ماسک هوشمندی که ضربان قلب را اندازه می‌گیرد

ماسک هوشمندی که ضربان قلب را اندازه می‌گیرد

این قطعه کوچک، در دل یک ماسک N ۹۵ جای گرفته و می‌تواند ضربان قلب کاربر را با استفاده از حرکات ظریف سر ناشی از پمپاژ خون اندازه‌گیری کند.

کد خبر : ۱۰۲۷۹۹
بازدید : ۹۵۲۰

همه‌گیری کرونا، ماسک را به عنصری جدایی‌ناپذیر در زندگی ما انسان‌ها تبدیل کرده و با موج جدیدی که از سویه امیکرون این ویروس در سراسر جهان به‌راه افتاده، بعید به نظر می‌رسد که به این زودی‌ها بتوانیم با ماسک خداحافظی کنیم.

اما اخیرا محققان قابلیتی جدید را به ماسک‌ها اضافه کرده‌اند که می‌تواند نقش این محصول در محافظت از انسان‌ها را پررنگ‌تر کند.

محققان دانشگاه Northwestern موفق به طراحی و ساخت ماسک هوشمندی به نام FaceBit شده‌اند که از قابلیت ردیابی طیف گسترده‌ای از اطلاعات مربوط به سلامتی انسان‌ها برخوردار است. این قطعه کوچک، در دل یک ماسک N ۹۵ جای گرفته و می‌تواند ضربان قلب کاربر را با استفاده از حرکات ظریف سر ناشی از پمپاژ خون اندازه‌گیری کند.

همچنین این ماسک به گونه‌ای طراحی شده که قادر است به صورت خودکار و از طریق اندازه‌گیری مقاومت، هرگونه نشت در ماسک و یا مشکلاتی همچون افزایش ضربان قلب را به کاربر اطلاع دهد. سنجش داده‌های مختلف به این سنسور کمک می‌کند تا وضعیت سلامت و عملکرد سایر بخش‌های بدن نیز مورد ارزیابی قرار گیرد.

بدین معنی که داده‌های دریافتی از قلب و تنفس افراد می‌تواند اطلاعاتی را در خصوص استرس افراد و لزوم استراحت آن‌ها ارائه دهد.

اگرچه در این سنسور، از یک باتری استفاده شده، اما بعید به نظر می‌رسد که کاربر نیازی به شارژ آن داشته باشد. چرا که انرژی این باتری از طریق نیروی دم و بازدم، گرما، حرکات و همچنین نور خورشید تامین می‌شود و می‌توان طول عمر باتری را تا ۱۱ روز افزایش داد.

با این حال، محققان در تلاشند تا بتوانند با اعمال تغییراتی در FaceBit، این ماسک را بدون باتری عرضه کنند. البته قبل از ورود این محصول به بازار و رسیدن به دست مشتری، FaceBit می‌بایست مراحل آزمایش‌های بالینی و سایر تست‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارد.

محققان همچنین کد‌های پروژه و سخت‌افزار این ماسک را در اختیار عموم قرار داده‌‎‌اند تا علاقه‌مندان بتوانند نمونه‌های مشابه خود را تولید و در توسعه بیشتر این ماسک کمک کنند. این دستاورد می‌تواند برای پرسنل بیمارستان‌ها که برای مدت زمان طولانی از ماسک‌ها استفاده می‌کنند و در معرض آلودگی‌ها و بیماری‌ها هستند، بسیار مفید و کاربردی باشد.

منبع: آی تی ایران

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید