۴ گام برای کنار آمدن با دغل‌بازان و دورو‌ها

۴ گام برای کنار آمدن با دغل‌بازان و دورو‌ها

با علم به این نکته که راستگویی ابعاد مختلفی دارد و اغلب برای هر موقعیتی چندین حقیقت مفروض موجود است، من به شما راه‌کار‌هایی را ارائه می‌کنم که بتوانید به شکلی مؤثر و کارآمد با رفتار‌های دغل‌بازانه و آدم‌های ناراست و ناصادق که شخصیت‌ِ چندپارچه دارند، برخورد کنید.

کد خبر : ۱۰۲۷۰۵
بازدید : ۲۳۱۱

فرادید | در حق‌تان ظلم شده است. گه‌گاه همه ما مجبور شده‌ایم با افراد دغل‌باز کنار بیاییم. من هم مجبور بوده‌ام؛ و با اینکه بسیار اعصاب‌خرد‌کن است، اما باید بگویم یکی از دوستانم به من یادآوری کرد که «محافظت از خودم در مقابل دروغ کار بسیار سختی است.»


به گزارش فرادید، درواقع، مهم نیست که چطور به آن بنگرید، هرگز هیچ میزانی از تلاش و پشتکار شما را از اثراتِ ناخوشایندِ کسی که با شما روراست نیست، حفظ نمی‌کند.


وقتی پای مباحث رهبری سازمانی یا هر نوع رابطه انسانی دیگری در میان باشد، موضوعاتی مانند درستکاری و اخلاقیات، موضوعاتی هستند که زیاد درباره‌شان نوشته می‌شود. اما این به این معنی نیست که هر کسی درباره این موضوعات صحبت می‌کند آن‌ها را در عمل نیز اجرا می‌کند.


همه ما تجربه داریم که دیگران به تعهدات و قول‌های‌شان عمل نکرده‌اند یا چیزی گفته‌اند، اما خلاف آن را انجام داده‌اند. خیلی صریح و ساده هرگز صادق نبوده‌اند.


در چنین مواقعی می‌توانید اجازه دهید که این چیز‌ها نابود یا کنترل‌تان کند یا آنکه می‌توانید تصمیم بگیرد با قدرت از آن‌ها عبور کنید. تمایل طبیعی ما اغلب مانع از انجام دومی می‌شود. اما با علم به این نکته که راستگویی ابعاد مختلفی دارد و اغلب برای هر موقعیتی چندین حقیقت مفروض موجود است، من به شما راه‌کار‌هایی را ارائه می‌کنم که بتوانید به شکلی مؤثر و کارآمد با رفتار‌های دغل‌بازانه و آدم‌های ناراست و ناصادق که شخصیت‌ِ چندپارچه دارند، برخورد کنید.

۱. شدت اثری که رفتار دغل‌کارانه بر زندگی‌تان دارد را ارزیابی کنید

شما باید بتوانید شدت اثر رفتار‌های ناصادقانه‌ای که تجربه می‌کنید را بر زندگی‌تان تخمین بزنید. با این کار قادر هستید میزان خسارات مادی و غیرمادی‌ای که این نوع رفتارها بر شما دارند را ارزیابی کنید. برخی اوقات میزان خسارت بسیار خفیف است و باعث می‌شود که از خودِ فرد نارضایتی در دل‌تان ایجاد شود و برخی اوقات ممکن است شدت خسارت بیشتر باشد و مثلاً به شهرت شما لطمه بزند یا حتی به شما خسارت‌های مالی وارد کند.

گاهی اوقات شدت خسارت ناشی از دورویی و ناراستی به حدی است که شما می‌توانید از فردی که با شما چنین رفتاری داشته است، به مراجع قضایی شکایت کنید. تعیین دقیق میزان تأثیری که ناراستی و دورویی بر زندگی شما داشته است، به شما اجازه می‌دهد تا برنامه‌ای عملی را که متناسب با میزانِ دغل‌بازیِ فرد مقابل شماست، پی بگیرید. برای مثال گاهی واقعاً ارزش ندارد علیه کسی که فکر می‌کنید به شما دروغ گفته است، شکایت طرح کنید.


فهم این نکته که ناراستی دیگران، با وجودی که باعث آزرده‌خاطرشدنِ شما شده است، نتوانسته تأثیر عمیقی بر زندگی شما بگذارد، به شما کمک می‌کند به این نتیجه برسید که ارزش ندارد به آن بها بدهید یا در مراجع قضایی آن را پیگیری کنید.


علاوه‌بر‌آن گاهی ممکن است به این نتیجه برسید که با اینکه دروغی که به شما گفته شده است بسیار بزرگ و مهم است، اما هیچ سودی در پیگیری و برملا کردنِ آن برای شما وجود ندارد. برای مثال، اگر به شما دروغ گفته‌اند و شما کار زیادی نمی‌توانید درباره آن انجام دهید، ارزیابی اثر این دروغ بر شما به شما کمک می‌کند تا زخم‌های‌تان التیام پیدا کند و فراموش‌شان کنید.

۲. با رفتار برخورد کنید

هرچند که رفتار ناصادقانه و شخصی که این رفتار را انجام می‌دهد، به هم مرتبط هستند، اما توجه کنید که نمی‌گویم با شخص برخورد کنید بلکه می‌گویم با رفتارش برخورد کنید. به خاطر داشته باشید که در برخورد با هر نوع تخلفی، همیشه بهترین کار تمرکز کردن روی موقعیت یا رفتار است نه شخص. برای مثال، به یکی از مراجعانم که از من کمک می‌خواست آموزش دادم به جای آنکه به فردی که با او روراست نبوده است، رک و مستقیم بگوید: «تو یک دروغ‌گو و دزد هستی»، به او بگوید: «کاری که انجام دادی فراتر رفتن از حوزه اختیاراتت (تمرکز بر رفتار) و متعهد نماندن به تعهدات (تمرکز بر موقعیت) بوده است.»


تقریباً همه باور دارند که اخلاقی عمل می‌کنند و شخصیتی منسجم و یکپارچه و راستگو دارند. پس اگر می‌خواهید حرف‌تان شنیده شود به جای آنکه بر شخصیتِ افراد تمرکز کنید روی رفتار و موقعیت تمرکز کنید. درغیراینصورت، حرف‌های شما با ندای درونی افراد مقابله می‌کند و می‌توانید حدس بزنید که دراینطور موقعیت‌ها صدای کدام‌شان بلندتر خواهد بود.

۳. برای مقابله با اثر رفتار دغل‌کارانه اقدام کنید

گاهی اوقات واکنش سریع و بدونِ فکر آن است که مستقیم دست به عمل بزنیم و موشک‌های خودمان را شلیک کنیم. اما اگر سرعت‌تان را پایین بیاورید و مجموعه‌ای از اقدامات که متناسب با شدت فریبکاری هستند، برنامه‌ریزی کنید، آ‌ن‌وقت این فرصت را دارید که ادعای خسارت کنید. این اقدامات می‌تواند طیف گسترده‌ای از درخواست یک عذرخواهی ساده تا اقدامات قانونی برای دریافت خسارت مادی را شامل شود.


درهرصورت، اگر بتوانید با اطمینان از چیزی که فکر می‌کنید درست است دفاع کنید آن‌وقت احساس بهتری خواهید داشت؛ ولی باید انتظار هر چیزی را داشته باشید. شما ممکن است نتوانید حق خود را بگیرید یا به خواسته‌تان برسید. ممکن است نتوانید هیچ‌کاری درباره رفتار ناصادقانه‌ای که در قبال شما انجام شده است انجام بدهید. یکی از مراجعان من شانس موفقیتش در برملا کردنِ رفتار ناصادقانه را پنجاه‌پنجاه تخمین زد، اما احساس کرد که مبارزه برای به دست آوردن آن‌چیزی که فکر می‌کند حق اوست به او کمک می‌کند تا راحت‌تر گذشته را فراموش کند.


باید همیشه انتظار داشته باشید که نتایج دلخواه شما نباشد و با ناامیدی حاصل از آن کنار بیایید.

۴. عبور کنید

برخی اوقات به نفع‌تان است که آن واقعه تلخ و آزاردهنده را پشت‌سرتان رها کنید و رو به جلو حرکت کنید. ما معمولاً گرایش داریم روی مشکلات تثبیت شویم و به لحاظ احساسی به مسائل‌مان بچسبیم. ارزیابی شدت اثر، برخورد کردن با رفتار و سپس اقدام کردن، به شما اطمینان می‌بخشد که رفتار صحیح را برای مقابله با موقعیت انجام داده‌اید. پس بعد از این سه مرحله باید بتوانید مسئله را رها کنید و رو به جلو حرکت کنید.


نمی‌گویم انجام چنین کاری ساده است، اما این آخرین اقدام و یک مؤلفه ضروری برای بازگرداندنِ قدرت‌تان است. ممکن است رفتار‌های غیراخلاقی دیگران به شکلی منفی روی شما اثر گذاشته باشد، اما اگر تمام این مراحل را صادقانه انجام داده باشید، می‌توانید به خودتان افتخار کنید.


وقتی کسی به شما دروغ می‌گوید، شما همیشه در برابر آسیب دیگران هشیار می‌مانید، اما اجازه ندهید که شخص دیگری شما را خشمگین کند. این ۴‌مرحله به شما کمک می‌کند که همیشه مقدار درستی از خشم و عصبانیت را صرف مسائل‌تان کنید و سپس بتوانید خیلی سریع خودتان را از این مسائل بیرون بکشید.


منبع: forbes.com

نویسنده: Scott Edinger

ترجمه: سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید