این ۶ نفر فوتبال ایران را ورشکسته می‌کنند!

این ۶ نفر فوتبال ایران را ورشکسته می‌کنند!

فدراسیون فوتبال، استقلال و پرسپولیس با پرونده‌های شکایت خارجی‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ با رسیدن احکام فیفایی احتمالا محکومیت سنگینی در انتظار است.

کد خبر : ۱۰۱۸۶۴
بازدید : ۷۰۶۵

شکایت خارجی‌هایی که در فوتبال ایران حضور پیدا کرده‌اند، موضوع تازه‌ای نیست؛ دیگر عادت کرده‌ایم که هرچند وقت یکبار خبری درباره محکومیت تیم‌های مطرح فوتبال ایران در دادگاه فیفا به‌خاطر شکایت خارجی‌های سابق‌شان منتشر شود.

این مسأله در طول سالیان گذشته بار‌ها مورد بررسی قرار گرفته و کار به جایی رسید که سال گذشته اضافه شدن بازیکن خارجی به تیم‌های لیگ برتری ممنوع شد!

امسال، اما فدراسیون‌نشینان دوباره ورود خارجی‌ها به تیم‌های لیگ برتری را آزاد کردند، اما برای باشگاه‌ها شروطی را در نظر گرفتند که دیگر مسائل مربوط به شکایت به فیفا و محکومیت‌های سنگین پیش نیاید. اصلی‌ترین شرط هم قرار دادن تضمین بانکی به اندازه مبلغ قرارداد این بازیکنان است که البته همین مسأله نیز وارد چالش‌هایی شده است.

با این‌حال فوتبال ایران و به‌خصوص استقلال و پرسپولیس دو تیم مطرح لیگ برتر با شکایت‌هایی از دوران گذشته مواجه هستند. شکایت‌هایی از سوی بازیکنان و مربیان خارجی که در زمان مدیریت‌های قبلی در این تیم‌ها فعالیت می‌کردند و حالا توانسته‌اند ایرانی‌ها را محکوم کنند.

اگر پرونده‌های شکایت خارجی‌ها از چند تیم لیگ برتری دیگر را کنار بگذاریم، حالا علاوه بر موضوع شکایت مارک ویلموتس از فدراسیون فوتبال (به‌خاطر دوران حضور در تیم ملی ایران) استقلال و پرسپولیس نیز پرونده‌های شکایت سنگینی علیه‌شان در فیفا وجود دارد که با صدور حکم، ضرر بسیار زیادی را متحمل خواهند شد.

اصلی‌ترین پرونده به شکایت مارک ویلموتس از فدراسیون فوتبال ایران، کریستین اوسااگونا، آنتونی استوکس و ماریو بودیمیر از باشگاه پرسپولیس و آندره‌آ استراماچونی، شیخ دیاباته و هرویه میلیچ از باشگاه استقلال مربوط می‌شود که مجموعا اگر ادعای این افراد از سوی دادگاه CAS تایید شود رقمی در حدود ۲۹۰ میلیاردتومان به فوتبال ایران تحمیل می‌کند.

غرامت ویلموتس؛ ادعایی که خدا کند تایید نشود

مهم‌ترین پرونده‌ای که طرفداران فوتبال ایران منتظر حکم نهایی‌اش از دادگاه CAS هستند، به شکایت مارک ویلموتس، سرمربی بلژیکی سابق تیم ملی ایران مربوط می‌شود. ویلموتس و دستیارانش در مدت ۴ ماه حضور در ایران ضعیف‌ترین نتایج را با تیم ملی کسب کردند و البته موفق شدند مبلغی در حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار یورو پول بگیرند و بعد هم از سوی مقامات فدراسیون اخراج شدند.

ویلموتس بلافاصله بعد از اخراج از سوی فدراسیون فوتبال ایران به فیفا شکایت و ادعای غرامت سنگین را کرد. در رأی اولیه توسط کمیته انضباطی فیفا این موضوع تایید و فدراسیون ایران محکوم شد که باید مبلغ ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو به این مربی بلژیکی بپردازد.

فدراسیون ایران در زمان معین شده برای اعتراض به حکم، مستندات خود را در این خصوص ارسال کرد و طی ماه‌های گذشته نیز مدام با دادگاه تجدیدنظر (CAS) در ارتباط بوده است. فدراسیون و وزارت ورزش برای پرونده ویلموتس وکلای خارجی نیز استخدام کردند و امیدوارند این حکم برگردد، اما اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، با نرخ روز یورو در ایران حدودا ۲۱۰ میلیاردتومان باید به حساب ویلموتس پرداخت شود! مبلغی که می‌تواند فدراسیون فوتبال را با یک چالش عجیب مواجه کند.

پرسپولیس و ۲ شکایت به ارزش ۶ میلیارد تومان

باشگاه پرسپولیس هنوز به‌طور کامل از ماجرای مطالبات گابریل کالدرون، سرمربی آرژانتینی خود خلاص نشده، باید در پرونده‌های دیگری نیز برای اعاده حق خود بجنگد.

مسئولان پرسپولیس مدعی هستند که پول گابریل کالدرون را به‌طور کامل پرداخت کردند و چند روز دیگر به حساب او می‌نشیند. مبلغی که حدودا ۷۵۰ هزار دلار بود و به‌نظر می‌رسد خطر در این خصوص از سر سرخپوشان گذشته است. در چنین فضایی، اما پرونده‌های دیگری برای پرسپولیس در فیفا باز است که احتمالا به‌زودی به صدور حکم می‌رسد.

یکی از نفرات شاکی از باشگاه پرسپولیس کریستین اوساگونا، بازیکن نیجریه‌ای بود که در مدت نیم فصل حضور در پرسپولیس شرایط خوبی را از خود نشان نداد و حالا هم علاوه بر دریافت مبلغ زیادی از قراردادش بابت طلب ۹۶ هزار دلاری‌اش از این باشگاه به فیفا شکایت کرده است.

اوساگونا حکم فیفایی خود را چند ماه پیش گرفت، اما پرسپولیس این پرونده را به دادگاه عالی ورزش برد و امیدوار است این رقم را کاهش بدهد که اگر چنین اتفاقی نیفتد، سرخپوشان مجبورند با نرخ روز دلار نزدیک به ۳ میلیارد تومان به این بازیکن بپردازند.

آنتونی استوکس دیگر بازیکنی است که کمتر از دوماه در پرسپولیس حضور داشت. این بازیکن پرحاشیه بعد از انجام یکی دو بازی برای پرسپولیس بدون هماهنگی، ایران را ترک کرد و حالا هم با شکایت به فیفا، پرسپولیس را محکوم کرده است!

استوکس که در زمان حضور در تراکتور هم حواشی فراوانی داشت و در نهایت با شکایت به فیفا مبلغ هنگفتی را از باشگاه تبریزی گرفت، با شکایت جدید علیه فوتبال ایران این‌بار توانسته باشگاه پرسپولیس را محکوم به پرداخت ۸۵ هزار دلار کند.

وکلای دو باشگاه بزرگ فوتبال و همچنین فدراسیون باید تمام تلاش خود را به‌کار بگیرند تا از میزان محکومیت‌های مالی بکاهند چراکه اگر این اتفاق نیفتد، یک فاجعه بزرگ اقتصادی در انتظار آن‌ها خواهد بود.

استوکس که حدود ۱۴۵ هزار دلار از ۲۷۰ هزار دلار قرارداد ۶ ماهه خود را نقدا دریافت کرده بود، حالا خواهان مابقی مبلغ قراردادش شده است. پرسپولیس حالا باید روی این حکم هم اعتراض کند، اما اگر اعتراض‌شان به نتیجه نرسد، با نرخ روز دلار در ایران حدودا ۲.۵ میلیارد تومان هم باید به استوکس بدهد.

این در حالی است که بوژیدار رادوشوویچ، دروازه‌بان کروات سرخپوشان نیز به‌خاطر پرداخت نشدن مطالباتش چند روزی است ایران را ترک و تهدید به شکایت از باشگاه به فیفا کرده است. اتفاقی که احتمالا منجر به محکومیت جدیدی علیه پرسپولیس خواهد شد.

استقلال نگران استراماچونی، پیگیر شیخ و میلیچ

اصلی‌ترین پرونده شکایت از باشگاه استقلال به آندره‌آ استراماچونی، سرمربی پرآوازه ایتالیایی ارتباط دارد. مربی‌ای که چند ماه در ایران حضور داشت، اما ناگهان شب قبل از بازی تیم را رها کرد و به کشورش رفت و دیگر به ایران برنگشت. او بعدا با شکایت به فیفا طلب غرامتی سنگین از استقلال کرد و فعلا حکم اولیه به سود این مربی است.

در حکم فیفا علیه استقلال آمده که این باشگاه باید مبلغ یک میلیون و ۲۸۰ هزار یورو به استراماچونی پرداخت کند. استقلال ماه‌هاست روی این شکایت اعتراض انجام داده و حالا هواداران منتظر حکم دادگاه تجدیدنظر هستند تا مشخص شود چه مبلغی باید به مربی ایتالیایی سابق پرداخت شود.

اگر رقم حکم اولیه در CAS هم تایید شود، با نرخ کنونی یورو در ایران، استقلال باید حدودا ۴۳.۵ میلیارد تومان به حساب استراماچونی واریز کند! شیخ دیاباته و هرویه میلیچ دو بازیکن خارجی استقلال در فصل گذشته دیگر افرادی هستند که از باشگاه به فیفا شکایت برده‌اند.

ماه گذشته باشگاه استقلال اعلام کرد شکایت ۵۳۷ هزار دلاری شیخ دیاباته بابت مطالبات گذشته‌اش، با پیگیری معاونت حقوقی باشگاه در نهایت منجر به صدور حکم نهایی کمیته وضعیت فیفا به مبلغ ۱۷۵ هزار دلار شد. حالا بر اساس فرصت داده شده آبی‌ها تا ۱۰ دی‌ماه زمان دارند که این مبلغ را به دیاباته بپردازند. مبلغی که با نرخ روز دلار حدودا ۵.۲ میلیارد تومان می‌شود.

هرویه میلیچ، مدافع چپ کروات سابق استقلال چند بار اعلام کرد که دوست دارد با باشگاه بر سر مطالباتش به توافق برسد، اما در نهایت این اتفاق نیفتاد و او به فیفا شکایت کرد. او از بند‌های وجه التزام موجود در قراردادش بابت تاخیر در پرداخت مطالباتش استفاده و علیه استقلال به فیفا شکایت کرد.

میلیچ در شکایتی که به فیفا تنظیم و ارسال کرده است، بند‌های ماهیانه و سالیانه خسارت‌های تاخیر مطالباتش را قید کرده تا بتواند رقم مطالبات خود را بیشتر کند.

رقم دادخواست این بازیکن حدود ۶۰۰ هزار دلار است. حالا باشگاه استقلال باید لایحه‌های دفاعی‌اش را به فیفا ارسال کند، اما اگر رقم مورد ادعای میلیچ تایید شود آبی‌ها باید حدودا ۱۸ میلیارد تومان هم به این بازیکن سابق خود پرداخت کنند!

مجموع این ۳ شکایت در صورت تایید نهایی، باشگاه استقلال را با چالشی در حدود ۶۷ میلیارد تومان مواجه می‌کند که رقم بزرگی محسوب می‌شود.

فوتبال ایران ورشکسته می‌شود؟

با احتساب این ۶ پرونده‌ای که درباره‌شان صحبت شده اگر فیفا به قطعیت حکم برسد و فدراسیون فوتبال، استقلال و پرسپولیس را با مبالغ اعلام شده جریمه کند، فوتبال ایران با یک چالش جدید مواجه می‌شود. در این صورت رقمی در حدود ۲۹۰ میلیارد تومان باید به ۶ خارجی گذشته پرداخت شود که مبلغ بسیار هنگفتی است.

در این شرایط وکلای دو باشگاه بزرگ فوتبال و همچنین فدراسیون باید تمام تلاش خود را به‌کار بگیرند تا از میزان محکومیت‌های مالی بکاهند چراکه اگر این اتفاق نیفتد، یک فاجعه بزرگ اقتصادی در انتظار آن‌ها خواهد بود.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید