ماجرای انفجار در بازار گل محلاتی

ماجرای انفجار در بازار گل محلاتی

بررسی‌ها نشان می‌داد که دو قربانی این حادثه از افرادی بودند که در دومین غرفه از سه غرفه‌ای که دچار حریق شده، متصدی پر کردن بادکنک‌های هلیومی بودند. در ادامه بررسی‌ها هویت دو قربانی این حادثه که دو مرد حدوداً ۳۰ ساله بودند شناسایی شد.

کد خبر : ۱۰۱۹۸۳
بازدید : ۵۶۶۸

مرجان همایونی | آتش‌سوزی در بازار گل محلاتی تهران با ۲ کشته و نقص عضو و مصدوم شدن ۵ نفر پایان یافت، اما بازپرس جنایی، تیم کارشناسی ۹ نفره‌ای را برای بررسی علت اصلی حادثه تعیین کرد تا هرچه سریعتر نتیجه را اعلام کنند.

این روز‌ها پر کردن بادکنک‌ها با گاز هلیوم همچنان قربانی می‌گیرد. حدود یک هفته قبل بود که انفجار کپسول‌های گاز هلیوم در منطقه قلعه مرغی تهران ۲ کشته برجا گذشت و حالا این بار پر کردن بادکنک‌های هلیومی در بازار گل محلاتی ۲ کشته و ۵ مصدوم و نقص عضو به دنبال داشت.

ساعت ۲:۵۰ ظهر پنجشنبه ۲ دی ماه خبرانفجار و آتش‌سوزی چند غرفه و مغازه در بازار گل محلاتی، به آتش‌نشانی، پلیس و اورژانس اعلام شد؛ بلافاصله ایستگاه آتش‌نشانی به همراه تانکر آب به محل حادثه اعزام شده و عوامل شهرداری تهران نیز خود را در دقایق اولیه حادثه به محل رساندند که عملیات اطفای حریق آغاز و در بررسی‌های اولیه مشخص شد که افرادی در غرفه‌ها حضور داشته‌اند. آتش‌نشانان پس از اطفای آتش‌سوزی و ایمنی محل، جسد مرد جوانی را پیدا کرده و مصدومان را به بیمارستان‌ها منتقل کردند.

به دنبال گزارش آتش‌سوزی مرگبار در بازار گل محلاتی، بازپرس مصطفی واحدی و تیم بررسی صحنه جرم راهی بازار گل محلاتی شدند.

در بررسی‌های اولیه مشخص شد به‌دنبال انفجار، یک مرد جوان زیر آوار گرفتار شده و مرد دیگری که دو پایش قطع شده بود به بیمارستان منتقل شده است. در ادامه جسد مرد جوانی که زیر آوار گرفتار شده بود پیدا شد و مرد مجروح نیز در بیمارستان فوت کرد.

بررسی‌ها نشان می‌داد که دو قربانی این حادثه از افرادی بودند که در دومین غرفه از سه غرفه‌ای که دچار حریق شده، متصدی پر کردن بادکنک‌های هلیومی بودند. در ادامه بررسی‌ها هویت دو قربانی این حادثه که دو مرد حدوداً ۳۰ ساله بودند شناسایی شد.

این در حالی بود که ۴ مرد و یک زن دیگر نیز در این حادثه مصدوم شدند که یکی از مصدومان دچار قطعی دست شده است، اما وضعیت جسمی آنان مناسب بود. بازپرس شعبه یازدهم دادسرای امور جنایی پایتخت، دستور پلمب قسمت جنوبی بازار گل را صادر کرد و بدین ترتیب به غیر از کسبه، مشتری حق ورود به آن قسمت را ندارد.

تعیین کارشناس ۹ نفره

بازپرس جنایی دستور احضار و تحقیقات از هیأت مدیره بازار گل درخصوص نحوه کار در بازار گل، شناسایی افرادی که سیلندر‌ها را به آنجا انتقال داده‌اند، شناسایی شرکت‌هایی که این سیلندر‌ها را منتقل کرده‌اند و تحقیق از مسئولان سیلندر‌ها را صادر کرد.

همچنین هیأت کارشناسی ۹ نفره به دستور بازپرس جنایی تشکیل شد که صبح جمعه و چند ساعت بعد از حادثه مرگبار آتش‌سوزی بازار گل، آن‌ها در محل حاضر شده و به تحقیق در خصوص علت حادثه و بازدید از محل پرداختند. تحقیقات برای شناسایی و تعیین مقصران آتش‌سوزی بازار گل محلاتی به دستور بازپرس جنایی ادامه دارد.

اطفای نیم ساعته حریق

جلال ملکی سخنگوی آتش‌نشانی تهران در ارتباط با این حادثه به خبرنگار «ایران» گفت: مهار حریق حدود نیم ساعت طول کشید، اما لکه‌گیری و عملیات خروج فوتی‌ها، زمانبر بود. آتش به بخشی از بالکن‌ها و نیم‌طبقه تعدادی از غرفه‌ها (حدود ۲۰ غرفه) سرایت کرده بود و جمعیت زیادی در بازار گل حضور داشتند، اما خوشبختانه آسیبی به آن‌ها وارد نشده بود.

در این حادثه ۳ مغازه تخریب و سه غرفه دچار حریق شده بود که وسایلی مثل لوازم جشن تولد، بادکنک و... داخل آن قرار داشت. شواهد اولیه نشان می‌دهد که حادثه به علت انفجار کپسول‌هایی که با آن‌ها بادکنک باد می‌کنند، رخ داده است.

سخنگوی آتش‌نشانی تهران ادامه داد: علت اصلی حادثه قطعاً بی‌احتیاطی بوده است. غرفه‌های بازار گل، از گچ پیش ساخته و سقف‌های آن‌ها شیروانی بودند؛ سقف‌هایی با کیفیت بسیار پایین که روی آن‌ها انبار‌هایی زده شده و پر از وسایل و کارتن‌های گل فروشی بود.

این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد، شهرداری چندین بار به خاطر ایمن نبودن بازار گل محلاتی به آن‌ها اخطار داده بود، اما توجهی به این اخطار‌ها نشده است.

بررسی سریع علل حادثه

دادستان عمومی و انقلاب تهران نیز به همراه معاون خود در صحنه حادثه بازار گل شهید محلاتی حاضر شد. علی صالحی با حضور در محل حادثه، دستور فوری برای تشکیل پرونده قضایی صادر کرد و بر این اساس مقرر شد تیم کارشناسی در محل حضور یافته و این موضوع را به‌صورت دقیق بررسی و اظهار نظر کند.

هشدار برای نبود ایمنی

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران از ایمن نبودنِ مجموعه بازار گل محلاتی و هشدار‌های پیشین در این رابطه پرده برداشت. جعفر تشکری هاشمی گفته «یک ماه پیش در بازدید از بازار گل شهید محلاتی، بر نبود ایمنی و نبود سازه مناسب در این بازار، امکان فروریختن و تراکم جمعیت آن هشدار داده بودم.» مغازه‌داران بازار گل محلاتی می‌گویند انفجار کپسول‌های هلیوم، دلیل وقوع این سانحه مرگبار بوده است.

منبع: روزنامه ایران

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید