چطور هدیه بدهیم که دیگران لبخند بزنند؟

چطور هدیه بدهیم که دیگران لبخند بزنند؟

هدیه‌دهندگانِ ماهر همچنین در طی سال خرید می‌کنند و جعبه هدایای خود را پر می‌کنند و وقتی مناسبتی از راه می‌رسد خیلی راحت از درون جعبه چیزی را بیرون می‌آورند و هدیه می‌دهند.

کد خبر : ۱۰۲۰۱۴
بازدید : ۱۹۳۱۳

فرادید | من افرادی را می‌شناسیم که در صفحات اکسل نام کسانی که باید به مناسبت‌هایی برای‌شان هدیه بخرند را ثبت کرده‌اند.


به گزارش فرادید، آن‌ها هفته‌ها -یا شاید ماه‌ها-جلوتر هدایا را آماده می‌کنند. اما من درست در آخرین دقایق به تقلا میفتم و تاریخچه خرید‌های آنلاینم را هم بررسی می‌کنم تا مطمئنم شوم هدیه مذکور را دوبار به یک شخص نداده‌ام تا از خجالت آب نشوم.


من عاشق هدیه دادن هستم، اما خیلی سریع از پا در میایم؛ درعین‌حال کسانی را می‌شناسم که در این زمینه عالی عمل می‌کنند. آن‌ها نه تنها خیلی زودتر از موعد این وظیفه را انجام می‌دهند، بلکه هدایایی که می‌خرند بی‌نهایت خاص، ویژه و فکرشده است.


چرا برنامه‌ریزی برای خریداری هدیه برای برخی از افراد بسیار طبیعی است؛ برخی اوقات این افراد شامل کسانی هستند که در طول سال رفتار گرم و دوستانه‌ای را از آن‌ها ندیده‌ای، اما در هدیه دادن به بهترین نحو عمل می‌کنند.


روان‌شناسان می‌گویند دلیلی وجود دارد که برخی همیشه می‌دانند که شما دوست دارید چه چیزی هدیه بگیرید.


در زندگیِ خودم، دریافته‌ام که بهترین هدیه‌دهندگان، همان کسانی هستند که زندگی‌های مسئولانه و بالغانه دارند: آن‌ها توانمندی‌های بسیار بالایی دارند، منظم هستند و به نظر می‌رسد که بزرگسال بودن را به بهترین شکل آن بروز می‌دهند. پی لویی، دانشیار رشته بازرگانی در دانشگاه پیتزبرگ در آمریکا که درباره روان‌شناسیِ هدیه دادن تحقیق کرده است، در این زمینه با من موافق است.


لویی می‌گوید هدیه‌دهندگانِ بامهارتی که از هدیه دادن لذت می‌برند، کار‌هایی انجام می‌دهند از قبیلِ اینکه توجه می‌کنند افراد سال قبل چه هدایایی گرفته بودند که دوست داشتند یا نداشتند؛ و برای خودشان فرمول‌هایی برای هدیه دادن به افراد مختلف از معلم‌مان فرزندان‌شان گرفته تا همکاران و همسایگان دارند.


لویی عموماً می‌داند که چه چیزی می‌خواهد هدیه بدهد - شاید یک هدیه کوچک مثل یک بسته شکلات یا یک لیوان بزرگِ مخصوص قهوه - و اغلب پیش از فرا رسیدنِ مناسبت‌ها این هدایا را خریداری می‌کند.


او همچنین می‌داند که همیشه می‌تواند به افراد پول نقد هدیه بدهد؛ زیرا می‌داند که افراد همیشه پول را دوست و به آن نیاز دارند. اما همراه پول نقد همیشه چیزی که حاویِ حسِ شخصی خودش باشد را هم هدیه می‌دهد. این چیزِ شخصی می‌تواند یک کارت ساده باشد که خودش درست کرده و انرژی او را در خود دارد.


هدیه‌دهندگانِ ماهر همچنین در طی سال خرید می‌کنند و جعبه هدایای خود را پر می‌کنند و وقتی مناسبتی از راه می‌رسد خیلی راحت از درون جعبه چیزی را بیرون می‌آورند و هدیه می‌دهند.

چطور هدیه‌ای بدهیم که دیگران لبخند بزنند؟

از بالا به امور مسلط شدن

کسانی که لویی به عنوان هدیه‌دهندگانِ خوب می‌شناسد، همان افرادی هستند که در «تمامی بخش‌های زیادی اوضاع را از بالا نگاه می‌کنند»؛ و با‌اینکه هیچ تحقیق رسمی‌ای که نشان دهد چه نوع تیپ‌های شخصیتی‌ای در هدیه‌دادن بهتر عمل می‌کنند، وجود ندارد، لویی می‌گوید بهترین هدیه‌دهندگان گرایش دارند که خریداری و اهداء بهترین هدیه را «نوعی موفقیت» بدانند و از این موفقیت احساس خوب کسب می‌کنند و این افراد ممکن است توانایی خریداری هدیه خوب را نیز بخشی از هویتِ خودشان بدانند.


برای مثال، وقتی که دیگران درباره هدیه عالی‌ای که آن‌ها انتخاب کرده‌اند، نظرات مثبت می‌دهند و از این هدایا تعریف می‌کنند، این تعریف‌ها خود (ایگو) و خود انگاره هدیه‌دهنده را تقویت می‌کند و او را تشویق می‌کند که تمام توجه و دقت خود را برای هدیه دادن به خرج دهد. لویی می‌گوید، این کار لذت تجربه هدیه دادن را چندبرابر می‌کند.


او می‌گوید: «مردم به هدیه‌دهنده می‌گویند "تو در هدیه دادن بسیار خوب هستی". فکر می‌کنم برخی از هدیه‌دهندگان با شنیدن این تمجید‌ها "یک هدیه‌دهنده خوب بودن" را در هویتِ خودشان ادغام می‌کنند.


لویی می‌گوید: «چنین چیزی به آن‌ها احساس موفقیت و پیروزی می‌دهد و در نهایت خودِ هدیه‌دهنده خودش را چنین می‌بیند و این انگیزه‌ای می‌شود که آن‌ها مدام چنین حسِ خوبی را در خودشان تکرار کنند.»


البته چنین چیزی می‌تواند هدیه‌دهندگان بد را نیز به هدیه‌دهندگانِ بدتر تبدیل کند. آن‌هایی که خودشان را در انتخاب هدیه بد شناسایی کرده‌اند و فکر می‌کنند که بد هدیه دادن بخشی از هویت‌شان شده است، مدام در هنگام انتخاب هدایا، در چرخه استرسِ انتخاب هدیه میفتند. لویی می‌گوید: «این می‌تواند باعث شود که فرد چنین ویژگی‌ای را جزوی از هویت خود بداند و این باعث می‌شود که انتخاب‌های او در چرخه بدتر شدن بیفتد.»

چطور هدیه‌ای بدهیم که دیگران لبخند بزنند؟

معمارانِ پیوند‌های اجتماعی

هدیه دادن یکی از روش‌های آشکار و واضح برای ساختن پیوند‌های اجتماعی و هم‌چنین نشان دادن تمایل‌مان به دیگران برای برقراری رابطه عمیق‌تر با آن‌هاست. این می‌تواند لذت هدیه‌دادنِ اشخاص را تغذیه کند.


دنیل فارلی، استاد روان‌شناسی در دانشگاه ورسستر، در انگستان، که درباره روان‌شناسی هدیه دادن تحقیق کرده است، می‌گوید: «ما گونه‌های به شدت اجتماعی هستیم و مقادیر زیادی از موفقیت‌های ما به واسطه زیستن در گروه و توانایی همکاری با دیگران حاصل می‌شود.»


او توضیح می‌دهد: «یکی از روش‌هایی که پیوند اجتماعی را برقرار می‌کند، هدیه دادن در مناسبت‌ها و فرصت‌هایی است که در طول سال فراهم می‌شود.»


حتی کسانی که در طی سال به نظر سرد و دور می‌آیند، می‌توانند در موقعیت‌های خاصی از سال با هدیه دادن این پیوند‌ها را تقویت کنند. فارلی می‌گوید: «اینکه قوانین هدیه دادن از سایر قوانینِ «خوب بودنِ اجتماعی» آسان‌تر است، بسیار به این افراد کمک می‌کند. هدیه دادن روشی بی‌ابهام برای ساخت پیوند‌های اجتماعی است.


لویی موافق است و می‌گوید بزرگ‌ترین انگیزه برای افرادی که می‌خواهند به هدیه‌دهندگانِ بامهارت تبدیل شود، آن است که می‌خواهند به دیگران نشان دهند تا چه اندازه دیگران برای‌شان مهم هستند.


او به مطالعاتی اشاره می‌کند که نشان می‌دهند انگیزه افراد برای هدیه دادن «جلب لبخند دیگران» است. این مطالعات نشان می‌دهند که اغلب خریداران ترجیح می‌دهند به جای خریداری هدایایی که ممکن است در زمره ترجیحات هدیه‌گیرنده باشد، ترجیح می‌دهند هدایایی را بخرند که هدیه گیرنده در هنگام باز کردنش لب از لبش بشکفد و بخندد.


این نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین انگیزه در خریداری هدیه و هدیه دادن، ساختنِ روابط بین‌فردی است نه خریداری اقلامی به صرفِ «انجام وظیفه یا تیک زدنِ فهرست بایدها.»


فارلی می‌گوید: «آن احساس گرم و خوبی که در هنگام هدیه دادن و هدیه گرفتن حس می‌کنیم، بخشی از روش‌های اجتماعی ماست که به ما انگیزه می‌دهد در هدیه دادن مشارکت کنیم.»


یکی از روش‌ها برای تبدیل شدن به یک هدیه‌دهنده بهتر ممکن است پیروی از همان قاعده‌ای باشد که بیشتر هدیه‌دهندگان را به بهترین هدیه‌دهندگان تبدیل کرده است: چیزی بامزه که لبخند به لب می‌آورد. می‌توانید آن را با یک چیز لذت‌بخش مثل یک فنجان شکلات داغ همراه کنید.


اما لویی می‌گوید بهترین مشوق و انگیزه برای هدیه دادن تصور لبخندِ هدیه‌گیرنده بعد از باز کردنِ هدیه است. لویی این لبخند را «آن گرمای درخشان» توصیف می‌کند.


هرچه‌باشد، واقعی‌ترین دلیل برای هدیه دادن ثبت چنین لبخندی است، غیر از این است؟


فارلی می‌گوید: «این باعث می‌شود که خودمان احساس خوبی پیدا کنیم. پس مدام تکرارش می‌کنیم.»


منبع: BBC World

نویسنده: Bryan Lufkin
ترجمه: سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید