فلورونا؛ از ویروس ترکیبی کرونا و آنفولانزا چه می‌دانید؟!

فلورونا؛ از ویروس ترکیبی کرونا و آنفولانزا چه می‌دانید؟!

یک زن باردار هنگام مراجعه به بیمارستان برای زایمان، به امیکرون و آنفلونزا بطور هم زمان به دو بیماری ویروسی مبتلا بوده و اکنون از بیمارستان ترخیص شده است، این زن علائم خفیفی داشت.

کد خبر : ۱۰۲۳۵۰
بازدید : ۷۱۶۳

دو روز پیش موردی از ابتلای هم زمان کرونا و آنفلوانزا در یک زن باردار گزارش شد که نام آن را فلورونا Florona گذاشتند.

روزنامه رژیم صهیونیستی؛ یدیعوت آحارنوت نوشت که نخستین مورد از ابتلا به بیماری دو گانه «فلورونا» که آمیخته‌ای از ویروس کرونا و آنفلوانزاست، در سرزمین‌های اشغالی به ثبت رسید.

به نوشته این روزنامه فردی که مبتلا به این بیماری دوگانه شده است یک زن است که هفته جاری به زایشگاه رابین مراجعه کرده است.

سرزمین‌های اشغالی هفته گذشته شاهد موجی از مبتلایان به آنفلوانزا شد، به طوری که بیمارستان‌ها تا کنون نزدیک به ۱۸۴۸ بیمار را درمان کرده اند. همچنین در حالی نخستین مورد ابتلا به فلورونا ثبت می‌شود که روز چهارشنبه چهار هزار مورد ابتلا به کرونا در سرزمین‌های اشغالی ثبت شده است. این تعداد بالاترین تعداد ابتلای ثبت شده از ماه سپتامبر تا کنون به شمار می‌رود.

به همین بهانه گفت‌وگویی با حسن رودگری معاون پژوهش سازمان نظام پزشکی و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات ژنومیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام دادیم.

فلورونا Florona واریانت جدید کروناست؟ درباره ابتلای همزمان یا ترکیب آنفلوانزا و کرونا برایمان توضیح دهید.
معاون پژوهشی سازمان نظام پزشکی: در پاسخ این سوال که آیا این یک واریانت جدید است باید گفت؛ «خیر»، این تنها ابتلای فعال به دو بیماری ویروسی به طور هم زمان است. یک زن باردار هنگام مراجعه به بیمارستان برای زایمان، به امیکرون و آنفلونزا بطور هم زمان به دو بیماری ویروسی مبتلا بوده و اکنون از بیمارستان ترخیص شده است، این زن علائم خفیفی داشت.

ابتلای هم زمان و فعال به این دو بیماری ویروسی گاهی ممکن است نشانی از ضعف سیستم ایمنی هم باشد، در حالیکه این زن این گونه نبود و تنها مورد زمینه‌ای وی بارداری بوده است، همچنین هیچ‌گونه واکسنی نیز برای این دو بیماری دریافت نکرده بود.

علت ابتلای همزمان به آنفلوانزا و کرونا یا همان فلورونا را توضیح دهید.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات ژنومیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: در حقیقت CDC یا همان مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها می‌گوید، ممکن است یک یا چند روز از زمان آلودگی تا بروز علائم آنفلوانزا بگذرد هرچند این موضوع در کرونا طولانی‌تر است.

CDC می‌گوید دوره کمون آنفلوانزا یک تا ۴ روز پس از آلودگی است، ولی در کووید۱۹ علائم معمولا بطور متوسط ۵ روز یا بین ۲ تا ۱۴ روز پس از آلوده شدن به ویروس بروز می‌کند.

چرا با وجود استفاده افراد از ماسک ابتلا به آنفلوانزا و کرونا به طور همزمان رخ داده است، در حالی پارسال پاییز و زمستان ابتلا به آنفلوانزا کم بود؟
رودگری: دانشمندان می‌گویند ابتلای هم زمان یا Coinfection به بیماری‌های ویروسی در طبیعت اتفاق می‌افتد و حتی در سال گذشته آن‌ها نگران ایجاد پاندمی دوقلو (Twindemic) آنفلوانزا و کووید۱۹ بودند که به دلیل رعایت پروتکل‌ها، فاصله اجتماعی و پوشیدن ماسک بصورت آنفلوانزا نتوانست فرصت جهان‌گیری بیابد؛ اما امسال این‌گونه نیست و سطح رعایت پروتکل‌ها بسیار پایین‌تر از پارسال است، لذا احتمال ابتلای هم زمان وجود دارد.

سازمان جهانی بهداشت، WHO می‌گوید ابتلای هم زمان این دو بیماری ممکن است، این ٢ بیمارس علائم مشترک بسیاری مانند سرفه، آبریزش بینی، گلودرد، تب، سردرد و احساس کوفتگی دارند که هم زمان بروز می‌کند، البته شدت علائم در افراد متفاوت است و در حالات بسیار شدید هر دو بیماری می‌توانند کشنده باشند.

آیا ابتلای هم زمان به دو بیماری آنفلوانزا و کرونا خطرناکتر از ابتلا به یکی از این بیماری‌هاست؟
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات ژنومیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: گزارشی در Nature از یک مطالعه بر روی موش‌ها می‌گوید؛ ابتلای اولیه به آنفلوانزا که اعضا و بافت‌های مشترکی از بدن را مانند کرونا مورد حمله و ابتلا قرار می‌دهد، می‌تواند به طرز چشمگیری زمینه ابتلا به کووید۱۹ را با حجم ویروسی Viral Load بالا در بدن افزایش دهد و آسیب‌هایی را به ریه وارد کند. مطالعات دیگری هم وجود دارد که حاکی از زمینه سازی آنفلوانزا برای ابتلا به کووید۱۹ شدیدتر همراه با علائم پر سروصداتر است.

چگونه ابتلای هم زمان آنفلوانزا و کووید۱۹ را تشخیص دهیم؟
معاون پژوهشی سازمان نظام پزشکی: تمام موارد Influanza-like Illness (ILI) یا بیماری‌های شبیه آنفلوانزا یا Sever Acute Respiratory Infection (SARI) یعنی عفونت حاد و شدید تنفسی در مناطق پاندمیک کرونا، باید از نظر وجود هر دو ویروس در مبتلایان بررسی شود، به خصوص در زمستان و در مناطق با شیوع آنفلوانزا.

چگونه دو بیماری کرونا و آنفلوانزا را از هم افتراق دهیم؟ امکان تشخیص آزمایشگاهی و با کیت‌های کرونا و آنفلوانزا وجود دارد؟
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات ژنومیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: علاوه بر علایم مشترک بالینی که چندان برای افتراق این دو کمک کننده نیستند، معمولا بررسی‌های آزمایشگاهی هم در تشخیص افتراقی ممکن است دربمانند. یکسری افتراقات بالینی و علامتی ذکر شده که بیستر به حدس ما کمک می‌کنند تا افتراق قطعی؛ البته ابتلای هم زمان این دو بیماری باید در زمان پذیرش و ویزیت اولیه بیمار رد شود تا از میزان مرگ و میر کاست.

اکنون کیت‌های تست ۳ در ۱ برای آنفلوانزا نوع A و B و کووید۱۹ در آمریکا وجود دارد که برای تشخیص در مراکز تحقیقاتی استفاده می‌شود و از طرفی با بررسی تخصصی PCR نیز میتوان رد این دو را یافت؛ البته تا جایی که به یاد دارم در سال گذشته یک‌گروه از محققین جوان ایرانی نیز موفق به تهیه کیت سه گانه مشابه فوق شده بودند که جا دارد از دستاورد آن‌ها استفاده کرد.

درمان و واکسیناسیون دو بیماری آنفلوانزا و کرونا چگونه است؟
معاون پژوهشی سازمان نظام پزشکی: همه گروه‌های سنی، افراد با بیمار‌های زمینه ای، مبتلایان به نقص‌های ایمنی، کادر‌های بهداشت و درمان، زنان باردار و تازه زاییده‌ها می‌توانند با ریسک بالاتری نسبت به سایر افراد به عفونت هم زمان کووید۱۹ و آنفلوانزا مبتلا شوند.

این سازمان می‌گوید درمان کووید۱۹ در موارد شدید عبارت است از؛ اکسیژن، کورتون، مهار کننده برای گیرنده‌های اینترلوکین ۶ و گاهی هم ونتیلاتور یا روش‌های تهاجمی‌تر حمایت تنفسی و درمان اصلی برای آنفلوانزا استفاده از دارو‌های ضد ویروسی به خصوص در گروه‌های پر خطر است و آنتی بیوتیک‌ها هیچ نقشی در درمان این دو بیماری ندارند و موارد خفیف و متوسط این دو بیماری هم معمولا با درمان نگهدارنده در خانه بهبود می‌یابند.

بهترین راه مقابله یا پیشگیری از ابتلای همزمان به کرونا یا آنفلوانزا چیست؟
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات ژنومیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: سازمان جهانی بهداشت می‌گوید موثرترین راه مقابله پیشگیرانه علیه این دو بیماری یا عواقب شدید ابتلا به آن‌ها به ویژه در گروه‌های پرخطر واکسیناسیون است؛ اما واکسن‌های کرونا ایمنی علیه آنفلوانزا نمی‌دهد و بالعکس.

چقدر احتمال بروز سویه‌های جدید کرونا، ابتلای همزمان به کرونا و آنفلوانزا وجود دارد؟ آیا امیکرون می‌تواند پایان پاندمی کرونا باشد؟
معاون پژوهشی سازمان نظام پزشکی: باید پیش از آن که مراجع بهداشتی و مراکز علمی معتبر چیزی را در مورد بیماری‌ها تایید نکرده و نشر نداده اند؛ تحت تاثیر اخبار نه زیاد خوشحال شویم و نه زیاد مضطرب. در مورد امیکرون و فلورونا خبر‌های اولیه طوری بوده است که تشویش در جهان ایجاد کرد؛ اما به تدریج اطلاعات تکمیلی آن‌ها را برطرف کرد.

اکنون با گسترش مجدد کرونا و رسیدن فصل آنفلوانزا، چون مردم کمتر از پارسال پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند؛ احتمال ابتلای دوگانه با کرونا و آنفلوانزا ممکن است، در مواردی منجر به شدت بیماری شود افزایش یافته است. امروز نه فقط به خاطر کرونا که میلیون‌ها نفر را در روز مبتلا می‌کند؛ بلکه بخاطر افزایش خطر ابتلای دوگانه با آنفلوانزا باید پروتکل‌ها را مجدد جدی گرفت.

استفاده از ماسک در تمام مدت خارج از خانه و حتی در جمع‌های کوچک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی حداقل ۲ متر، شستن مکرر دستها، پرهیز از اجتماعات و دورهمی‌ها و حفظ تهویه هوا در محیط‌های بسته از جمله این پروتکل‌هاست.

امیکرون پایان کروناست؟
می‌توان احتمال داد که برداشت برخی از سونامی اخیر کرونا در غرب که از آن به دلمیکرون تلقی کردند، همین همزمانی آنفلوانزا با امیکرون باشد که علیرغم خفیف بودن شدت امیکرون به نسبت سویه‌های قبلی، اما گاهی علائم شدید به دلیل حضور هم زمان آنفلوانزا، بروز می‌یابد البته این یک حدس است.

اگر سویه‌ای با آلایندگی و سرعت انتقال بیشتر پس از امیکرون نیاید و در عین حال پوشش واکسیناسیون در کشور‌های کمتر برخوردار نیز بیشتر و سریعتر شود، ما به تدریج به پایان پاندمی وحشت آفرین و مخرب کرونا نزدیک شویم.

چون در حال حاضر امیکرون با سرعت چند برابر نسبت به پیشینیان خود در حال گسترش است و به آن‌ها فرصت ابتلا نمی‌دهد، اما در عین حال این دلخوشی نباید منجر به اطمینان کاذب و رعایت نکردن نکات بهداشتی شود.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید