۷ کاری که مایکروویو را نابود می‌کند

۷ کاری که مایکروویو را نابود می‌کند

مایکروویوها عمرهای طولانی دارند، ولی کارهایی هستند که اگر انجام دهید کارایی آنها کم می‌شود و یا زودتر از آنچه باید خراب می‌شوند.

کد خبر : ۱۰۱۹۴۴
بازدید : ۸۷۳۵

اگر از مایکروویوتان خوب نگهداری کنید، برای دهه‌ها کار می‌کند، اما اگر این ۷ کار را انجام دهید، خراب می‌شود و مجبور می‌شوید یک مایکروویو تازه بخرید.

۱- از تمیز کردنش غفلت کنید

طول عمر مایکروویو شما در حدود ۱۰ سال است. ولی این مربوط به زمانی است که کاری نکنید که باعث شود عمرش کم شود. آن طور که میکا کوجاپلتو مدیرعامل و بنیانگذار LaptopUnboxed می‌گوید یکی از ساده‌ترین ولی احتمالا آزاردهنده‌ترین نکته‌ها برای نگهداری مایکروویو به تمیز نگه داشتن آن خلاصه می‌شود.

جان بدفورد بنیانگذار سایت Viva Flavor که به آشپزهای تازه کار کمک می‌کند دنیای خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها را کشف کنند، می‌گوید:

«شاید تنها وقتی مایکروویو را تمیز می‌کنید که لکه‌های بزرگ می‌بینید، ولی باید لکه‌های کوچکی را هم که هر روز ایجاد می‌شوند، تمیز کنید. غذایی که در دیواره‌های مایکروویو باقی می‌ماند، در پخت‌های بعدی انرژی دستگاه را جذب می‌کند و در طولانی مدت باعث می‌شود فضای داخلی مایکروویو بسوزد.»

او توضیح می‌دهد: «در اصل مایکروویو شما انرژی غیرضروری مصرف می‌کند تا باقیمانده غذای شما روی دیواره‌ها را گرم کند که در نهایت روی اجزای آن تأثیر می‌گذارد و عمر دستگاه را کوتاه می‌کند.» بنابراین بعد از هر استفاده مایکروویو را تمیز کنید.

او همچنین توصیه می‌کند هر ماه یک بار دستگاه را به شکل عمیق‌تری تمیز کنید که شامل فضای بیرونی و در آن می‌شود.

۲- غذاهایی را که نباید با آن بپزید، بپزید!

یکی از نکته‌های اساسی که هرکس با مایکروویو کار می‌کند باید بداند، این است که چه غذاهایی را هیچ‌وقت نباید داخل آن بگذارد. بنجامین شراونر صاحب سایت اطلاعات مختصر و سریعی در این باره می‌دهد: Sell Your KC House.com «غذاهای خاصی مثل سیب‌زمینی و تخم مرغ می‌توانند فشار زیادی در حین پخت به دستگاه وارد کنند. یا حتی وقتی آنها را در آب جوش در دستگاه می‌جوشانید، امواج کوتاه شوک‌آوری تولید می‌شود که می‌تواند دستگاه را خراب کند.»

او می‌گوید باید از این که یک تخم مرغ کامل را در مایکروویو بپزید، خودداری کنید. چراکه آب داخل تخم مرغ می‌تواند گرم و منبسط شود. اما راهی برای این که سیب‌زمینی را به شکل امن در آن بپزید وجود دارد. زمانی که می‌خواهید سیب‌زمینی را در مایکروویو بگذارید با چنگال چند سوراخ در آن ایجاد کنید تا فشاری که داخل آن ایجاد می‌شود، از این سوراخ‌ها بیرون برود.

۳- ظرف‌هایی را که مخصوص مایکروویو نیستند، در آن بگذارید

البته که هیچ‌وقت غذاها را به تنهایی در مایکروویو نمی‌گذارید. اما مطمئن شوید هر چیزی که غذا یا نوشیدنی را داخل آن می‌ریزید و در مایکروویو می‌گذارید، مشکل ایجاد نمی‌کند.

ممکن است بدانید که ظرف‌های فلزی را هرگز نباید داخل مایکروویو بگذارید، اما ظرف‌هایی با جنس‌های دیگر هم می‌توانند مایکروویو را خراب کنند. به خصوص پلاستیک می‌تواند مشکل ایجاد کند. والتون‌ هالکومب موسس سایت BrewSmartly هشدار می‌دهد:

«هر پلاستیکی که قابلیت قرار گرفتن در مایکروویو را نداشته باشد، می‌تواند ذوب شود و حتی تکه‌های کوچک پلاستیک ذوب‌شده که در مایکروویو باقی مانده می‌تواند باعث مشکل شود. همین‌طور باید مطمئن باشید که هیچ بسته‌بندی که کوچک‌ترین تکه فلزی دارد، داخل آن نگذارید.

ظرفهای مخصوص مایکروویو

۴- در آن را محکم ببندید

دستگاه‌ها اشیای بی‌جان هستند، بنابراین ممکن است فکر کنید اشکالی ندارد چندان هم با آنها محترمانه رفتار نکنید! ولی این رفتار آنها را به مرور زمان خراب می‌کند. بله. با شما هستیم که با آرنج در آن را می‌بندید. بدفورد می‌گوید: «وقتی چیزی را از مایکروویو بیرون می‌آورید، واقعا وسوسه‌کننده است که با آرنج و با شدت در آن را ببندید.

در بیشتر مایکروویوها مکانیسم ظریفی دارد که برای کامل بسته شدن آن مهم است تا انرژی در دستگاه حفظ شود. محکم بستن در تنها عمر مایکروویو را کوتاه نمی‌کند، این کار می‌تواند خطرناک باشد. اگر در خراب شود، ممکن است دیگر انرژی در داخل مایکروویو نگه داشته نشود و این کار ایمنی آن را پایین می‌آورد.

۵- وقتی داخلش خوراکی نیست، آن را کار بیندازید

ممکن است هنوز چند ثانیه از کار مایکروویو باقی مانده بوده و به جای آن که دستگاه را ری‌ست کنید، آن را کار بیندازید. کار انداختن آن وقتی چیزی داخلش نیست می‌تواند به شکل تصادفی هم اتفاق بیفتد.

اگر این اتفاق افتاد باید سریع دکمه stop را بزنید، چراکه می‌تواند دستگاه را خراب کند. بدفورد می‌گوید: وقتی چیزی داخل مایکروویو نیست و آن را روشن می‌کنید، دستگاه تمام انرژی را به خودش جذب می‌کند. من یک بار این کار را تصادفی انجام دادم و تقریبا ۱۰ ثانیه بعد مایکروویو از دست رفت!

۶- محدودیت وزن را رعایت نکنید

هیچ‌وقت نمی‌دانستید مایکروویوتان محدودیت وزن دارد؟ ما هم نمی‌دانستیم. ولی مطمئن باشید، دارد. بردلی کیز، مدیر بازاریابی PatchMD می‌گوید: «بسیاری از غذاها و بشقاب‌ها زیر وزن استاندارد برای مایکروویو هستند. برای همین است که هیچ‌وقت به محدودیت وزن مایکروویو توجه نکرده‌ایم. به هرحال حواستان به ظرف‌های سنگین‌تر و خوراکی‌های یخ‌زده سنگین باشد.

۷- فضای خالی در کنار آن باقی نگذارید

کسانی که همه چیز را روی کانتر کنار هم می‌چینند، این مورد مربوط به شماست. اگر مایکروویو را خیلی نزدیک به کابینت یا دیوار می‌گذارید، این کار جریان هوا را در کنار دستگاه محدود می‌کند و دستگاه از آنچه باید، گرم‌تر می‌شود و به مرور زمان از کار می‌افتد.

این مسئله شامل این هم می‌شود که باید از گذاشتن وسایل روی مایکروویو خودداری کنید. به همین ترتیب نباید آن را کنار فر یا هر منبع حرارت دیگری قرار دهید.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید