قیمت طلای جهانی، امروز ۱۴۰۰/۱۰/۱۳

قیمت طلای جهانی، امروز ۱۴۰۰/۱۰/۱۳

قیمت هر اونس طلای جهانی در بازار امروز ۱۳ دی ماه تا لحظه تنظیم گزارش به ۱۸۲۵ دلار و ۴۲ سنت رسید.

کد خبر : ۱۰۲۳۰۸
بازدید : ۴۲۲۲

فرادید | طلا همچنان در کانال ۱۸۰۰ دلار معامله می‌شود، اما نسبت به روز گذشته با افت قیمت همراه شد. امروز ۱۳ دی ماه قیمت هر اونس طلای جهانی در بازار با کاهش ۰.۲۳ درصد به ۱۸۲۵ دلار و ۴۲ سنت رسید.

هرچند طلا در سال ۲۰۲۱ با کاهش تقریباً ۴ درصدی به کار خود پایان داد، اما به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران خرد نسبت به قیمت طلا در سال جدید بسیار خوشبین هستند.

قیمت طلا در معاملات روز پنج‌شنبه و جمعه هفته گذشته عملکرد خوبی داشت و در پایان معاملات روز جمعه روی ۱۸۳۰ دلار قرار گرفت. برخی تحلیل‌گران معتقدند، احتمال اینکه قیمت طلا در سال ۲۰۲۲ در فاصله ۱۸۰۰ دلار تا ۲۰۰۰ دلار نوسان کند، حدود ۵۰ درصد است و یک شانس ۳۰ درصدی نیز وجود دارد که قیمت طلا از مرز ۲ هزار دلار عبور کند.

تحلیل‌گران می‌گویند که بانک‌های مرکزی، به ویژه در اقتصاد‌های نوظهور، به سمت طلا تغییر مسیر داده که نشان‌دهنده نگرانی‌های جهانی در مورد رژیم پولی دلارمحور است. در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۱، تایلند حدود ۹۰ تن، هند ۷۰ تن و برزیل ۶۰ تن طلا خریده اند.

به گزارش فرادید؛ بانک‌های مرکزی و موسسات عمومی پس از بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸، شروع به افزایش ذخایر طلا کردند، که باعث خروج وجوه از اوراق قرضه دولتی ایالات متحده و در نتیجه کاهش ارزش دارایی‌های دلاری شد.

از طرفی، طلا برای کل سال ۳.۶ درصد کاهش قیمت داشت که بزرگترین کاهش قیمت سالانه از زمان کاهش ۱۰ درصدی در سال ۲۰۱۵ و نخستین کاهش قیمت سالانه در سه سال اخیر بود. احیای اقتصاد جهانی سرمایه گذاران بیشتری را به سمت دارایی‌های پرریسک کشاند و علاقه به دارایی‌های امنی مانند طلا را کمتر کرد.

عامل دیگری که مانع رشد قیمت طلا شد، سیگنال‌هایی از سرعت گرفتن برنامه‌های بانک‌های مرکزی بزرگ جهان برای تعدیل محرک‌های محرک بود که در دوران پاندمی کووید ۱۹ برای پشتیبانی از اقتصاد به اجرا گذاشته بودند.

اگرچه طلا پناهگاه امن دارایی در برابر تورم حاصل از اجرای تدابیر محرک مالی به شمار می‌رود، اما افزایش نرخ‌های بهره به منزله هزینه بالاتر نگهداری این فلز ارزشمند است که دارایی بدون بازدهی است. وارن ونکتاس، تحلیلگر دیلی فارکس گفت: با صعود بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا به دو درصد در سال ۲۰۲۲ و ملایم شدن فشار‌های تورمی و البته نرخ‌های بهره بالاتر، طلا ممکن است روند نزولی پیدا کند.

در بررسی چشم انداز قیمت سال گذشته، ۸۴ درصد از سرمایه گذاران خرد انتظار داشتند که قیمت طلا به بالای ۲هزار دلار افزایش یابد. در بخش دیگری از نظرسنجی سال ۲۰۲۲ تنها ۳۵۲ سرمایه‌گذار خرد یعنی معادل ۱۲ درصد شرکت‌کنندگان، قیمت طلا را در محدوده فعلی بین ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ دلار در هر اونس پیش بینی می‌کنند.

در همین حال، ۱۵۸ یا ۵ درصد از شرکت کنندگان قیمت طلا را بین ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ دلار در هر اونس ارزیابی کرده‌اند. حدود ۴ درصد هم بدبینانه، قیمت طلا را بین ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ دلار در هر اونس و همین تعداد نیز کاهش قیمت طلا به زیر ۱۶۰۰ دلار در هر اونس پیش بینی می‌کنند.

قیمت لحظه ای فلزات گران بها

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید