اینترنت چینی در ایران! افزایش سرعت یا اجرای طرح صیانت؟

اینترنت چینی در ایران! افزایش سرعت یا اجرای طرح صیانت؟

همزمان با انعقاد قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین مشخص شد که بخشی‌هایی از این قرارداد به مساله اینترنت مربوط است. اما اینکه قرار است چین چه خدماتی در حوزه اینترنت به ایران بدهد، مشخص نیست.

کد خبر : ۱۰۲۸۷۸
بازدید : ۶۰۲۳

از میان ۱۷۸ کشور جهان، ایران رتبه ۱۴۳ را در حوزه اینترنت ثابت دارد. اما حالا وزیر ارتباطات گفته قرار است با کمک چین رتبه اینترنت ثابت ایران بهبود پیدا کند. آیا همکاری ایران و چین به معنای بهبود سرعت اینترنت است؟

همزمان با انعقاد قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین مشخص شد که بخشی‌هایی از این قرارداد به مساله اینترنت مربوط است. اما اینکه قرار است چین چه خدماتی در حوزه اینترنت به ایران بدهد، مشخص نیست.

وزیر ارتباطات، تایید کرده که یکی از بند‌های قرارداد ایران و چین در حوزه فناوری ارتباطات است. او گفته «ما در همکاری‌هایی که با کشور‌های مختلف از جمله چین داریم، توسعه فناوری‌های لازم برای حوزه ۵ G و کیفیت ارتباطات ثابت را در دستور کار قرار داده‌ایم.»

سخنانی که نشان می‌دهد چین قرار است در حوزه اینترنت به کمک ایران بیاید. اما سوال مهمی که وجود دارد این است که چین قرار است چه خدماتی در حوزه اینترنت به ایران بدهد؟

چین به اینترنت ایران کمک می‌کند؟

همان زمان که مساله طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی مطرح شد، محمود نبویان، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به مهر گفته بود «ما حاکمیتی بر فضای مجازی، موتور‌های جستجوگر، پیام‌رسان‌های اجتماعی و پست الکترونیک نداریم. اما برای ما بسیار مهم است که با همکاری چین بتوانیم بر فضای مجازی خود حاکمیت داشته باشیم.»

بر اساس گفته نبویان چین قرار است به کمک ایران بیاید تا بتواند فضای مجازی را کنترل کند. اما وزیر ارتباطات گفته چین قرار است به ایران کمک کند تا سرعت اینترنت ثابت در ایران بهبود پیدا کند.

براساس آخرین گزارش سایت اسپیدتست، سرعت اینترنت ثابت در ایران از بین ۱۷۸ کشور جهان ۱۴۳ است. اما چین یکی از بهترین سرعت‌های اینترنت جهانی را دارد و در بین ۵ کشور دارای بالاترین سرعت اینترنت است.

افزایش سرعت اینترنت داخلی یا جهانی؟

حالا مشخص نیست که براساس قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، قرار است چین برای «حاکمیت بر فضای مجازی» به کمک ایران بیاید. یا قرار است چین به ایران کمک کند که سرعت پایین اینترنت خود را بهبود دهد. مروری بر گفته‌های پیشین نشان می‌دهد که ایران در پی اجرای الگوی اینترنت چینی است و این خواسته مربوط به قرارداد ۲۵ ساله دو کشور نیست و پیش از آن هم مطرح بوده است.

محمدصالح جوکار، نماینده مجلس یازدهم شهریور ۹۹ و هفت ماه قبل از امضای قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، به ماجرای همکاری ایران و چین برای اینترنت اشاره کرده و گفته بود «طرح ملی شدن اینترنت بحث امروز و دیروز نیست و این ماجرا به چند سال پیش برمی‌گردد.

دولت طبق برنامه ششم مکلف است اینترنت کشور را ملی کند و تمامی شرایط برای تحقق این موضوع فراهم است. کشور چین قرار است طی سند همکاری ایران با این کشور به تحقق این موضوع کمک کند.» پیش از آن هم علی‌عسگری، رئیس سازمان صدا و سیما گفته بود ایران در مقابل اینترنت آمریکایی در حال شکل دادن اینترنت ملی است و برای ایجاد شبکه ملی اینترنت، چین و روسیه را الگو قرار داده است.

منبع: تجارت نیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید