هاچبک برقی جک؛ رقیب یوز در ایران

هاچبک برقی جک؛ رقیب یوز در ایران

کرمان موتور با انتشار تصاویری از خودروی برقی جدید جک نشان می‌دهد که برنامه دارد در آینده مونتاژ خودرو‌های برقی را در ایران آغاز کند.

کد خبر : ۱۰۲۸۷۷
بازدید : ۶۸۰۳

شرکت خودروسازی کرمان موتور که نماینده واردات و مونتاژ محصولات جک در ایران است، تصاویری از خودروی جدید برقی جک منتشر کرده است.

بنابراین می‌توان گفت کرمان موتور برای رقابت با خودروسازان و شرکت‌های رقیب خود و مونتاژ خودرو‌های برقی در ایران برنامه دارد.

مشخصات هاچبک برقی جک

کوچکترین خودرو برقی جک، هاچبک برقی جدیدی است که کرمان موتور از دی ۱۴۰۰ تست فنی آن را در ایران شروع کرده.

این خودرو در بازار‌های صادراتی با نام جک eJS۱ عرضه شده، اما در بازار چین، این خودرو، تحت برند جک (JAC) فروخته نمی‌شود، زیرا محصولی از برند نوپای سول (SEHOL) از زیرمجموعه‌های جدید جک موتورز است و چینی‌ها آنرا با نام سول E۱۰X می‌شناسند.

سول E۱۰X با اینکه هاچبک کاملا جدیدی است و فروش آن از سال ۲۰۲۱ آغاز شده است، اما نکته جالبی درباره آن وجود دارد.

این هاچبک برقی، در واقع نسخه فیس‌لیفت شده‌ای از هاچبک برقی جک iEV۶E است که از سال ۲۰۱۶ تاکنون، در بازار چین حضور دارد. محصولات برند سول، رده قیمتی بالاتری نسبت به محصولات برند جک دارند، از این‌رو چینی‌ها، ظاهرش را دوباره طراحی کرده‌اند.

هاچبک برقی

قیمت هاچبک برقی کرمان موتور

در بازار چین، قیمت هاچبک برقی سول E۱۰X بستگی به نوع موتور برقی و نوع پکیج باتری‌هایش دارد، اما بصورت کلی، قیمت مدل ۳۰ کیلوواتی آن حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار یوآن و قیمت مدل ۴۵ کیلوواتی آن نیز حدود ۷۰ تا ۷۷ هزار یوآن است. قیمت هاچبک برقی کرمان موتور معادل ۶ تا ۱۲ هزار دلار خواهد بود. یعنی در صورت قطعی‌شدن عرضه آن در ایران، با قیمتی کمتر از ۶۰۰ میلیون تومان به بازار کشورمان می‌آید.

با احتساب میانگین قیمت ۱۰ هزار دلار برای این خودرو و قیمت روز دلار در بازار آزاد، قیمت حدودی این خودرو ۳۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

هاچبک برقی جک

رقیب خودروی یوز

این خودرو را می‌توان به نوعی رقیب خودروی یوز، اولین خودروی برقی ایرانی دانست. قیمت نهایی خودرو یوز مشخص نشده است، اما کارشناسان قیمت حدودی ۶۰۰ میلیون تومان را برای آن تخمین زدند. با توحه به آن که خودروی یوز بک موتور چهارچرخ است، اما خودروی برقی جک یک خودروی کامل است، می‌توان با توجه به قیمت کمتر آن نسبت به یوز، آن را رقیبی برای اولین خودروی ایرانی دانست.

هاچبک برقی جک E۱۰X رقیبان زیادی در بازار ایران ندارد. خودرو‌هایی مانند تارا برقی و کارمانیا EK۱ که هنوز آینده آن‌ها مشخص نیست را می‌توان رقیبی برای این خودرو داسنت، اما هنوز برنامه‌ای از تولید و فروش آن‌ها مشخص نیست.

موتورسیکلت برقی یوز نیز با اینکه رقیب جدی‌ای برای این خودرو چینی نیست، اما برای آن‌هایی که قصد تردد شهری را دارند، می‌تواند یک پیشنهاد جایگزین باشد.

کابین خودرو

مشخصات فنی جک برقی

خودرو سول E۱۰X دقیقا همان پلتفرم جک iEV۶E است؛ بنابراین جک، از همان موتور برقی ۴۵ کیلووات متعلق به هاچبک iEV۶E بهره گرفته و آن را در دل هاچبک E۱۰X گذاشته است. البته برای اینکه مشتریان بیشتری، توانایی خریداری این خودرو را داشته باشند، جک از موتور برقی ۳۵ کیلووات نیز استفاده کرده است.

اما یوز چه مشخصاتی دارد؟ این خودرو دارای موتور ۲۰ اسب بخاری است و هر بار که شارژ باتری آن کامل می‌شود می‌تواند تا ۳.۵ ساعت حرکت کند. حداکثر سرعتی که این خودرو دارد ۸۰ کیلومتر بر ساعت است. این موتور چهارچرخ وزنی معادل ۴۸۰ کیلوگرم دارد و می‌تواند تا وزن ۲۵۰ کیلوگرم بار را تحمل می‌کند.

منبع: تجارت نیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید