نرخ ۳۰ هزار تومان؛ تکیه‌گاهی برای دلار

نرخ ۳۰ هزار تومان؛ تکیه‌گاهی برای دلار

اسکناس آمریکایی در هفته گذشته یک روند ملایم صعودی به خود گرفت. در ابتدای معاملات هفته نرخ دلار در سطح ۲۹ هزار و ۹۱۰ تومان قرار داشت، اما کانال ۳۰ هزار تومانی را رد کرد و در پایان هفته به نرخ ۳۰ هزار و ۱۵۰ هزار تومان در معاملات بازار آزاد رسید.

کد خبر : ۱۰۱۹۸۵
بازدید : ۵۵۸۷

کارشناسان معتقدند که هفته آینده، اخبار منتشر شده از فضای مذاکرات و سفر رئیس‌جمهوری، می‌تواند نقش موثری در حرکت بازار ارز داشته باشد.

مطابق این نگاه، اخبار منتشر شده از مذاکرات و سفر پیش روی رئیس‌جمهور به مسکو سد محکمی مقابل نوسان گیران بازار ارز برای افزایش قیمت دلار شد. در هفته‌ای که گذشت دلار وارد یک مسیر صعودی، اما نااطمینان شد.

از ابتدای هفته گذشته و با انتشار اخبار ضدونقیض از مذاکرات هسته‌ای وین اعم از پذیرفتن مشروط خواسته‌های آژانس انرژی اتمی توسط ایران و همچنین سخنان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر علاقه آمریکا و ۱+۴ به از سر‌گیری برجام، دلار هم از قافله عقب نماند و با ریتم نسبتا بالایی به نوسان پرداخت.

اسکناس آمریکایی در هفته گذشته یک روند ملایم صعودی به خود گرفت. در ابتدای معاملات هفته نرخ دلار در سطح ۲۹ هزار و ۹۱۰ تومان قرار داشت، اما کانال ۳۰ هزار تومانی را رد کرد و در پایان هفته به نرخ ۳۰ هزار و ۱۵۰ هزار تومان در معاملات بازار آزاد رسید. نرخ ۳۰ هزار تومان در حال حاضر یک تکیه‌گاه برای دلار شده که در این محدوده نوسان می‌کند.

اما نوسان‌گیران در تلاشند که پیش از توافق احتمالی، نرخ را به سطح بالاتری ببرند و فروش را از این نقطه آغاز کنند، اما میزان معاملات در بازار به کمترین میزان هفته‌های اخیر رسیده است.

از سوی دیگر، برخی از فعالان دلیل این نوسانات را عواملی همچون روند غیر قابل پیش‌بینی مذاکرات هسته‌ای وین و همچنین افزایش نرخ این ارز در کشور همسایه در اثر کاهش ارزش لیر می‌دانستند، اما در این میان از جوسازی نوسان‌گیران بازار ارز هم نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.

نرخ معاملات فردایی از همان ابتدای هفته با اختلاف قیمت ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومانی نسبت به قیمت روز قبل خود مطرح می‌شد که گویای انتظار معامله‌گران به ادامه روند صعودی بود به نحوی که در روز‌های پایانی هفته اختلاف قیمت شروع بازار با نرخ پایان ساعات کاری به اعدادی همچون ۲۰۰ تومان هم می‌رسید.

اما از دیگر مسائل قابل اهمیت در این هفته نیز می‌توان به عدم عبور قیمت دلار از مرز ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومانی با وجود تلاش چند باره نوسان‌گیران برای رسیدن به سقف ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومانی اشاره کرد. قیمت سکه نیز در معاملات روز پنجشنبه به ۱۳ میلیون و ۱۷۰هزار تومان رسید.

کمین دلار برای اخبار جدید

در این میان، اما اخبار جدید رسیده پیرامون مذاکرات هسته‌ای وین شاید بتواند معادلات بازار را در هفته جاری تغییر دهد. اخبار منتشر شده در روز پنج‌شنبه و جمعه شامل خبر سفر قریب‌الوقوع رئیس دولت به مسکو و علاقه‌مندی تمامی طرفین مذاکره به احیای فوری برجام، می‌تواند بر روند قیمت دلار اثر قابل توجهی بگذارد.

از طرف دیگر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا نیز از تعیین ضرب‌الاجل کوتاه مدتی برای مشخص شدن نتیجه مذاکرات توسط آمریکا و ۱+۴ خبر داد.

با این تفاسیر احتمال احیای برجام در هفته‌های آینده بالاتر رفته و به تبع آن می‌توان به مشخص شدن وضعیت دقیق‌تر نرخ دلار امیدوار شد. انتظارات معامله‌گران بازار ارز برای هفته پیش‌رو، اما همچنان صعودی و با اختلاف قیمتی ۱۰۰ تومانی نسبت به قیمت روز پنج‌شنبه مطرح می‌شود.

طبق بررسی‌های به‌عمل آمده از معاملات پشت خطی روز شنبه و یکشنبه معامله‌گران با ارائه نرخ‌هایی حوالی ۳۰ هزار و ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان همچنان برای عبور قیمت دلار از مرز ۳۰ هزار و ۲۰۰ امیدوار هستند و دست خریداران را بالاتر از فروشندگان می‌بینند. اگر چه این نرخ‌ها، برای معامله مشتریان زیادی ندارد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید