خودی‌ها استقلال و پرسپولیس را حذف کردند؟!

خودی‌ها استقلال و پرسپولیس را حذف کردند؟!

چند روز از اعلام رأی کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر حذف سه تیم ایرانی از لیگ قهرمانان می‌گذرد و حالا اسناد زیادی درباره چرایی حذف سرخابی‌های پایتخت منتشر شده است.

کد خبر : ۱۰۲۵۹۹
بازدید : ۸۵۳۴

با اینکه هشدار برای حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا از چند ماه قبل داده شده بود، اما گویا حتی در سه ماه فرجه‌ای هم که برای تکمیل مدارک این دو باشگاه وجود داشته، هیچ اقدام درستی صورت نگرفته و حتی مسئولان داخلی نیز با یکدیگر هماهنگ نبودند.

انتشار برخی نامه‌های AFC که دلایل اصلی رد شدن پروانه حرفه‌ای سرخابی‌ها را نشان می‌دهد، آنقدر عجیب و دردآور است که سطح آماتور مدیریتی در فوتبال ایران را نمایان می‌کند.

اشتباهات عجیب در بارگذاری و ارسال مدارک

کنفدراسیون فوتبال آسیا در بخشنامه مربوط به مجوز حرفه‌ای، از سه گرید برای طبقه‌بندی تیم‌ها استفاده کرده که استقلال و پرسپولیس در گرید یک که الزامی است، مردود شدند و نکته جالب اینکه رد درخواست آن‌ها در بسیاری موارد پیش پا افتاده نظیر ترجمه، بارگذاری، عدم اعتبار و امضا بوده است. بد نیست نگاهی به برخی از این موارد کنیم که در سطح یک باشگاه بزرگ تعجب‌آور است.

-پرسپولیس (سند مالکیت باشگاه: بارگذاری اشتباه/ قرارداد افسر نگهبان: جعلی/ قرارداد سرمربی تیم: بدون ترجمه)

-پرسپولیس (مشاور حقوقی، مدیر فنی، مربی دروازه‌بان و مربی بدنسازی: عدم تطبیق تاریخ شروع قرارداد و سال مجوز حرفه‌ای که به صورت فتوشاپ ارسال شده)

-پرسپولیس و استقلال (مالکیت و کنترل باشگاه‌ها: مالکیت همزمان وزارت ورزش و باشگاه)

-پرسپولیس (ورزشگاه: گواهی امنیت ورزشگاه دارای مهر معتبر نیست)

- استقلال (قوانین استادیوم شامل نحوه خروج، ممنوعیت‌ها و…: بارگذاری ناقص)

-پرسپولیس (قرارداد نوشتاری با بازیکنان حرفه‌ای: قرارداد بازیکنان بدون ترجمه ارسال شده است)

-استقلال (مشاور حقوقی، مدیر فنی، مربی دروازه‌بان و مربی بدنساز: بارگذاری به صورت ناقص)

وقتی سه ماه سر کار بودیم!

روز هشتم آبان و در اوج ناامیدی طرفداران و مدیران باشگاه، وب‌سایت فدراسیون فوتبال خبری با این محتوا منتشر کرد: «به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس سه ماه فرصت داده شد.» البته این خبر بعد از جلسه مدیران دو باشگاه با مسئولان فدراسیون و وزارت ورزش اعلام شده بود، اما شاید جالب باشد بدانید که یک اشتباه کلیدی باعث شده همگی اهالی فوتبال حدود سه ماه سر کار باشند.

در صورتی که رأی اولیه کمیته بدوی تایید می‌شد، سرخابی‌ها از لیگ قهرمانان حذف می‌شدند، اما بر اساس آیین‌نامه ۲۰۲۱ لیگ قهرمانان فرصتی سه ماهه با جریمه یک میلیاردی به این دو باشگاه داده شد. حتی نامه‌ای به دو باشگاه پرسپولیس و استقلال با امضای حیدر بهاروند ارسال شده که جریمه یک میلیاردی را ابلاغ می‌کند.

اما کاظم اولیایی، عضو و سخنگوی کمیته بدوی هم مهر تاییدی بر این شائبه زده: «یک روز پس از این جلسه، فهمیدیم که در آیین‌نامه فصل جدید، هیچ بندی برای دادن فرصت و جریمه وجود نداشته است.» در واقع مدیران فوتبال ایران بر اساس آیین‌نامه سال گذشته چنین تصمیمی گرفتند و تلاش ماه‌های اخیر هم بی‌ثمر بوده است.

ایراد به اولیایی؛ چرا راستش را گفتی؟!

مناظره جنجالی و طولانی‌ای بین صدری، مدیرعامل پرسپولیس و اولیایی، سخنگو و عضو کمیته بدوی صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال شکل گرفت. بزرگ‌ترین ایرادی که مدیرعامل سرخپوشان به اولیایی گرفت، این بود که او چرا مصاحبه و خیلی از مسائل را فاش کرده که به گوش AFC برسد.

در واقع این انتظار در میان مدیران سرخابی وجود داشته که حتی در کمیته بدوی فدراسیون فوتبال نیز اعضا همکاری‌های لازم را با آن‌ها داشته باشند تا ایراد‌هایی که AFC گرفته، به نوعی لاپوشانی شود. البته که یک اتهام هم به اولیایی و اعضای همین کمیته بدوی وارد شد و آن هم این بود که ایرادات اعلام شده از سوی فدراسیون به باشگاه‌ها با ایراداتی که در نامه AFC آمده، کاملا متفاوت است!

وزیر هم تایید کرد؛ حذف توسط داخلی‌ها

حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان که دیروز در نشستی در مجلس شورای اسلامی در خصوص همین ماجرای حذف سرخابی‌ها حاضر شده بود، نکات جالبی را مطرح کرد: «به عنوان خادم ورزش و جوانان مثل دو مسئول دو باشگاه که برایشان سوال است، برای من هم سوال است اگر فدراسیون فوتبال ایران نمایندگی از AFC دارد و اگر مجوزی به این فدراسیون داده شده که کمیته بدوی و استیناف مسئول رسیدگی به این پرونده‌ها بودند، حرکتی را کمیته بدوی شروع کرده که واقعا هنوز هم به دنبال پاسخ این کار آن‌ها هستیم.

چرا از داخل این‌گونه اقدام شده است. در استیناف یک فرصت یک ماهه و یک فرصت ۳ ماهه داده شده و در حالی که ما مشغول آماده‌سازی مدارک و راستی‌آزمایی و در شوک بودیم به یک‌باره دو هفته پیش اعلام شد شما ۵ روز فرصت دارید و دوباره مدارک ارسال کنید. هنوز هم کسی در این زمینه به ما پاسخ نداده است. در پایان این ۵ روز مسئولان باشگاه تمام کار و زندگی خود را گذاشته و مدارک را تهیه کردند.»

همه به دنبال مقصر

هنوز هم با اینکه به گفته وزیر ورزش فرصتی برای اعتراض باقی مانده و امید‌های اندکی برای بازگشت استقلال، پرسپولیس و گل گهر سیرجان به لیگ قهرمانان آسیا وجود دارد، اکثر مدیران در ورزش کشور به دنبال معرفی یک مقصر برای فاجعه هستند.

برخی وزیر قبلی و مدیران سابق استقلال و پرسپولیس را مقصر می‌دانند و برخی هم عدم هماهنگی بین فدراسیون فوتبال، وزارت ورزش و مدیران دو باشگاه را دلیل اصلی ماجرا قلمداد می‌کنند. مدیران استقلال و پرسپولیس می‌گویند هر آنچه از آن‌ها خواسته شده در موعد مقرر تحویل دادند.

مدیران فدراسیون هم ادعا می‌کنند کارشان را به درستی انجام دادند و وزارت ورزش نیز از تلاش بی‌وقفه و به کار گرفتن تمامی ظرفیت‌ها برای ماندن این دو تیم در لیگ قهرمانان آسیا خبر می‌دهد، اما در کنار همه این موارد نامه‌هایی که منتشر شده، نشان می‌دهد ایرادات اعلام شده از AFC آنقدر پیچیده و سخت نبوده و باید خیلی زود از سوی مدیران دو باشگاه رفع می‌شد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید