نابغه شطرنج ایران: می‌خواهم خیلی زود استاد بین‌المللی شوم

نابغه شطرنج ایران: می‌خواهم خیلی زود استاد بین‌المللی شوم

شطرنج ایران پدیده تازه‌ای را به دنیای این رشته معرفی کرد. پدیده‌ای که احسان قائم‌مقامی، استادبزرگ شطرنج کشور، را مات کرد تا قدرت خود را به رخ جهانیان بکشد.

کد خبر : ۱۰۲۱۲
بازدید : ۱۳۲۲۹
فیروزجاه:می‌خواهم خیلی زود استاد بین‌المللی شوم

شطرنج ایران پدیده تازه‌ای را به دنیای این رشته معرفی کرد. پدیده‌ای که احسان قائم‌مقامی، استادبزرگ شطرنج کشور، را مات کرد تا قدرت خود را به رخ جهانیان بکشد.

علیرضا فیروزجاه، شطرنج‌باز نوجوان ١٣ساله بابلی در رقابت‌های قهرمان کشوری دست به کار بزرگی زد تا دنیا با بزرگی از او نام ببرد.

دور پایانی مرحله فینال این مسابقات روز پنجشنبه در حالی برگزار شد که فیروزجاه با هفت امتیاز قهرمان شد و گوی سبقت را از رقبای پابه‌سن‌گذاشته خود ربود، او با قهرمانی در مسابقات کشوری بزرگسالان حالا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

نابغه شطرنج‌باز ایرانی که پیش‌تر نفر اول قاره آسیا در رده زیر ١٢ساله‌ها بود، با کسب این افتخار، ریتینگ شطرنج‌بازان زیر ١٤ساله‌های جهان را هم از آن خود کرده است.

‌چند وقت است شطرنج بازی می‌کنی؟
در کل چهار سال می‌شود.

چه چیز باعث شد به شطرنج روی بیاوری؟
برادر بزرگ‌تر من همیشه شطرنج بازی می‌کرد. او یک دوستی داشت که هر وقت برای دیدن برادرم به خانه ما می‌آمد، با هم شطرنج بازی می‌کردند. این موضوع برای من خیلی جالب بود که آنها بر سر یک بازی هوشی با هم رقابت می‌کردند. به همین خاطر من هم علاقه‌مند شدم به این ورزش فکری روی بیاورم.

‌با وجود اینکه زمان زیادی نیست به‌طور حرفه‌ای شطرنج بازی می‌کنی اما عناوین خیلی خوبی در سطح استان به دست آوردی.
بله، اول از همه، علاقه‌ام به این رشته باعث شد خیلی تلاش کنم تا سکوهای اولی مال من باشد. بعد هم حمایت‌هایی که خانواده‌ام از من کرد، من را به اینجا رساند. اگر پدرم برای من هزینه نمی‌کرد و مربی خصوصی برایم نمی‌گرفت، نمی‌توانستم این‌قدر سیر صعودی داشته باشم. درحال‌حاضر عنوان قهرمانی رده بزرگسالان و زیر ١٢ساله‌ها و نایب‌قهرمانی زیر ١٢ساله‌های استان مازندران در اختیار من است.

‌الان هم با این کار مهمی که در مسابقات قهرمان کشوری کردی، خیلی زود توانستی با ١٣ سال سن به عضویت تیم ملی در بیایی.
بله، واقعا از این اتفاق خوشحالم. امسال دومین سالی بود که من در مسابقات کشوری بزرگسالان شرکت می‌کردم. سال گذشته هفتم شدم اما امسال به قهرمانی رسیدم. این جهش برای من خیلی لذت‌بخش بود.

‌فکرش را می‌کردی بتوانی در این مسابقات کسانی مثل احسان قائم‌مقامی و پوریا درینی را، که خیلی از تو با‌تجربه‌تر هستند، شکست بدهی؟
بله، با اینکه مسابقات واقعا سطحش بالا بود اما فکرش را می‌کردم. آقای قائم‌مقامی، اسطوره شطرنج ایران هستند اما من سعی کردم بدون هیچ استرسی مقابل ایشان بازی کنم. خوشبختانه غلبه بر استرس باعث شد ایشان را ببرم. اگرچه من ایشان را بردم اما چیزهای زیادی هم از او یاد گرفتم و در آینده یاد خواهم گرفت. با آقای درینی هم که به تساوی رسیدم، خیلی راحت‌تر از آقای قائم‌مقامی بازی کردم. البته من در این مسابقات آقای مصدق‌پور، قهرمان زیر ١٨ساله‌های جهان را هم بردم که به فینال رسیدم.

با مربی داخلی تمرین می‌کنی یا خارجی؟
من کارم را با مربیان داخلی شروع کردم اما یک سال گذشته را زیر نظر آقای هارتوریان، مربی ارمنستانی ادامه دادم که واقعا درس‌هایی که ایشان به من دادند تأثیر بسزایی در سطح عملکردم داشت. من فکر می‌کنم الان به جایی رسیده‌ام که باید از این به بعد با مربی خارجی تمرین کنم.

‌از این به بعد چه برنامه‌ای داری؟
تیم ملی بزرگسالان در فروردین‌ماه سال آینده باید در مسابقات قهرمانی آسیا و شهریورماه در المپیاد جهانی باکو شرکت کند. من باید خودم را برای این دو مسابقه آماده کنم. دلم می‌خواهد هرچه‌زودتر در مسابقه‌های پیش‌رو عنوان استاد بین‌المللی‌ام را بگیرم. تا الان در مسابقات بین‌المللی قطر و قهرمان کشوری امسال استاد بین‌المللی شدم. اگر سومی را هم بگیرم، دیگر استاد بین‌المللی می‌شوم.

آینده علیرضا در دست فدراسیون است
حمیدرضا فیروزجاه، پدر علیرضا، معتقد است آینده پسرش در دست مسئولان فدراسیون شطرنج است. فدراسیونی که در یک سال گذشته، روزهای پرتنشی را گذرانده چون هنوز رئیس ندارد و با سرپرست اداره می‌شود.

او می‌گوید: «وقتی قبول می‌کنی فرزندت راه ورزش را پیش بگیرد، باید همه امکانات را برای او فراهم کنی تا به جایی برسد. متأسفانه فدراسیون شطرنج هیچ حمایت مالی از اهالی این رشته نمی‌کند. من تمام این سال‌ها خودم هزینه مربی‌های علیرضا را پرداخت کرده‌ام. به‌ویژه یک سال اخیر که یک مربی خارجی برای او گرفتم. مربیان خوب دستمزد خوب هم می‌خواهند.

آینده علیرضا در دست فدراسیون است. اگر مسئولان ورزش می‌خواهند آینده شطرنج ایران تأمین شود، باید علیرضا و امثال او را حمایت کنند. علیرضا در تمام این سال‌ها فقط یک‌ بار چهار، پنج سکه از فدراسیون پاداش گرفته است».
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید