جنجال سریالی در آستانه جشنواره فجر ۴۰

جنجال سریالی در آستانه جشنواره فجر ۴۰

«قولچاق»، ساخته اصغر یوسفی نژاد، یکی از فیلم‌هایی بود که به گفته بهروز افخمی در هنگام نمایش برای هیات انتخاب، بسیار مورد استقبال قرار گرفت، اما به دلیل آنکه زبانش ترکی بود و زیرنویس‌های آن هم بسیار سریع رد می‌شد، نتوانست در جشنواره پذیرفته شود.

کد خبر : ۱۰۲۴۶۱
بازدید : ۵۷۷۱

چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر در حالی امسال برگزار می‌شود که اولین فستیوال بزرگ سینمای ایران در دولت جدید به حساب می‌آید و در واقع نمایشگاهی است از سیاست‌های فرهنگی دولت حاضر در عرصه سینما.

از این رو حساسیت‌ها به این موضوع امسال زودتر از همیشه آغاز شد و با اعلام اسامی فیلم‌های حاضر در این رویداد به اوج رسید. در این میان حذف دو فیلم «مسیح پسر مریم» به کارگردانی علی جعفرآبادی و «قولچاق»، ساخته اصغر یوسفی نژاد واکنش‌های فراوانی را به وجود آورد.

مدیران موسسه اوج که تهیه‌کننده فیلم «مسیح پسر مریم» است نسبت به حذف این اثر اعتراض کرده‌اند و محسن دریالعل مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان اوج در یک نشست خبری که برای دفاع از فیلمشان برگزار شد گفت: «هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر روایت‌های مختلفی دارد و تناقض دارد.

از مشکل فرم و پایان بندی و شکل درام و... هر آنچه فکر کنید به ما گفته اند. جالب است مشکلات متفاوت بیان می‌شود.

این تعارض و تفاوت بی صداقتی است. می‌گویم یا سکوت کنید یا دلیل برای آن بیاورید. ناراحتی ما از پذیرفته نشدن فیلم نیست، اما ما درباره حق خودمان صحبت می‌کنیم که چرا هم باید درباره فیلمی که کنار گذاشته شده، دروغ گفته شود، هم داستان فیلم را تعریف کنند و هم عملیات رسانه‌ای درباره اش انجام دهند!»

ماجرای «مسیح پسر مریم» به یک خانه فساد در سال‌های قبل از انقلاب می‌پردازد و قصه دختری را روایت می‌کند که در این مکان کار می‌کند.

بهروز افخمی عضو هیات انتخاب جشنواره چهلم فجر در گفتگو با خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که «شما با سازمان اوج مشکل دارید یا فیلم «مسیح پسر مریم» واقعا شایسته حضور در جشنواره نبود» گفت: «نه، من با اوج مشکل ساختاری ندارم. حرف‌هایشان را شنیده‌ام و اشکالی ندارد.

جوابی به آن‌ها نمی‌دهم. بالاخره جوان هستند. حالا چند تا فیلم خراب می‌کنند و بعد یاد می‌گیرند و راه می‌افتند. مساله ما خود فیلم بود.

«مسیح پسر مریم» اصلا فیلم خوبی نیست، مانند نقاشی بچه هاست. کار ما این بود که یک سری فیلم را انتخاب کنیم و هیچ گاه برخوردی سیاسی با فیلم‌ها نداشتیم، اما این فیلم واقعا فیلم حوصله سَر بری است و تحمل کردن آن تا پایان، بسیار کار سختی بود.

آن را تا پایان دیدم و به نظرم فیلم بدی است.» او درباره نیمه‌کاره بودن این فیلم و اینکه گروه سازنده همچنان درحال فیلمبرداری هستند و شاید این ناقص بودن پروژه باعث شده فیلم بدی در اختیار هیات انتخاب قرار بگیرد هم گفت: «این ریسک است که وقتی فیلمبرداری یک فیلم به پایان نرسیده است، اثر را ارسال کنند تا هیات انتخاب آن را بررسی کند.

محمدحسین مهدویان هم ۷۵ دقیقه از کارش را به جشنواره فرستاد، اما همان اثر نصفه، هم آغاز و هم پایان داشت. به مهدویان هم گفتم که اگر جای تو بودم، این کار را انجام نمی‌دادم. در جواب گفت: «من می‌خواهم ریسک کنم، چون دوست دارم کارم در جشنواره حضور داشته باشد، اگر به نظر شما تکلیف فیلم مشخص نیست، آن را رد کنید.»

«قولچاق»، ساخته اصغر یوسفی نژاد، یکی از فیلم‌هایی بود که به گفته بهروز افخمی در هنگام نمایش برای هیات انتخاب، بسیار مورد استقبال قرار گرفت، اما به دلیل آنکه زبانش ترکی بود و زیرنویس‌های آن هم بسیار سریع رد می‌شد، نتوانست در جشنواره پذیرفته شود.

افخمی درباره دلیل کنار گذاشتن فیلم سینمایی «قولچاق» از جشنواره نیز توضیح داد: «به ما گفتند این فیلم برای حضور در جشنواره پروانه نمایش نمی‌گیرد، چون دست روی حساسیت‌ها گذاشته و از نظر امنیتی، شاید خطرساز شود.

نمی‌توان گفت که این اثر رویکرد سیاسی دارد، اما به هر حال این فیلم برای پخش شدن در جشنواره پروانه نمایش نگرفت.

اما برای اکران در سینما، پروانه نمایش خواهد گرفت.» عضو هیات انتخاب جشنواره چهلم فجر، در پاسخ به این سوال که آیا فیلمی وجود دارد که در صورت عدم‌اعمال اصلاحات از جشنواره حذف شود، گفت: «نه، فقط یک فیلم وجود دارد که به عوامل گفتیم اگر اصلاحیه‌ها را انجام دهید، می‌توانید وارد بخش مسابقه شوید.»

او درباره چگونگی این اتفاق گفت: «یا باید یک فیلم از فهرست حذف شود، یا باید تعداد فیلم‌ها بیشتر از ۲۲ فیلم شود که مسعود نقاش زاده بسیار در مقابل آن مقاومت دارد. احتمال اینکه تعدادی از این فیلم‌ها نرسند، بسیار زیاد است، ولی اگر همه اش به موقع رسید، دبیر جشنواره می‌تواند تعداد آثار حاضر در جشنواره را به ۲۴ فیلم برساند.»

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید