دولت و جبران خسارت‌های سیل!

دولت و جبران خسارت‌های سیل!

یادمان نرود که پیشگیری بهترین راه کاهش خسارت در مواقع بروز حوادث غیرمترقبه است.

کد خبر : ۱۰۲۴۶۸
بازدید : ۵۹۴۲

اسماعیل نجار | هر چند سیل روز‌های ۱۲ و ۱۳ دی ماه جاری به گستردگی سیل سال ۹۸ نیست، اما خسارت گسترده‌ای را به زیرساخت‌های روستایی و شهری بویژه بخش کشاورزی چهار استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس و کرمان وارد کرده و متأسفانه جان چند هموطن عزیز ما را گرفته است.

برآورد میزان خسارت سیل در جا‌هایی که سیل فروکش کرده آغاز شده، اما به‌دلیل اینکه ما هنوز در برخی نقاط سیلزده مانند «کنارک» سیستان و بلوچستان، «بیرم» و «لامرد» فارس با مشکل آبگرفتگی وسیع روبه‌رو هستیم توان دستگاه‌های اجرایی در وهله اول برای تخلیه آب از واحد‌های مسکونی این مناطق و اسکان اضطراری و رفع مشکلات اولیه آن‌ها گذاشته شده و پس از اینکه خیال‌مان بابت نیاز‌های اولیه مردم راحت شود کار تعیین خسارت آغاز خواهد شد.

در کنارک سیستان و بلوچستان سیلاب موجب آبگرفتگی بیش از ۲ هزار واحد مسکونی در آن شد و ما هنوز در این منطقه با آبگرفتگی وسیع مواجه هستیم که مشکلاتی را برای مردم رقم زده است.

به دلیل نزدیکی قسمتی از این شهر به دریا ما کماکان ایستایی سطح آب را داریم و این مسأله سبب شده تخلیه آب از واحد‌های مسکونی با مشکل مواجه شود. این مشکلی است که در سال‌های گذشته نسبت به آن هشدار داده بودیم و حتی اعتباری برای خرید پمپ جهت تخلیه آب در چنین مواردی تخصیص پیدا کرده بود و حالا دیدیم که تلاش‌ها برای رفع این مشکل کافی نبوده و می‌بایست اعتبار بیشتری در نظر گرفته می‌شده است.

مدیریت بحران بواسطه هشدار‌های هواشناسی از ۱۰ روز قبل از وقوع سیلاب در استان‌های جنوبی در جریان وقوع احتمالی سیلاب قرار گرفته و ستاد‌های مدیریت بحران در این استان‌ها تشکیل شده بود و هشدار‌های لازم به دستگاه‌های اجرایی استانی داده شده بود پس نمی‌توان گفت ما غافلگیر شده‌ایم، چون از قبل در جریان وقوع سیلاب بوده‌ایم و اینکه ما چقدر در مقابل سیلاب آماده بودیم بحث دیگری است.

البته این نکته را نیز باید در نظر داشته باشیم که در برخی مناطق مانند لامرد در طول ۲۴ ساعت بیش از ۱۹۲ میلیمتر بارش داشته‌ایم یا در کنارک در عرض ۲۰ دقیقه ۱۰۰ میلیمتر باران آمده که شاید با میانگین بارش چند ساله این مناطق برابری کند.

به هر جهت بحث آمادگی استان‌ها در سیل اخیر مبحثی است که نیاز به بررسی دقیق و کارشناسی دارد، اما بی‌شک چیزی که خیلی اهمیت دارد این است که ما از اشتباهات مان درس بگیریم و در حوادث غیرمترقبه بعدی آن‌ها را تکرار نکنیم.

یادمان نرود که پیشگیری بهترین راه کاهش خسارت در مواقع بروز حوادث غیرمترقبه است به هر جهت ما با کمبود اعتبارات در بخش‌های مختلف مواجه بوده و از سوی دیگر تغییر اقلیم واقعیتی است که با آن روبه‌رو هستیم پس باید با یک برنامه‌ریزی مدون و در حد توانمان در همه بخش‌ها خود را با آن سازگار کنیم تا متحمل کمترین خسارت‌ها بشویم.

دولت مصمم به جبران خسارت‌های ناشی از سیل است و به طور قطع بزودی دولت مصوباتی برای کمک‌های بلاعوض به سیلزدگان، جبران خسارت به واحد‌های مسکونی خسارت دیده، امهال وام‌های کشاورزان خسارت دیده در سیل به‌مدت ۲ سال، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به کشاورزان، تسهیلات بازسازی قنوات و دیگر موارد خواهد داشت.

با توجه به شدت و حجم بارندگی‌های اخیر در برخی از شهرستان‌های استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس و کرمان، خساراتی به تأسیسات زیربنایی و اماکن مسکونی وارد شده است و به همین منظور سازمان مدیریت بحران کشوربه دولت پیشنهاد کرده مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار به‌صورت هزینه‌ای در قالب تنخواه به نسبت مساوی به منظور مدیریت شریط اضطرار و تأمین نیازمندی‌های استان‌های سیلزده به فوریت در اختیار استانداری‌های مذکور قرار گرفته تاطبق قوانین و مقررات و با نظارت سازمان مدیریت بحران کشور هزینه شود.

به هر روی با وجود حجم گسترده سیلاب و خساراتی که به بار آورده، کار‌ها برای اسکان اضطراری و تأمین نیاز‌های اولیه مردمی که بابت سیل دچار خسارت شده‌اند و خانه و کاشانه‌شان دچار آبگرفتگی شده با دستور نافذ رئیس جمهور بسرعت در حال انجام است و وضعیت در بیشتر مناطق با حسن توجه دولت روبه عادی شدن است.

هرچند همه دستگاه‌های اجرایی و خدمت رسان از جمله هلال احمر پای کار بودند تا هرچه سریع‌تر بتوانیم از آلام سیلزدگان بکاهیم، اما جا دارد از حضور فعال و همیشگی نیرو‌های مسلح و سپاه در بروز بحران‌هایی مانند سیل قدردانی کنم و لازم است به نقش مؤثر نیرو‌های بسیج در جریان سیل اخیر اشاره کنم که بدون شک کمک بزرگی بودند.

منبع: روزنامه ایران

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید