بازگشت دلار به کانال ۲۸ هزار تومان

بازگشت دلار به کانال ۲۸ هزار تومان

احتمال ماندگاری قیمت دلار در کانال ۲۸ هزار تومانی تا انتشار اخبار جدید از مقر مذاکرات هسته‌ای وین افزایش یافت. قیمت دلار روز سه‌شنبه در بازار تهران به رقم ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

کد خبر : ۱۰۲۵۸۵
بازدید : ۷۱۱۵

روز سه‌شنبه در فضای خلوت معاملات، قیمت دلار به کانال ۲۸ هزار تومانی بازگشت. نرخ اسکناس آمریکایی که در سه هفته اخیر با شیب نسبتا تند کاهش یافته بود در اواسط هفته جاری طی جهشی افزایشی به میانگین سه هفته اخیر خود رسید.

کارشناسان بازار ارز این حرکت افزایشی را با سه سناریوی مختلف بررسی کردند؛ «ثبات در کانال ۲۸ هزار تومانی»، «کاهش مجدد قیمت و بازگشت به کانال ۲۷ هزار تومانی» و «افزایش قیمت و رسیدن به کانال‌های بالاتر».

احتمال ماندگاری قیمت دلار در کانال ۲۸ هزار تومانی تا انتشار اخبار جدید از مقر مذاکرات هسته‌ای وین افزایش یافت. قیمت دلار روز سه‌شنبه در بازار تهران به رقم ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان رسید.

دیروز سه‌شنبه ۲۱ دی ماه دلار با افزایش قیمت کار خود را آغاز کرد. اسکناس آمریکایی که در روز‌های اخیر به کانال ۲۷ هزار تومانی بازگشته بود در ابتدای ساعات کاری روز سه‌شنبه در کانال ۲۸ هزار تومانی معامله شد. عمده خریداران بازار ارز تهران با بهره بردن از فضای خلوت رسانه‌ای مذاکرات هسته‌ای فشار خرید خود را بالا برده و توانستند قیمت ارز را افزایش دهند.

هرچند شنیده‌ها حاکی از آن است که حجم معاملات بازار ارز کاهش یافته و همین امر سبب شده خریدوفروش‌های اندک بازار نیز بتواند در تعیین قیمت اثر‌گذار باشد.

اما تحلیلگران بازار ارز این حرکت افزایشی را طی سه سناریوی مختلف توجیه کردند. بنابر سناریو اول، برخی از کارشناسان بر این باورند که کانال‌شکنی‌های پیاپی قیمت دلار در روز‌های اخیر بر اساس فضای خبری مذاکرات هسته‌ای بوده و با هیجانی شمردن این روند معتقدند بازار با افزایش قیمت و خروج از کانال ۲۷ هزار تومانی عدم تمایل خود نسبت به این روند کاهشی تند را نشان داده.

این افراد همچنین با متعادل شمردن کانال ۲۸ هزار تومانی برای فضای حال حاضر بازار بر این باورند که در صورت منتشر نشدن اخبار جدید مثبت پیرامون مذاکرات هسته‌ای وین، احتمال ماندگاری طولانی‌مدت نرخ دلار در این کانال برای روز‌های آتی وجود دارد.

اما در مقابل بنابر سناریوی دوم، برخی دیگر از کارشناسان بازار ارز نیز با متزلزل شمردن قیمت در فضای حال حاضر بازار معتقدند که این افزایش قیمت می‌تواند موقتی باشد و بازگشت مجدد دلار به کانال ۲۷ هزار تومانی را در اثر بالا رفتن دوباره تعداد فروشندگان محتمل‌تر می‌دانند.

علاوه بر این دو سناریو، برخی از کارشناسان سناریوی سومی را نیز مطرح می‌کنند. این کارشناسان بر این باورند که خریداران با بهره بردن از فضای خلوت سیاسی می‌توانند با افزایش فشار خرید خود قیمت دلار را دوباره به کانال‌های بالاتر ۲۹ و ۳۰ هزار تومانی برسانند که با توجه به برآیند حرکت قیمت دلار در هفته‌های اخیر می‌توان این نظر را نسبت به دو سناریوی دیگر ضعیف‌تر دانست.

حال با توجه به عدم انتشار اخبار جدید از مقر مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۴ باید دید روند قیمت دلار در بازار آزاد تهران مطابق با کدام سناریو از تحلیلگران پیشروی کرده و در روز‌های پایانی هفته جاری دلار در چه کانالی نوسان خواهد کرد.

در نهایت روز سه‌شنبه ۲۱ دی ماه قیمت دلار در بازار آزاد با ۵۰۰ تومان افزایش قیمت نسبت به روز دوشنبه در رقم ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان به کار خود پایان داد.

سکه تمام بهار آزادی نیز که در هفته‌های اخیر روند کاهشی جدیدی را شروع کرده بود و با از دست دادن حمایت ۱۳ میلیون تومانی در کانال ۱۲ میلیون تومانی نوسان می‌کرد، روز سه‌شنبه نمایش قابل توجهی از خود نشان نداده و با ۲۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز قبل در رقم ۱۲ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان معامله شد.

روند بهای دلار

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید