تکفیر لوتر، سر آغاز جنگ‌های مذهبی در اروپا

تکفیر لوتر، سر آغاز جنگ‌های مذهبی در اروپا

لوتر برخی آموزه‌های کلیسای کاتولیک همچون فروش بهشت توسط کشیش‌ها و آمرزش گناهان به شرط اعتراف را برنمی‌تابید و با وجودی که خود یک کشیش معتقد بود، از کلیسای کاتولیک برائت جست و راه جدایی از آن را در پیش گرفت.

کد خبر : ۱۰۲۳۳۰
بازدید : ۸۱۶۹

٥٠١ سال پیش در چنین روزی، برابر ٣ ژانویه ١٥٢١ میلادی، کلیسای کاتولیک روم، ٤ سال پس از خیزش کشیش شورشی مارتین لوتر، او را تکفیر کرد.

لوتر به عنوان یک اصلاح طلب مذهبی، ٣١ اکتبر ١٥١٧ میلادی با صدور اعلامیه‌ای ٩٥ ماده‌ای، علم طغیان را بر ضد قوانین پوسیده کلیسای کاتولیک برافراشته و به این نهاد قدرتمند اعلان جنگ داده بود.

او متن اعلامیه خود را که بر علیه سوءاستفاده از مذهب تنظیم شده بود، بر دیوار کلیسای ویتنبرگ در آلمان آویزان کرد و به این ترتیب مفاد آن ظرف کمتر از یک ماه کل اروپا را درنوردیده و پاپ وقت «لئون دهم» را به واکنش واداشت.

لئون دهم اعلامیه لوتر را حاصل کج‌فهمی این کشیش آلمانی قلمداد کرد. اصلاحات لوتری توجه بسیاری از مردم اروپا را که سال‌ها اسیر پول دوستی و تمامیت‌خواهی کلیسای کاتولیک بودند، به خود جلب کرد.

لوتر برخی آموزه‌های کلیسای کاتولیک همچون فروش بهشت توسط کشیش‌ها و آمرزش گناهان به شرط اعتراف را برنمی‌تابید و با وجودی که خود یک کشیش معتقد بود، از کلیسای کاتولیک برائت جست و راه جدایی از آن را در پیش گرفت.

شورش مذهبی لوتر مسیحیانی که مانند او با تعالیم موجود مشکل داشتند به دور هم جمع کرد که نتیجه آن زایش یکی از بزرگ‌ترین جنبش‌های مذهبی تاریخ مسیحیت یعنی «پروتستانیسم» بود. مذهب جدید در اندک مدتی توانست پیروان زیادی را به سمت خود جذب کند.

پروتستان‌ها با رد عصمت پاپ و توانایی کشیش‌ها برای گسیل پیروان عیسی مسیح (ع) به بهشت یا جهنم، مهم‌ترین منبع درآمد کلیسای کاتولیک روم یعنی دریافت هدایا و نذورات مردمی را هدف قرار دادند و این چیزی نبود که کاردینال‌ها واسقف‌ها از کنارش به راحتی عبور کنند.

موافقان و مخالفان مذهب جدید خیلی زود مقابل هم صف کشیدند، اما این میان یک اتفاق جالب بازی را به سود پروتستان‌ها برگرداند. هنری هشتم شاه انگلستان که از همسر خود دارای فرزند نمی‌شد، به دلیل احساس نیاز برای داشتن ولیعهد، از کلیسای کاتولیک درخواست کرد با طلاق او و همسرش موافقت کند.

اما پاپ اعظم، وفق تعالیم کاتولیسیسم که مخالف هرگونه طلاق بود، با این درخواست مخالفت کرد. هنری هشتم هم که اوضاع را چنین دید، دستور داد مذهب مردم انگلستان از کاتولیک به پروتستان تغییر کند! در واقع هنری هشتم بر سر لجبازی با پاپ و کلیسای کاتولیک همه انگلیسی‌ها را پروتستان کرد و قلمرو او به پناهگاه مومنان مذهب جدید تبدیل شد.

اما در دیگر نقاط اروپا این پایان خوش حادث نشد و خونین‌ترین فصل‌های تاریخ این قاره با تحریک کلیسای کاتولیک و با هدف سرکوب کردن پیروان مذهب جدید و جلوگیری از نشر پروتستانیسم در بین مسیحیان رقم خورد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید