شانس‏‏‌های اصلی جایزه در جشنواره فیلم فجر کدامند؟

شانس‏‏‌های اصلی جایزه در جشنواره فیلم فجر کدامند؟

نیکی کریمی کوله باری از تجربه و افتخار دارد. اگرچه او در این سال‌ها بیشتر کارگردانی کرده، اما به احتمال بسیار زیاد، بازی او در فیلم «دسته دختران» بسیار موردتوجه قرار خواهد گرفت.

کد خبر : ۱۰۲۹۲۹
بازدید : ۷۲۰۸

برندگان جوایز جشنواره‌ها تحت‌تاثیر اتفاق‌های مختلفی تعیین می‌شوند؛ از ارزش‌های کلان حاکم بر جشنواره تا نظر و سلیقه هیات داوران. در جشنواره فیلم فجر این موضوع عینیت بیشتری هم دارد.

ادوار مختلف جشنواره نشان داده که شاخص‌های بسیار زیادی در تعیین آرای داوران دخیل است و گاهی نیز مصلحت اندیشی‌های بسیاری صورت می‌گیرد.

دو سال پیش، بعد از اعلام برندگان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، مازیار میری یکی از اعضای هیات داوران در مصاحبه‌ای اعلام کرد که «کاش گفت‌وگوی بیشتری برای اهدای جایزه بازیگری انجام می‌شد». این موضوع نشان می‌دهد در بسیاری از اوقات موارد جزئی و حال و هوای داوران در روز تصمیم‌گیری هم تاثیر مستقیمی بر اعلام برنده نهایی دارد.

حاشیه‌های زیادی هم در اختتامیه‌ها روی داده است. برخی گفته اند آرا در آخرین لحظات تغییر کرده یا حضور و عدم‌حضور برخی از نامزد‌ها در رای نهایی تاثیر داشته و... به هر روی هر چه هست، پیش‌بینی جوایز فیلم فجر، به ویژه در بخش بهترین بازیگران، کاری دشوار و نیازمند سنجش معادلات و مناسبات نسبتا پیچیده‌ای است. با این وجود می‌توان برخی از مهم‌ترین شانس‌های دریافت جایزه را گمانه زنی کرد.

شانس‌های سیمرغ بهترین بازیگر زن

کمتر فیلمی در سینمای سال‌های اخیر نوشته و تولید شده که نقش دشواری برای زنان در آن وجود داشته باشد؛ بنابراین محک زدن جدی بازیگران زن، معمولا اتفاق نیفتاده است.

اگرچه تلاش‌های نسبتا درخوری انجام شده، اما معمولا بسامد بالای نقش‌های اصلی زن در فیلم‌های آپارتمانی و شهری، شخصیت‌های فیلم‌ها را به هم شبیه کرده و جذابیت چندانی برای بازیگران حرفه‌ای ندارد که بتوانند موقعیت‌های متفاوت و جدی را محک بزنند. با این حال نام تعدادی از بازیگران زن و فیلم‌هایی که در آن‌ها حضور دارند، می‌تواند گمانه‌زنی‌هایی را به همراه داشته باشد.

پریناز ایزدیار- ملاقات خصوصی: فیلم ملاقات خصوصی یکی از فیلم‌های مهم امسال است که داستانی ملتهب و عاشقانه دارد. به نظر می‌رسد پریناز ایزدیار به عنوان یکی از قطب‌های اصلی داستان فیلم توانایی این را دارد که داوران را برای کسب دومین سیمرغ بلورین مجاب کند. هیچ بعید نیست که پریناز ایزدیار با توجه به قدرت بازیگری اش رباینده سیمرغ جشنواره باشد.

ستاره پسیانی- علفزار: توجه به تعریف‌های فراوانی که از بازی‌های فیلم علفزار می‌شود به نظر می‌رسد از همین الان می‌توان ستاره پسیانی را شانس اصلی دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن دانست. خط داستانی علفزار، نوید یک فیلم شخصیت‌محور را می‌دهد. چنین فیلم‌هایی برای یک بازیگر توانا مانند پسیانی فرصت مناسبی است تا در آن نقش بدرخشد؛ بنابراین باید منتظر یک ستاره پسیانی متفاوت باشیم.

مریلا زارعی- صورت فلکی: زارعی اگر امسال هم سیمرغ بگیرد، چهارمین باری است که این جایزه را به خانه برده است. او پیش از این برای بازی در فیلم «شیار ۱۴۳» برنده جایزه بازیگری فجر شد و بازی‌اش بسیار مورد توجه قرار گرفت. این بازیگر در یک دهه اخیر بازی‌های درخشانی ارائه کرده است. بر اساس مقدمه‌ای که گفته شد، می‌توان گفت که زارعی از شانس‌های جدی سیمرغ امسال است.

نیکی کریمی-دسته دختران: نیکی کریمی کوله باری از تجربه و افتخار دارد. اگرچه او در این سال‌ها بیشتر کارگردانی کرده، اما به احتمال بسیار زیاد، بازی او در فیلم «دسته دختران» بسیار موردتوجه قرار خواهد گرفت. اصولا بازیگران زن در فیلم‌هایی که بیشتر به مسائل زنان و دختران می‌پردازند، بازی بهتری هم دارند؛ بنابراین بعید نیست که سیمرغ بازیگری امسال، در دست نیکی کریمی باشد.

شانس‌های سیمرغ بهترین بازیگر مرد

رقابت برای سیمرغ بازیگری مرد، معمولا ماجرا‌ها و حاشیه‌های بیشتری در جشنواره فیلم فجر دارد. امسال در جشنواره فجر، رقابت نزدیکی میان بازیگران جوان‌تر سینمای ایران وجود دارد. بازیگرانی که احتمالا اولین یا دومین سیمرغ خود را به خانه خواهند برد.

هوتن شکیبا- ملاقات خصوصی: شکیبا در این فیلم قرار است نقش یک جوان خلافکار را بازی کند، نقش او مایه‌های رمانتیک هم دارد و همین می‌تواند به جذابیت‌های این نقش بیفزاید. البته گریم نه‌چندان جالب او در این نقش، احتمالا بازی‌اش در کل فیلم را خدشه‌دار می‌کند. او البته به تازگی یک سیمرغ گرفته است، بنابراین بعید است که امسال هم جایزه بگیرد هرچند غیرممکن نیست.

جواد عزتی- مردبازنده: همکاری چندباره این بازیگر با کارگردان محبوبش محمدحسین مهدویان معمولا نتایج قابل‌توجهی داشته است.

اولین عکس‌های منتشر شده از فیلم خبر از نقشی متفاوت می‌دهد. نقشی که می‌تواند بالاخره عزتی را به اولین جایزه اش برساند. امسال عزتی که کارنامه قابل‌توجه و نسبتا موفقی از بازی در نقش‌های مختلف دارد، احتمالا شانس اصلی جشنواره باشد.

مصطفی زمانی- بدون قرار قبلی: کارنامه زمانی چنان نیست که او را در ردیف شانس‌های اصلی سیمرغ قرار دهد. اما بازی او در فیلم بهروز شعیبی با توجه به موقعیت‌های متفاوتی که این کارگردان در آثارش خلق کرده است، احتمالا شانس او را برای حضور در فهرست نامزد‌های بازیگری بالا خواهد برد.

هادی حجازی فر-موقعیت مهدی: بازی در نقش فرماندهان جنگ همیشه می‌تواند کاندیداتوری یک بازیگر را در جشنواره فیلم فجر تضمین کند. حجازی‌فر امسال هم با بازی در فیلم «موقعیت مهدی» که خودش آن را کارگردانی کرده است بار دیگر در نقش یکی از فرماندهان بزرگ جنگ یعنی شهید باکری ظاهر شده است.

نقشی که با توجه به توانایی‌های بالای حجازی فر در ایفای چنین نقش هایی، می‌توان از همین الان شانس زیادی برای درخشش او در این نقش در جشنواره امسال متصور بود. حجازی فر اگر همان بازیگر ایستاده در غبار، ماجرای نیمروز و لاتاری باشد بعید نیست امسال طلسم سیمرغ نگرفتن را بشکند و یکی از برندگان این جایزه باشد.

محسن کیایی-نگهبان شب: کیایی که سابقه کاندیداتوری در جشنواره فیلم فجر را برای فیلم عصر یخبندان دارد، امسال جایگزین نوید محمدزاده در فیلم نگهبان شب رضا میرکریمی شد تا یکی از مهم‌ترین نقش‌های کارنامه بازیگری اش را به دست بیاورد. با توجه به اینکه بازیگران در فیلم‌های میرکریمی همیشه موردتوجه قرار گرفته اند، می‌توان منتظر درخشش کیایی بود.

اگر «نگهبان شب» به طور کلی مورد توجه داوران و منتقدان قرار بگیرد می‌توان انتظار داشت که محسن کیایی هم کاندیدا و چه بسا برنده جایزه بهترین بازیگر مرد باشد. جایزه‌ای که می‌تواند کارنامه بازیگری کیایی را متحول کند و او را به سمت نقش‌های متفاوت‌تر سوق دهد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید