کنندگان نشسته است.

اختلاف بین قوای فنی دو خودرو، بسیار کم است. هر دو خودروی کراس‌اوور چینی، از موتور‌های توربوی ۱.۵ لیتری استفاده می‌کنند. در تیگو ۷، قدرت و گشتاور موتور به ترتیب به ۱۴۷ اسب‌بخار و ۲۱۰ نیوتن‌متر و در دیگنیتی نیز به ۱۴۸ اسب‌بخار و ۲۲۰ نیوتن‌متر می‌رسد که حاکی از برتری دیگنیتی دارد، ولی قیمت منصفانه بهمن موتور روایتی دیگر است.

در بخش گیربکس، در تیگو ۷، گیربکس ۶دنده دوبل کلاچ به کار رفته است که از گیربکس CVT دیگنیتی قدرت بیش‌تری دارد. گیربکس‌های CVT با همه مزایایی که دارند، در بخش لذت رانندگی و سرعت عمل نمی‌توانند با گیربکس‌های دوبل کلاچ رقابت کنند.

منبع: تجارت نیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید