وام ازدواج ۱۴۰۱؛ ۵۰۰ یا ۳۰۰ میلیون تومان؟!

وام ازدواج ۱۴۰۱؛ ۵۰۰ یا ۳۰۰ میلیون تومان؟!

به نظر می‌رسد که هدف دولت از مشخص نکردن مبلغ وام ازدواج در بودجه سال آینده همین مساله بوده که به افزایش دو برابری مبلغ وام ازدواج تن ندهد. از طرف دیگر، میزان افزایش مبلغ وام ازدواج یک بحث همیشگی میان دولت و مجلس است.

کد خبر : ۱۰۲۳۴۵
بازدید : ۷۲۴۲

برخلاف سال‌های گذشته، امسال مبلغ وام ازدواج در بودجه ۱۴۰۱ مشخص نشده است. اما حالا رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفته پیشنهاد این کمیسیون وام ازدواج ۳۰۰ میلیون تومانی است.

مبلغ وام ازدواج در سال ۱۴۰۰، برای افراد زیر ۲۵ سال ۱۰۰ میلیون تومان و برای افراد بالای ۲۵ سال، ۷۰ میلیون تومان بود. اما مبلغ وام ازدواج سال ۱۴۰۱ هنوز مشخص نشده و دولت هم در بودجه به مبلغ وام ازدواج اشاره‌ای نکرده است.

اما حالا رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام کرده که پیشنهاد این کمیسیون برای وام ازدواج ۱۴۰۱، وام ۱۵۰ و ۲۵۰ میلیون تومانی است. ولی اسماعیلی گفته کمیسیون اجتماعی مجلس با بررسی مبلغ وام ازدواج سال ۱۴۰۰ و میزان تورم، دو پیشنهاد برای افزایش وام ازدواج دارد.

مبلغ وام ازدواج سال آینده

به گفته این نماینده مجلس، پیشنهاد این کمیسیون این بوده که مبلغ وام ازدواج به ۱۵۰ میلیون تومان برسد و یک زوج بتوانند در مجموع ۳۰۰ میلیون تومان وام ازدواج دریافت کنند. یعنی پیشنهاد این کمیسیون افزایش مبلغ وام ازدواج از ۷۰ به ۱۵۰ میلیون تومان است. کمی بیشتر از دو برابر افزایش.

او همچنین گفته، برای تشویق جوانان به ازدواج، پیشنهاد شده که وام ازدواج پسران زیر ۲۵ سال و دختران زیر ۲۳ سال، ۲۵۰ میلیون تومان شود. این در حالی است که مبلغ وام ازدواج برای این گروه، ۱۰۰ میلیون تومان بود و پیشنهاد کمیسیون اجتماعی مجلس افزایش ۲٫۵ برابری این رقم است.

اما پیشنهاد این کمیسیون فقط افزایش دو تا دو و نیم برابری مبلغ وام ازدواج نیست. بخش دیگری از پیشنهاد این کمیسیون، افزایش مدت بازپرداخت وام ازدواج و حذف ضامن است.

به گفته اسماعیلی پیشنهاد این کمیسیون این بود که مدت بازپرداخت وام ازدواج از ۷ به ۱۰ سال برسد، ضامن کارمند از شرایط وام ازدواج حذف شود و به جای آن متقاضیان بتوانند با ارائه سفته معتبر یا افراد شاغل دارای چک معتبر وام ازدواج بگیرند.

دولت با وام ۳۰۰ میلیونی موافق است؟

اگرچه تلاش مجلس افزایش مبلغ وام ازدواج و تسهیل شرایط دریافت آن است، اما باید دید که آیا دولت با افزایش دو برابری وام ازدواج در سال آینده موافقت می‌کند یا نه؟

از طرف دیگر باید دید آیا بانک‌ها حاضر هستند در این شرایط این مبلغ وام را به متقاضیان پرداخت کنند، ضامن رسمی را حذف کنند و مدت بازپرداخت وام را هم افزیش بدهند؟

به نظر می‌رسد که هدف دولت از مشخص نکردن مبلغ وام ازدواج در بودجه سال آینده همین مساله بوده که به افزایش دو برابری مبلغ وام ازدواج تن ندهد. از طرف دیگر، میزان افزایش مبلغ وام ازدواج یک بحث همیشگی میان دولت و مجلس است.

بحثی که اصولا دولت در آن مخالف افزایش زیاد مبلغ وام ازدواج است، اما مجلس با این افزایش همراهی می‌کند و اصولا مجلس به خواسته خود می‌رسد.

منبع: تجارت نیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید