کرونا مصرف روزانه بنزین در کشور را چقدر کاهش داد؟

کرونا مصرف روزانه بنزین در کشور را چقدر کاهش داد؟

وزیر نفت اظهار کرد: مصرف روزانه بنزین اکنون ۹۵ تا ۹۶ میلیون لیتر است که اگر کرونا نبود این مقدار به روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر هم می‌رسید درحالی که ظرفیت پالایشی کشور ۱۰۴ تا ۱۰۵ میلیون لیتر است بنابراین طرح‌های پتروپالایشی باید حتما و به طور جدی دنبال شوند.

کد خبر : ۱۰۲۴۱۹
بازدید : ۶۷۵۴

وزیر نفت گفت: مصرف روزانه بنزین اکنون ۹۵ تا ۹۶ میلیون لیتر است که اگر کرونا نبود این مقدار به روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر هم می‌رسید درحالی که ظرفیت پالایشی کشور ۱۰۴ تا ۱۰۵ میلیون لیتر است.

جواد اوجی وزیر نفت دیروز(چهارشنبه، ۱۵ دی‌ماه) در نشستی با سازندگان کالا و تجهیزات صنعت نفت ضمن تسلیت به مناسبت شهادت حضرت فاطمه (س)، اظهار کرد: بیش از چهار ماه از مسئولیت بنده در وزارت نفت می‌گذرد و فکر می‌کنم بیشترین بازدیدها و سرکشی‌ها افزون بر پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و بخش توسعه میدان‌ها، در حوزه ساخت داخل و شرکت‌های دارای فناوری بوده است.

وی ادامه داد: زمانی در دهه ۷۰ و ۸۰ عمده کالاهای صنعت نفت از خارج کشور تامین می‌شد و بالغ بر ۸۰ درصد هزینه‌ها برای خرید خارجی بود اما امروز به برکت جمهوری اسلامی و شما سازندگان داخلی ورق برگشت و بیش از ۷۰ درصد نیازهای صنعت نفت از داخل تامین می‌شود و این توانمندی وجود دارد که تا ۹۵ درصد کالاها هم داخلی‌سازی شوند.

اجرای پروژه‌های صنعت نفت بدونِ توقف

وزیر نفت با بیان اینکه اکنون کالاهای مورد نیاز همه بخش‌ها(بالادست و پایین‌دست صنعت نفت) با کمک سازندگان داخلی تامین می‌شود، تصریح کرد: از روزی که بنده مسئولیت وزارت نفت را برعهده گرفتم ، پروژه‌هایی که از پیش آغاز شده بود هیچ توقفی نداشتند و شاید ۱۰ تا ۱۵ پروژه دیگر هم در شورای اقتصاد یا در هیئت مدیره شرکت‌های تابعه مصوب شدند.

اوجی با بیان اینکه نشست‌های مختلفی هم با مجریان طرح‌ها و پیمانکارن برگزار شده است تا پروژه‌های مورد نیاز صنعت نفت به خوبی اجرایی شوند، افزود: این روزها دیدارهای متعددی هم با نمایندگان مجلس درباره لایحه بودجه کل کشور سال ۱۴۰۰ داشتیم زیرا وقتی اکثر تامین مالی این بودجه از صنعت نفت است پس باید به آن توجه کنیم.

صرفه‌جویی به مقدار تولید یک فاز پارس جنوبی با افزایش گازبهای پرمصرف‌ها

وزیر نفت با بیان اینکه شرکت ملی گاز ایران باید سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارد دلاری را در هشت سال انجام دهد، گفت: امروز و در همین روزها ما حدود ۲۵۰ میلیون مترمکعب کمبود گاز طبیعی داریم و مصرف نیروگاه‌ها، صنایع و پتروشیمی‌ها محدود شدند تا گاز بخش خانگی تامین شود که فعلا گازبهای مشترکان پرمصرف را که از سال ۹۴ تغییر نکرده بود تغییر دادیم و از ابتدای آذرماه امسال افزایش یافت و حساب شده هم گران شد.

اوجی تاکید کرد: با اجرای این طرح ۲۵ میلیون مترمکعب و به مقدار تولید یک فاز پارس جنوبی صرفه‌جویی می‌شود که حدود ۶ میلیارد دلار است؛ در این زمینه و برای سال آینده هم برنامه دیگری داریم.

وی ضمن تاکید بر ضرورت بهینه‌سازی مصرف انرژی، افزود: اکنون ظرفیت تولید روزانه گاز شیرین کشور حدود ۸۶۰ میلیون متر مکعب است اما اگر این ظرفیت به روزانه بیش از یک میلیارد هم برسد با این وضع مصرف، تولیدمان پاسخگو نخواهد بود.

وزیر نفت اظهار کرد: مصرف روزانه بنزین اکنون ۹۵ تا ۹۶ میلیون لیتر است که اگر کرونا نبود این مقدار به روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر هم می‌رسید درحالی که ظرفیت پالایشی کشور ۱۰۴ تا ۱۰۵ میلیون لیتر است بنابراین طرح‌های پتروپالایشی باید حتما و به طور جدی دنبال شوند.

ظرفیت تولید سالانه محصولات پتروشیمی به ۱۴۰ میلیون تن می‌رسد

اوجی همچنین با اعلام اینکه در حوزه نفت هم باید ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنیم، با اشاره به مقدار نیاز سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی، گفت: اکنون ظرفیت تولید سالانه محصولات صنعت پتروشیمی ۹۰ میلیون تن است که با تکمیل طرح‌های جهش سوم به حدود سالانه ۱۴۰ میلیون تن می رسد که به حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است.

وی افزود: اما پرسش می‌شود که این سرمایه از کجا تأمین خواهد شد؟ که باید بگوییم راهکار دارد و وظیفه ما دولتمردان است که با آسان کردن آیین‌نامه‌ها، سرمایه‌گذاری تسهیل شود.

وزیر نفت در پایان با بیان اینکه اولولیت ما توان و ساخت داخل است، تاکید کرد که سیاست وزارت نفت دولت سیزدهم حمایت همه جانبه از تولید داخل است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید