مبتلایان به اُمیکرون، پنج برابر شدند

مبتلایان به اُمیکرون، پنج برابر شدند

بیشتر از دو هزار بیمار مبتلا به اُمیکرون شناسایی شده‌اند. تعداد زیادی تست نداده‌اند و احتمال ابتلا در روزها و هفته‌های پیش رو بالاتر هم می‌رود. حالا وزیر بهداشت نگران افزایش سویه جدید کرونا است.

کد خبر : ۱۰۲۸۳۳
بازدید : ۷۱۰۳

به‌دنبال خیز عدد و رقم شاخص‌های کرونا بویژه در حوزه شناسایی بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا، ایران در یک قدمی ورود به پیک ششم کرونا قرار دارد، به‌طوری که احتمال وقوع پیک ششم کرونا با افزایش شمار بیماران مبتلا به اُمیکرون و همچنین افزایش ۵ برابری تعداد موارد قطعی شناسایی شده در چند روز گذشته قوت گرفته است.


براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته از سوی مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از این به بعد با یک شیب ملایم میزان موارد کووید ۱۹ افزایش می‌یابد که مربوط به سویه اُمیکرون است و تا سه هفته آینده اُمیکرون سویه غالب تمام دنیا از جمله ایران خواهد شد، گرچه این افزایش موارد به اندازه خیز پنجم که با سویه دلتا رخ داد، نخواهد بود، ولی هر نوع خیز از بیماری باعث بیماری و خسران خواهد شد.

وزیر بهداشت نیز با بیان اینکه بیش از دو هزار بیمار مبتلا به اُمیکرون در کشور شناسایی شده، اعلام نگرانی کرده است. این در حالی است که همه بیماران با علائم ابتلا به ویروس کرونا تست پی‌سی‌آر نمی‌دهند و طبق اعلام متخصصان حوزه سلامت میزان آلودگی در سطح جامعه بیشتر از این موارد است. آمار‌ها نشان می‌دهد، میزان مراجعات سرپایی در دو هفته اخیر تقریباً ۴ برابر شده، بدین ترتیب احتمال افزایش موارد بستری و بیماران بدحال تشدید شده است.

وزیر بهداشت علت افزایش موارد ابتلا به سویه اُمیکرون را ورود و خروج مسافران به کشور می‌داند. در چنین شرایطی توصیه اصلی مسئولان نظام سلامت تزریق دوز سوم واکسن کرونا است. دکتر بهرام عین‌اللهی تأکید می‌کند: توصیه ما به مردم این است که در اسرع وقت، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کنند.

تاکنون حدود ۱۳ میلیون نفر، دوز سوم را تزریق کرده‌اند و یکی از دلایلی که مرگ و میر بیماران کرونایی در این روز‌ها در کشور کمتر است، واکسیناسیون گسترده‌ای بوده که خوشبختانه تا کنون حدود ۸۹ درصد از جمعیت هدف، یک دوز و حدود ۷۹ درصد دو دوز را تزریق کرده‌اند.

با بحرانی شدن وضعیت اُمیکرون در جهان و درگیری بسیار شدید کشور‌های اروپایی و امریکایی با این سویه نوظهور روزانه بیش از یک هزار و ۵۰۰ بیمار در امریکا بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. سویه جدید کرونا کشور‌های همسایه را نیز درگیر کرده و آن‌طور که وزیر بهداشت اعلام کرده به‌دلیل قدرت انتشار بسیار زیاد آن وضعیت کشور نگران‌کننده است. دکتر عین‌اللهی در حاشیه اجلاس سراسری رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی دستور داد به‌دلیل در پیش بودن ماه‌های بهمن، اسفند و فروردین، تمامی مراکز درمانی کشور برای مقابله با موج جدید بیماری به حالت آماده باش در بیایند.

نکته مهم‌تر که وزیر بهداشت به آن تأکید دارد، تشدید رعایت پروتکل‌ها توسط مردم است. به گفته وی، یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های ما، عادی انگاری توسط مردم است و نباید تصور کنند که همه چیز تمام شده است. مهم‌ترین نکته بهداشت فردی، استفاده از ماسک است. ثابت شده که استفاده مداوم از ماسک، می‌تواند تا حد زیادی از ابتلا به اُمیکرون پیشگیری کند. متأسفانه در فضا‌های جمعی می‌بینیم که بخشی از مردم، از ماسک استفاده نمی‌کنند.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: ایمنی واکسن‌ها، محدود به زمان است و به‌صورت مادام‌العمر ما را بیمه نمی‌کند و به همین خاطر کشور‌های غربی که واکسیناسیون را زودتر شروع کرده بودند، ایمنی در آن‌ها کاهش یافته و شدیداً به مردم تزریق دوز سوم را توصیه می‌کنند. در ایران عمده واکسن‌های تزریق شده مربوط به ماه‌های شهریور، مهر و آبان بوده که نیاز است بسرعت، افرادی که سه ماه از واکسیناسیون‌شان گذشته، دوز سوم را تزریق کنند.

عین‌اللهی گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد اعمال محدودیت‌ها تصمیم‌گیری می‌کند و وزارت بهداشت در این زمینه، پیشنهاد‌های کارشناسی خود را مطرح می‌کند. باتوجه به شرایط کشور، ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیمات لازم را می‌گیرد، اگر در اجتماعات، از ماسک استفاده و فاصله‌گذاری رعایت شود، تا حدی می‌شود از ابتلا به اُمیکرون جلوگیری کرد.

وی تأکید کرد: به مردم عزیزمان اطمینان می‌دهیم که هر واکسنی مورد نیاز باشد چه داخلی و چه خارجی حتماً آن را تأمین می‌کنیم. متأسفانه شایعاتی در فضای مجازی منتشر شده بود که واکسن خارجی دیگر به کشور وارد نمی‌شود، اما حقیقت این است که هر واکسنی که مورد نیاز باشد وارد می‌کنیم. تا امروز حدود ۱۸۵ میلیون دوز واکسن کرونا تأمین شده که حدود ۱۵۲ میلیون دوز، وارداتی و بقیه ساخت داخل بوده است.

عین‌اللهی خاطرنشان کرد: در عمل ثابت کرده‌ایم که هر واکسنی مورد نیاز باشد فارغ از داخلی یا خارجی بودن آن، تأمین می‌شود و شخص رئیس‌جمهور در این قضیه مصمم است و شخصاً وارد شده و بار‌ها با رؤسای جمهور کشور‌های مختلف از جمله چین، مذاکراتی داشته و دولت مصمم است که واکسیناسیون را با جدیت انجام دهد، اما وقتی واکسن به مقدار کافی در کشور وجود دارد، مردم در تزریق دوز سوم بسرعت اقدام کنند.

منبع: ایران

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید