نجات ١٠ کوهنورد در دمای منفی ٣٠ درجه

11 کوهنورد که به قله دماوند و کوه امجک در ۶۳ کیلومتری شمال غرب تفرش صعود کرده بودند در راه بازگشت دچار حادثه شدند. در این صعود برفی یک کوهنورد باسابقه به نام محسن برزگر به علت هیپوترمی و تخلیه انرژی دچار کاهش علایم حیاتی شد و جان باخت.

کد خبر : ۱۰۲۶۵
بازدید : ۲۲۹۹
11 کوهنورد که به قله دماوند و کوه امجک در ۶۳ کیلومتری شمال غرب تفرش صعود کرده بودند در راه بازگشت دچار حادثه شدند. در این صعود برفی یک کوهنورد باسابقه به نام محسن برزگر به علت هیپوترمی و تخلیه انرژی دچار کاهش علایم حیاتی شد و جان باخت.

این درحالی بود که ١٠ کوهنورد توانستند با امدادرسانی امدادگران هلال‌احمر آمل و تفرش از مرگ نجات پیدا کنند.

«محسن برزگر» ۴۲ ساله که صبح ۸ بهمن ماه ۹۴ اقدام به صعود قله دماوند کرده بود به دلیل هیپودرمی و تخلیه انرژی بعد از صعود قله در هنگام برگشت دچار کاهش علایم حیاتی شد و به کما رفت.

وی با کمک چند تن از کوهنوردان حاضر در منطقه به بارگاه سوم دماوند منتقل شد؛ ولی قبل از رسیدن به بارگاه دچار وقفه تنفسی شد و جان خود را از دست داد.

وی توسط چند تن از کوهنوردان حاضر در بارگاه تحت احیای قلبی ریوی قرار گرفت و تلاش‌های لازم برای گرم کردن او انجام شد ولی تلاش‌های این گروه موثر واقع نشد. این حادثه در ارتفاع ٥‌هزار و ٢٠٠ متری قله آبشار یخی اتفاق افتاده بود. وقتی گزارش این حادثه به تیم‌های هلال‌احمر مخابره شد بررسی‌ها نشان داد که این کوهنورد درحال برگشت از قله دماوند بود که در منطقه آبشار یخی دچار هیپودرمی شدید شد البته با توجه به درخواست کمک تیم امداد و نجات و آماده‌سازی تجهیزات و موقعیت‌سنجی، پس از تحقیقات لازم، تصمیم به درخواست بالگرد امداد و نجات گرفته شد.

نیکزاد، رئیس جمعیت هلال‌احمر آمل با اعلام این خبر جزییات این حادثه را تشریح کرد و به «شهروند» گفت: ساعت ۱۹ شامگاه جمعه فدراسیون کوهنوردی پلور با ۱۱۲ تماس گرفت و اطلاع داد که یک کوهنورد ایرانی به نام محسن برزگر در حال برگشت از ارتفاع ٥ هزار و ٢٠٠ متری قله دماوند بود که در منطقه آبشار یخی دچار هیپودرمی شدید شده است. با مخابره شدن این گزارش تیم امداد و نجات در حال آماده‌سازی تجهیزات و موقعیت‌سنجی بوده و در ادامه پس از انجام تحقیقات کافی تصمیم به درخواست بالگرد برای پرواز در صبح روز شنبه گرفته شد. ساعت ٥٠: ٢٠ روز جمعه محسن برزگر از سوی همراهانش cpr شد اما متاسفانه جان باخت و در منطقه باقی ماند.

این مسئول با اعلام این‌که علاوه بر فوت یک فرد در ارتفاع ٥ هزار و ٢٠٠ متري قله به دلیل هیپودرمی در پی تماس تلفنی دیگر در ساعت ۲۳ شخصی به نام مسلم حسین‌پور که در فاصله ۴۰۰ متری بارگاه سوم درگیر بوران و برف شدید شده بود درخواست کمک کرد، گفت: بلافاصله با تماس تلفنی در ساعت ۲ بامداد اقدام به فراخوان نجات‌گران کرده و یک تیم جست‌وجو ٦ نفره نجات از آمل و یک تیم امداد ونجات متشکل از ٤ نفر از پایگاه امداد و نجات پلور در ساعت ۲ بامداد به سمت منطقه گوسفند‌سرا قله دماوند حرکت کرد و با توجه شرایط بد جوی در ساعت ۶ بامداد تیم به سمت قله حرکت و در ساعت ۱۱ صبح با کمک عده‌ای از کوهنوردان خراسانی در دمای منفی ٣٠ درجه نسبت به انتقال مصدوم اقدام شد. با درخواست از مرکز eoc نسبت به پرواز چرخ‌بال جمعیت هلال‌احمر اقدام و پس از حضور در بارگاه سوم نسبت به انتقال ۳ مصدوم دیگر و جسد کوهنورد به بیمارستان میلاد اقدام کردند. این عملیات با تلاش ١٠ نجاتگر، یک دستگاه آمبولانس و یک دستگاه خودروی کمک‌دار انجام شد که کوهنورد متوفی پس از تحویل به پاسگاه رینه لاریجان، به سردخانه سازمان آرامستان شهرداری آمل منتقل شد.

٦ ساعت تلاش برای نجات ٧ کوهنورد سرمازده
عملیات ٦ ساعته جست‌وجو برای نجات جان ٧ کوهنورد گم‌شده در ارتفاعات کوه امجک خبر داد. ساعت ٢٢ روز جمعه (نهم بهمن‌ماه) خبری مبنی بر گم‌شدن ٧ کوهنورد در ارتفاعات کوه امجک به مرکز هماهنگی و کنترل عملیات اضطراری جمعیت هلال‌احمر تفرش اعلام شد که به‌محض دریافت موقعیت حادثه و هماهنگی‌های لازم، نیروهای امدادی به محل حادثه اعزام شدند.

کوهنوردان پس از پیمایش غار امجک و بیرون آمدن از غار با تاریکی شب روبه‌رو شده بودند و به‌دلیل عدم تجربه کافی، سرمای هوا، گم کردن مسیر سایر اعضای تیم دچار مشکل شدند. پس از تماس تلفنی و درخواست کمک کوهنوردان، بلافاصله گروه کوهستان جمعیت هلال‌احمر شهرستان تفرش متشکل از ٥ نفر امدادگر و یک دستگاه خودروی کمک‌دار به منطقه اعزام شدند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر تفرش با اعلام این خبر گفت: پس از ۶ ساعت عملیات جست‌وجو و نجات در یکی از دیواره‌های دره سلطان امجک دو نفر از کوهنوردان که دچار سرمازدگی، هیپودرمی و ضعف و بی‌حالی شدید شده و در وضع نامناسب روحی و جسمی قرارگرفته بودند، پس از انجام اقدامات درمانی به پایین کوه و سپس به مرکز درمانی انتقال داده‌شده و ٥ نفر از حادثه‌دیدگان دیگر که مسیر را گم‌کرده بودند اسکان اضطراری داده شدند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید